انقلاب در شرکت توسعه صنایع بهشهر
انقلاب در شرکت توسعه صنایع بهشهر
اقتصادسبز آنلاین: دکتر تقوامنش که پیش‌تر از وی به‌عنوان گزینه وزارت صمت دولت سیزدهم یاد می‌شد، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد صنایع و مدل کسب و کار و دارای نشان مدیر موفق ملی...

خط مشی ما شستن پله‌ها از بالا است

اقتصادسبز آنلاین: دکتر تقوامنش که پیش‌تر از وی به‌عنوان گزینه وزارت صمت دولت سیزدهم یاد می‌شد، استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد صنایع و مدل کسب و کار و دارای نشان مدیر موفق ملی، فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه عالی صنایع و معادن و ماشین سازی تبریز، کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) استراتژی از دانشگاه ملی تبریز و دکترای مدیریت کسب و کار از دانشگاه خراسان رضوی است. وی همچنین دوره عالی مهندسی ساخت از I.H.I ژاپن، کارشناسی کاربردی امنیت غذایی از کمیته IEC سازمان تجارت جهانی و مدیریت اجرایی از Elernever انرور سوئد و Word Wild Science مالزی، مدیریت اقتصادی و بازار سرمایه از رومکس آلمان، دوره عالی مدیریت پروژه‌های اقتصادی از Doppstdt آلمان، مدیریت صنایع و انرژی‌های نوین و سبز را از Jenze آلمان، روابط بین‌الملل و کار را از طرف دانشگاه صنعتی شریف در BRS آمریکا و کوچینگ و سرمربی‌گری کسب و کار را از ICB ایتالیا از طرف اتاق ایران در کارنامه خود دارد.حضور این مدیر کارآمد به‌عنوان عضو هیأت مدیره و معاون امور شرکت‌ها و مجامع شرکت توسعه صنایع بهشهر ما را بر آن داشت تا پیرامون آخرین وضعیت این هلدینگ بزرگ اقتصادی پای صحبت‌هایش بنشینیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

عکس‌: اقتصاد سبز- شکوفه خوش نثار

به‌عنوان نخستین پرسش بفرمایید شرکت توسعه صنایع بهشهر را بهمن سال گذشته در چه وضعیتی تحویل گرفتید، امروز چه وضعیتی دارد و برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟

به‌عنوان سربازان اقتصادی و صنعتی در تیم توسعه صنایع بهشهر از سوم بهمن‌ماه 1401 در کنار دکتر مرادی، مدیری بسیار ارزشمند قرار گرفتم و با ایجاد یک هارمونی مناسب و تبلور انگیزه جهادی کارها را شروع کردیم.
در سال گذشته با تدوین یک نقشه راه مناسب به‌دنبال نظام‌بخشی، انضباط مالی، برگزاری مجامع، برون رفت از چالش‌ها، ساماندهی داخل واحدهای تولیدی، ساماندهی فرصت‌های شغلی، حفظ نیروهای ارزشمند و جذب نخبگان بودیم.
شعار بزرگ ما «هوش حکمرانی برای حکمرانی خوب بود» که استراتژی‌های مجموعه را برهمین اساس استوار کردیم.
برای سال‌جدید نیز مهار تورم و رشد تولید را به‌عنوان محور فعالیت‌ها برگزیدیم.
اعتقاد دارم رشد تولید و مهار تورم مانند دو کفه ترازو باید با هم در توازن باشند.
هر چقدر ظرفیت تولید را مبتنی بر نظام‌های کیفی و با استانداردهای بین‌المللی پیش ببریم و بتوانیم در بازارهای بین‌المللی در راستای بالا بردن سهم تولید ناخالص‌ ملی ایفای نقش کنیم، گام بلندی در تولید ثروت و ساماندهی اقتصاد ملی برداشته‌ایم.

شرکت توسعه صنایع بهشهر چه جایگاهی در اقتصاد کشور دارد؟

ما یکی از 30 هلدینگ برتر اقتصادی کشور هستیم و به‌عنوان یکی از بازوهای اقتصادی کشور مطرح هستیم.
رسالت اصلی ما ساماندهی سبد مصرفی خانوار، روغن، قند و شکر و در بخش شوینده‌ها حدود 35 تا 40 درصد سهم بازار متعلق به مجموعه ما است.
مجموعه ما در تولید روغن و روغن‌کشی حرف اول بازار را می‌زند، سهم 45 درصدی از شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) را داریم، از یک قرن پیش با تولید روغن شاه پسند به عنوان نخستین تولیدکننده روغن کشور مطرح هستیم.
امروز با برند «آفتاب» نیز در این صنعت و به‌خصوص روغن صنف و صنعت صاحب‌نام هستیم.مابزرگترین واحد صنایع بسته‌بندی قوطی ایران را داریم و امسال با حضور مدیران کارآمد به‌دنبال رشد تولیدات هستیم.
خط قرمز ما شستن پله‌ها از بالا هست نه از پایین و به‌همین دلیل اصلاحات مجموعه را از مدیران ارشد آغاز کردیم.
با حضور نخبگان در مجموعه بساط رانت را جمع کرده‌ایم و با هیأت مدیره‌ای پاکدست به سرعت به سمت رشد تولید و ارتقای کیفی مجموعه در حرکت هستیم.
تمام انتصاب‌های ما مطابق با دستورالعمل‌های ملی است و با رعایت کلیه ضوابط رسمی کشور حرکت می‌کنیم.
عزل‌های ما هم بیشتر متوجه مدیرانی بود که بدون بلیط و ضابطه مشخص وارد مجموعه شده بودند که حق طبیعی ما بود در راستای اصلاح امور حرکت کنیم.

در رابطه با ارتقای کیفی تولیدات مجموعه هم توضیح می‌دهید.

در این زمینه به‌گونه‌ای عمل کردیم که امروز دیگر «پاکسان» را با برندهای مطرح شوینده داخلی مقایسه نمی‌کنند و با برندهای معتبر بین‌المللی مقایسه می‌کنند.
امروز ما صدور خدمات فنی و مهندسی را سرلوحه قرار داده‌ایم.
44 درصد سهم بانک اقتصاد نوین متعلق به مجموعه ما است و در این عرصه هم منشأ خدمت هستیم.
به همه شرکت‌های تولیدی هلدینگ تکلیف کردیم که بانگاه خلاقانه و هوش حکمرانی خوب و نوآوری به‌سوی برندینگ‌سازی و حضور مؤثرتر در بازارهای جهانی گام بردارند.
راه توسعه صادرات با دیپلماسی اقتصادی هموار می‌شود و در این خصوص به‌عنوان بخش دولتی به‌دنبال برداشتن موانع جهت حضور پررنگ بخش خصوصی در بازارهای منطقه‌ای هستیم.

یکی از موانع تولید روغن در کشور کافی نبودن تولیدات دانه‌های روغنی است در این خصوص چه برنامه‌هایی دارید؟

در بخش تأمین دانه‌های روغنی با برنامه‌ریزی برای کشت در سطح 17 هزار هکتار کشت و صنعت پارس امیدواریم بتوانیم گره‌های بسیاری را بگشائیم.
تا سه ماه آینده شاهد یک انقلاب در این نهاد اقتصادی و صنعتی کشور خواهیم بود تا ثابت کنیم به عنوان یکی از 30 سرباز اقتصادی کشور به وظایف ملی‌مان درست عمل می‌کنیم.