برنامه «حلوای عقاب» توسعه محصولات بر پایه دانه‌های مغذی با هدف ارتقای سلامت جامعه
برنامه «حلوای عقاب» توسعه محصولات بر پایه دانه‌های مغذی با هدف ارتقای سلامت جامعه
اقتصادسبز آنلاین: شرکت حلوای عقاب با کاهش میزان شکر و افزایش مقدار ارده (10‌% بیش از استاندارد) ...

اقتصادسبز آنلاین: شرکت حلوای عقاب با کاهش میزان شکر و افزایش مقدار ارده (10‌% بیش از استاندارد) در فرمولاسیون حلوا، گام موثری در جهت توجه به سلامت مصرف کننده و تولید محصولات سلامت محور برداشته و با اخذ سخت‌گیرانه ترین گواهینامه های کیفی، ایمنی و بهداشتی زمینه حضور در بازار اقصی نقاط دنیا را فراهم نموده و سال‌هاست که به عنوان معتبرترین برند در حوزه تولید محصولات بر پایه کنجد بین مصرف کنندگان ایرانی شناخته می‌شود. در بازدید از خطوط تولید مجموعه «عقاب» بی‌اغراق ردپای مدیریت اصولی از سنگفرش کارخانه گرفته تا نزدیک‌ترین و علمی‌ترین کاراکترهای مدیریت و روانشناسی و از همه مهمتر سلامت پرسنل قابل لمس و روئت بود.
در حاشیه بازدید که مشروح آن را در صفحات پیش‌رو می‌خوانید فرصتی دست داد تا پای صحبت‌های سیدجلال ناصری، مدیرعامل شرکت «حلوای عقاب» بنشینیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

از آنجایی که بخشی از کنجد مورد استفاده در کشور، از هند و پاکستان وارد می‌شود، با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و افزایش قیمت ارز با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

اعمال تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز، تامین و قیمت کنجد را نیز همانند سایر مواد اولیه و کالاهای وارداتی تحت تأثیر قرار داده و موجب افزایش چند برابری قیمت آن شده است. با توجه به این‌که ماده اولیه اصلی محصولات شرکت حلوای عقاب، کنجد بوده و جهت تحقق شعار این شرکت با مضمون «قند کمتر، کنجد بیشتر»، این نوسانات تاثیر زیادی بر هزینه‌های تولید داشته است.
طبق استاندارد، میزان ارده در فرمولاسیون حلوا می‌بایست 50 درصد باشد و شرکت حلوای عقاب به جهت توجه به سلامت عمومی 10 درصد بیشتر از حد استاندارد از ارده در فرمولاسیون حلوا استفاده می‌کند و قطعاً افزایش قیمت کنجد، هزینه‌های تمام شده این شرکت را به مراتب بیش از سایر تولیدکنندگان این حوزه افزایش داده است ولی به حول قوه الهی به جهت حفظ کیفیت و در راستای رسالت خود، بدون تغییر در میزان ارده مصرفی با قبول هزینه‌های مازاد، در عرصه تولید با کیفیت این محصول پیشقدم مانده‌ایم.

حلوا از جمله محصولاتی است که در رابطه با صادرات، ارزش افزوده بسیاری را به همراه دارد در این رابطه چه نظر و پیشنهاداتی دارید؟

با توجه به افزایش سطح آگاهی عمومی در جهان در‌خصوص خواص کنجد، در حال حاضر محصولات بر پایه کنجد در بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار می‌گیرند و با انجام تبلیغات مؤثر، معرفی و توسعه این محصول منحصر به‌فرد در بازارهای جهانی امکان‌پذیر است. گرچه در حال حاضر پیچیدگی وصول مطالبات ارزی یکی از مهمترین مشکلات پیش‌روی بسیاری از تولیدکنندگان است.

جسته و گریخته خبرهایی مبنی بر مضر بودن مصرف کنجد خام (با پوست) برای بانوان شنیده می‌شود در این رابطه چه نظری دارید؟

پوست کنجد حاوی میزان زیادی اسید اگزالیک و اسید فیتیک می‌باشد که مانع جذب ترکیبات معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن می‌شود و به جهت فیزیولوژی بدن بانوان، عدم جذب این عناصر ضروری، تأثیر منفی بیشتری بر آنها دارد لذا مصرف کنجد به‌صورت پوست‌گیری شده توصیه می‌گردد. همچنین ناخالصی‌های همراه با دانه کنجد و گرد و خاک نیز حین پوست‌گیری حذف می‌شوند.

متأسفانه مشاهده می‌شود مراکز عرضه ارده سنتی بدون رعایت موازین بهداشتی با عنوان «در حضور مشتری» اقدام به آسیاب کنجد، ارده‌گیری و روغن‌گیری می‌کنند، در این رابطه چه نظری دارید و تداوم این امر چه مشکلاتی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند؟

به‌دلیل حساسیت بالای کنجد به عنوان یک دانه روغنی، می‌بایست فاکتورهایی نظیر باقی‌مانده سموم، آفلاتوکسین، اسیدیته و عدد پراکسید جهت اطمینان از کیفیت ماده اولیه و عدم تأثیر منفی بر سلامت مصرف کننده، به‌طور مداوم مورد ارزیابی قرار گیرند. با توجه به اینکه در مراکز سنتی دانش، تجهیزات و حساسیت‌های لازم در این خصوص وجود ندارد، آزمونی جهت بررسی کنجد مورد استفاده انجام نمی‌پذیرد و شرایط استاندارد انبارش و نگهداری نیز رعایت نمی‌گردد و این امر می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را علی‌الخصوص در دراز مدت به خطر بیندازد.

در رابطه با ماشین‌آلات تولید با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

قطعا وجود تحریم‌ها و نوسانات ارز امکان تامین ماشین‌آلات وارداتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا را محدود می‌نماید و در حال حاضر شرکت «حلوای عقاب» عمدتاً با شرکت‌های داخلی همکاری می‌کند. همچنین از چند سال گذشته در مجموعه عقاب واحدی جهت ساخت و تولید ماشین‌آلات تأسیس و در حال فعالیت می‌باشد که با روش‌های مهندسی معکوس و استفاده از ابتکار و خلاقیت، بخشی از ماشین آلات مورد نیاز خط تولید را طراحی و تولید می‌کند که با توسعه این واحد در سال‌های آتی بخش عمده نیازهای سازمان مرتفع خواهد شد.

در حال حاضر محصولات مختلفی از کنجد نظیر انواع سس کنجد، روغن، ارده و غیره… در بازار مشاهده می‌شود نقش صنایع تبدیلی را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه به جهت افزایش سطح آگاهی مردم کشور از خصوصیات تغذیه ای مناسب کنجد، تمایل به مصرف محصولات بر پایه کنجد در حال افزایش است و شرکت حلوای عقاب به‌عنوان پیشرو در این زمینه، با طراحی محصولات متنوع مطابق با ذائقه‌های مختلف، سعی در فراهم نمودن امکان استفاده از این گروه محصولات در وعده‌های غذایی مختلف دارد. حضور محصولات کنجدی گوناگون در سبدغذایی خانواده منجر به گسترش فرهنگ استفاده از محصولات سلامت محور، ارتقای سطح سلامت جامعه و رونق بیشتر صنایع تبدیلی فعال در این حوزه خواهد گردید.

آیا صادرات دارید و لطفاً کمی در رابطه با معضلات صادرات و بازاریابی در عرصه بین‌المللی توضیح دهید.

شرکت «حلوای عقاب» به جهت سطح بالای کیفیت محصولات و داشتن سخت‌گیرانه‌ترین گواهینامه‌های کیفی و بهداشتی بین‌المللی، پتانسیل و امکان حضور در بازارهای کشورهای مختلف را دارد و محصولات این شرکت به کشورهای گوناگون نظیر روسیه، اکراین، کانادا، استرالیا، هلند، لهستان و … صادر می‌شود. اگرچه اعمال تحریم‌ها و مشکلات متعدد در‌خصوص انتقال وجه، تا حد بسیار زیادی صادرات کلیه اقلام را تحت تأثیر قرار داده و در صورت عدم اتخاذ تدابیر هوشمندانه، مشکلات صادرات روز‌به‌روز بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر به جهت تبلیغات منفی پر‌فشار در رسانه‌های خارجی، ایجاد و حفظ نگاه مثبت و اعتماد مشتریان حوزه‌های بین‌الملل جهت خریداری محصولات ساخت ایران، امر بسیار پیچیده‌ای می‌باشد و نیاز به صرف انرژی بیش از پیش دارد.

لطفاً کمی در مورد شرکت و برنامه آن در خصوص تولید محصولات جدید توضیح دهید.

مهمترین هدف شرکت حلوای عقاب تولید محصولات سلامت محور می‌باشد که همواره به عنوان یک اصل، در انتخاب و طراحی محصولات جدید مد نظر قرار می‌گیرد. تاکنون محصولات مختلفی جهت توسعه سبد محصولات متناسب با ذائقه مردم با انجام اقدامات زیربنایی از جمله راه‌اندازی پایلوت صنایع‌غذایی، ایجاد یک سیستم علمی جهت طراحی و انجام آزمون‌های ارزیابی حسی به بازار عرضه شده‌اند.
یکی از موفقیت‌های این سازمان طراحی سس‌های کنجد (در چهار طعم ساده، چیلی، باربیکیو و هزارجزیره) بر پایه ارده است که در فرمولاسیون آن از روغن و تخم مرغ استفاده نشده و جزء سس‌های چربی کاسته و فاقد کلسترول می‌باشند و به‌عنوان یک سس کاملاً گیاهی و مغذی با خواص تغذیه‌ای کنجد قابل استفاده است.
گروه محصولات کنجد عسلی به صورت کنجد بار (در دو طعم ساده و دارچینی) برای مصارف تک نفره و در قالب بسته‌بندی پذیرایی (در چهار طعم ساده، دارچینی، گل‌محمدی و زعفرانی) جزء محصولات جدیدی هستند که به جهت این‌که در فرمولاسیون آنها فقط از کنجد و عسل استفاده شده و فاقد شکر، گلوگز و یا سایر شیرین کننده‌ها هستند می‌توانند جایگزین سالمی برای شکلات و یا قند باشند. همچنین در کنجد عسلی‌های طعم دار از پودر دارچین، پودر گل محمدی و زعفران رشته‌ای درجه یک استفاده می‌شود و فاقد رنگ و اسانس هستند.
دیگر محصول سلامت محور جدید این شرکت، ارده عسلی زعفرانی است که از سه ترکیب طبیعی ارده، عسل و زعفران رشته‌ای تشکیل شده و فاقد اسانس، رنگ و یا مواد افزودنی و نگهدارنده است. محصولات کنجد‌های طعم‌دار در سه طعم کچاپ، سرکه نمکی و پیاز و جعفری به‌منظور جایگزین مناسب تنقلات ناسالم برای کودکان و نوجوانان و نیز طعم دهنده به غذا و سالاد در سال‌های اخیر به بازار عرضه شده‌اند. شرکت حلوای عقاب علاوه بر محصولات کنجدی، اقدام به طراحی و تولید کره بادام‌زمینی محتوی بیش از 90 درصد بادام زمینی درجه یک در فرمولاسیون آن و بدون استفاده از روغن هیدروژنه نموده است و قصد دارد با توسعه محصولات بر پایه دانه‌های مغذی گام مؤثری در ارتقای سلامت جامعه بردارد.