بانک کشاورزی محور طرح‌های کلان کشاورزی
بانک کشاورزی محور طرح‌های کلان کشاورزی
اقتصادسبز آنلاین: کشاورزی ایران با تکیه بر حمایت تسهیلاتی و ... در مسیر صنعتی شدن است و در حال حاضر سیاست‌های جدید بخش کشاورزی همچون کشاورزی قراردادی و الگوی کشت بر مبنای توان مالی بانک کشاورزی تدوین شده که نشان دهنده نقش توسعه ای این بانک در کشور دارد.

اقتصادسبز آنلاین: کشاورزی ایران با تکیه بر حمایت تسهیلاتی و … در مسیر صنعتی شدن است و در حال حاضر سیاست‌های جدید بخش کشاورزی همچون کشاورزی قراردادی و الگوی کشت بر مبنای توان مالی بانک کشاورزی تدوین شده که نشان دهنده نقش توسعه ای این بانک در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ما، از دیرباز کشاورزی سهم مهمی در اقتصاد خرد و کلان کشور داشته و از طرف دیگر به‌دلیل ضرورت خودکفایی و اهمیت امنیت غذایی، دولت‌های مختلف روی توسعه کشاورزی برنامه‌های مدنی داشته‌اند که رکن اصلی دستیابی به اهداف تأمین مالی بوده است، چرا که مشکل اصلی اقتصاد کشاورزی ایران سنتی بودن آن است و باید در مسیر صنعتی شدن حرکت می کرد. به‌همین دلیل نقش بانک کشاورزی در اقتصاد کشاورزی بسیار اثر گذار بوده و هست.
در سال‌های اخیر به‌دلیل بروز مشکلاتی همچون خشکسالی، تحریم‌ها و گرانی مواد غذایی در بازار جهانی، تامین مالی پروژه‌های حوزه کشاورزی اهمیت بیشتری پیدا کرده و در این راستا سیاست‌هایی توسط بانک کشاورزی اجرایی شد تا در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی تامین مالی تقویت شد و با ایجاد بهره وری و ارزش افزوده بیشتر اقتصاد کشاورزی در ایران پایدار شود.
از طرف دیگر دنیا در لبه فناوری قرار گرفته و هر روز شاهد ورود فناوری‌های جدید در صنعت تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی است که برای بهبود راندمان تولید مزارع کشاورزی حرکت در این مسیر هم اهمیت ویژه ای دارد، به همین دلیل بانک کشاورزی برای کمک به این بخش ورود کرده و همواره تسهیلات قابل توجهی تخصیص داده است، به گونه ای که سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب دامدار کارت، سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی و کارت‌های نهاده به کشاورزان و دامداران تخصیص داد و اثر آن در افزایش تولید برخی محصولات و افزایش بهره وری تولید نمایان شد.
از طرف دیگر مسئولان بانک کشاورزی درک شرایط تورم اقتصاد و افزایش هزینه‌ها از کشاورزانی که توانایی بازپرداخت تسهیلات قبلی در موعد مقرر را نداشته اند طرح‌هایی همچون جشنواره عید تا عید برگزار کرد تا آنهایی که تسهیلات را تسویه نکردند تا ۱۰۰ درصد مبلغ تسهیلات پیشین، تسهیلات جدید دریافت کردند و جریمه دیرکرد آنها نیز بخشیده شود، این مساله هرچند به نفع بانک نبود اهمیت با توجه به اینکه این بانک بیشتر از اینکه فعالیتی تجاری داشته باشد نقشی حاکمیتی و توسعه ای دارد و مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه را با حمایت از کشاورزان اجرایی می کند.
در حال حاضر سیاست‌های جدید بخش کشاورزی بر مبنای توان مالی این بانک تدوین شده، برای نمونه اجرای کشاورزی قراردادی و همچنین الگوی کشت به عنوان الزامات تئوری‌های توسعه این بخش با تکیه بر راهبردی تامین مالی و حمایت از طرح‌های اولویت دار بخش کشاورزی، مدرن سازی کشاورزی و ایجاد افق‌های جدید تدوین شده است و از این رو نقش بانک کشاورزی در اجرای این طرح حائز اهمیت است، زیرا در مقطع کنونی بسیاری از کشاورزان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و باید تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار بگیرد تا بتوانند با توسعه تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی بخش‌های سنتی را به تجهیزات صنعتی مجهز کنند و طبق سیاست‌های الگوی کشت که وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده بهره وری در تولید محصولات کشاورزی بالا برود.
با توجه به اینکه برای اعمال سیاست‌های تشویقی و تامین تسهیلات و نهاده برای کشاورزان در طرح الگوی کشت به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است دولت نه تنها باید از بانک کشاورزی حمایت ویژه ای داشته باشد باید زمینه افزایش سرمایه این بانک را هم فراهم کند تا بتواند به عنوان بازوی توسعه کشاورزی در ایران بر اساس استراتژی‌های مدون و همچنین اجرای طرح الگوی کشت بر پایه آمایش سرزمینی عمل کند. چراکه سازمان برنامه و بودجه برای اجرای الگوی کشت هیچ اعتباری به نهادهای متولی تخصیص نداده است و با توجه به اینکه منابع اعتباری وزارت جهاد کشاورزی هم محدود است به طور قطع نیاز به تسهیلات بانک کشاورزی افزایش خواهد یافت.