باراندازهای تخصصی آبزیان در استان‌های پرجمعیت کشور ایجاد می‌شود
باراندازهای تخصصی آبزیان در استان‌های پرجمعیت کشور ایجاد می‌شود
اقتصادسبز آنلاین: با توجه به هدفگذاری تولید ۲.۶ میلیون تنی محصولات آبزی در برنامه هفتم توسعه، لازم است باراندازهای تخصصی محصولات آبزی در استان‌های پرجمعیتی چون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و سایر شهرها در دستور کار قرار گیرد.

اقتصادسبز آنلاین: با توجه به هدفگذاری تولید ۲.۶ میلیون تنی محصولات آبزی در برنامه هفتم توسعه، لازم است باراندازهای تخصصی محصولات آبزی در استان‌های پرجمعیتی چون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و سایر شهرها در دستور کار قرار گیرد.

سیدحسین حسینی، معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران‌ در دومین روز از سفرش به استان اصفهان و بازدید از بارانداز آبزیان و صنایع بسته‌بندی آبزیان، در گفت و گویی گفت: ایجاد بازارهای تخصصی در شهرهای بزرگ در دستور کار سازمان شیلات قرار دارد.
سیدحسین حسینی ضمن رضایتمندی از پروژه بازار تخصصی آبزیان استان اصفهان خاطرنشان کرد: وجود این بازارها در کشور از سابقه ۱۰ ساله برخوردار است که به سمت تخصصی‌تر شدن و حتی ایجاد باراندازهای صادراتی محصولات آبزی در حرکت است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تولید یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن تولید آبزیان در کشور وجود دارد و مطابق برنامه هفتم توسعه تولید ۲.۶ میلیون تن هدفگذاری شده است بنابراین وجود چنین بازارهایی برای بازارهای داخلی و با تخصص صادرات آبزیان، بسیار حائز اهمیت است.
این مقام مسوول اظهار امیدواری کرد؛ با تکمیل این پروژه به عنوان یک الگو در استان‌های پرجمعیتی چون تهران، مشهد، تبریز، شیراز و سایر شهرهایی که برای معرفی پروتئین ارزشمند آبزیان مستعد هستند، این پروژه نقش موثری در سهم سفره مردم بازی کند.

قابلیت تولید بیش از ۳۷ درصد ماهیان زینتی کشور در استان اصفهان وجود دارد
رئیس سازمان شیلات ایران در حاشیه بازدید از شرکت تکثیر و پرورش آبزی نگین شایان فریدونشهر گفت: تولید آبزیان در کشور یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن برآورد شده است و در حوزه آبزی‌پروری نیز از تولید ۵۹۹ هزار تن عبور کرده‌ایم و تولید آبزی‌پروری به مقدار ۱.۵ میلیون تن مد نظر است.
وی با اعلام این که برای آبزی‌پروری تنوع گونه‌ای را در کنار افزایش سطح مد نظر داریم، تصریح کرد: استان اصفهان یکی از قطب‌های کشور با تولید ۳۲۵ میلیون قطعه ماهیان زینتی است که بیش از ۳۷ درصد تولید ماهیان زینتی کشور با ارزش اقتصادی ۶ هزار میلیارد تومان را عهده‌دار است و ظرفیت‌های صادراتی بسیار خوبی را فراهم کرده است.
حسینی به طرح زنجیره تولید اشاره کرد و گفت: این مجموعه به عنوان اولین مجموعه‌ای است که موفق به اخذ مجوزهای مد نظر شده و به صورت پایلوت فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: در سال گذشته با ۶۰۹ میلیون دلار صادرات، گام موثری برداشته شد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه به ۲ میلیارد دلار برسد.
رئیس سازمان شیلات ایران درباره نیاز کشور به تخم چشم زده گفت: تولید ماهیان سردآبی ۲۰۰ هزار تن در سال است که برای این مقدار تولید نیاز به ۵۰۰ میلیون قطعه تخم چشم‌زده است که ۷۷ درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود که از این مقدار ۹۰ درصد تمام ماده است و امیدواریم با توسعه مراکز دانش‌بنیان تا پایان برنامه هفتم توسعه بتوانیم به خودکفایی برسیم.
وی درباره برنامه سازمان شیلات برای حمایت از بازار گفت: در حوزه آبزی‌پروری، علاوه بر کمک‌های فنی و اعتباری با توجه به شناسایی استعدادهای استان‌های کشور، تسهیلات کم‌بهره و کمک‌های آموزشی و تحقیقاتی و ترویجی اختصاص می‌یابد که امیدواریم با فراهم آوردن بازارهای تخصصی کمک بزرگی برای ترغیب سرمایه‌گذاران در صنعت بزرگ شیلات باشد.

تولید قراردادی آبزیان در دستور کار قرار گیرد
معاون وزیر در سازمان شیلات همچنین در بازدید از شرکت تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی فریدونشهر با بیان این که نهضت زنجیره ارزش در حوزه شیلات آغاز شده و تمام قد برای اهداف برنامه تلاش می‌کنیم، تصریح کرد: ایجاد بازار مناسب و وصل کردن زنجیره ارزش انگیزه برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند و در این راستا باید مطابق با مدل‌های روز دنیا حرکت خواهیم کرد.
وی به رد آب در تولید آبزیان، وجود گازهای گلخانه‌ای و خشکسالی‌های پیشرو اشاره کرد و ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک چاره‌ای جز حرکت به سمت آبزی‌پروری وجود ندارد.
حسینی، درباره نهاده‌ها و خوراک آبزیان نیز گفت: ۷۰ درصد هزینه‌های آبزیان مربوط به نهاده‌هاست و باید در کنار تولید آبزیان تولید نهاده هم داشته باشیم.
وی، ارزان‌سازی قیمت تمام شده و کم کردن هزینه‌های سر بار در تولید و حرکت به سمت تولید قراردادی را مورد تاکید قرار داد و گفت: از آب‌های لب شور و سایر پتانسیل‌ها باید استفاده کنیم و آب را نباید یک بار، مصرف کنیم.
رئیس سازمان شیلات ایران همچنین به حمایت این سازمان از شرکت‌های پیشران اشاره کرد و افزود: کار جدی برای توسعه فعالیت‌های شرکت باید به انجام برسد و در حوزه صادرات نیز اقدامات کاربردی انجام شود.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی