برای تولیدمثل در دام سبک برنامه داریم/ اثربخشی در تولید گوشت قرمز نیازمند اصلاح نژاد است
برای تولیدمثل در دام سبک برنامه داریم/ اثربخشی در تولید گوشت قرمز نیازمند اصلاح نژاد است
اقتصادسبز آنلاین: رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه برای تولیدمثل در دام سبک برنامه داریم...

اقتصادسبز آنلاین: رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه برای تولیدمثل در دام سبک برنامه داریم، گفت: نرخ بره‌گیری در شرایط موجود هفت دهم است که باید این نرخ افزایش پیدا کند.

عباس اکبری‌شریف، رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یکشنبه ۲ اردیبهشت در مانور آغاز عملیات اجرایی مولدسازی روستاهای استان همدان، با تأکید بر افزایش نرخ بره‌گیری اظهار کرد: در حال حاضر نرخ بره‌گیری هفت دهم درصد است که باید ارتقاء یابد.
وی تصریح کرد: بنیاد توسعه‌ هر کشوری صرفاً توسعه فعالیت‌های مولد است، بی‌شک راهی جز این نداریم و اگر به منویات مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی به ویژه در اقتصاد مقاومتی دقت شود به این نکته تأکید داشته‌اند.
اکبری‌شریف با اشاره به به ظرفیت‌های بخش کشاورزی یادآور شد: واحدهای تولیدی زیادی در کشور وجود دارد و همه این ظرفیت‌ها به گونه‌ای است که می‌توانیم با استفاده از آنها به سمت ارتقاء تولید و افزایش سطح امنیت برویم.
وی با اشاره به اینکه ۴۳ درصد از تولیدات بخش کشاورزی به حوزه دامداری برمی‌گردد، افزود: حدود دو میلیون و ۸۸۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این عرصه فعالیت می‌کنند و ۷۰ درصد از این اشتغال در روستاهای کشور است.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با تأکید بر وجود روحیه جهاد سازندگی اظهار کرد: برای احیای واحدهای روستایی باید به سمت روحیه سازندگی برویم.
وی با اشاره به ارتقاء بهره‌وری در حوزه دامپروری ادامه داد: برای دام سبک و سنگین پروژه‌های بسیار مهمی تعریف شده به طوری‌ که برای جهش تولید پروژه‌ها کاملاً مشخص و اعتباراتی درنظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه برای تولیدمثل در دام سبک برنامه داریم، خاطرنشان کرد: نرخ بره‌گیری در شرایط موجود هفت دهم است که باید این نرخ افزایش پیدا کند ضمن اینکه بخشی از کاهش بره‌گیری به میزان تلفات و کاهش میزان تولیدمثل برمی‌گردد.
اکبری‌شریف تصریح کرد: در حوزه دام سنگین، دام‌هایی که ظرفیت تولیدی خوبی دارند می‌توانیم تولید گوشت را در این واحدها افزایش دهیم، در واقع این واحدها را اقتصادی کنیم. برای اقتصادی کردن واحدهای روستایی ارتقاء ضراب تولیدمثلی، افزایش راندمان واحدهای دامی و کاهش تلفات را داریم.
وی با بیان اینکه خوراک دام یکی دیگر از مهمترین نکات افزایش راندمان است، مطرح کرد: باید توان علمی دامداران را با استفاده از ظرفیت‌های آموزشی استان و انتقال یافته‌ها به دامداران افزایش دهیم.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با تأکید بر ایجاد شبکه‌سازی با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها افزود: به طور قطع استفاده از ظرفیت تشکل‌ها سرعت و ضریب نفوذ کلام و اقدامات جهادکشاورزی را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در بخش تولید گوشت قرمز اثربخشی داشته باشیم باید به سمت اصلاح نژاد دام برویم‌، گفت: معاونت امور دام برنامه‌هایی دارد ضمن اینکه در حال حاضر برای ارتقاء جمعیت دام مولد در سطح استان همدان فعالیت‌های خوبی شده که لازم است توسعه یابد. / ایسنا

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا