برندهای مطرح فست فودی برای بقا در این روزهای سخت از چه راهکاری استفاده کردند؟
برندهای مطرح فست فودی برای بقا در این روزهای سخت از چه راهکاری استفاده کردند؟
اقتصادسبز آنلاین: در جریان همه‌گیری کرونا صنعت رستوران داری در دنیا آسیب زیادی دید و فست فودها هم از این قاعده مستثنی نبودند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: در جریان همه‌گیری کرونا صنعت رستوران داری در دنیا آسیب زیادی دید و فست فودها هم از این قاعده مستثنی نبودند. از یک طرف کاهش تقاضا برای صرف غذا در رستوران‌ها به‌دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا و توصیه‌های بهداشتی کارشناسان بود و از طرف دیگر بیکار شدن شمار زیادی از مردم و ناتوانی از خرید غذاهای رستورانی قرار داشت. این دو عامل سبب شد تا تقاضا برای صرف غذا در رستوران‌ها و حتی سفارش غذای رستورانی و انتقال به خانه برای صرف غذا کاهش پیدا کند. در این میان برندهای بزرگ و مطرح فست فودی در دنیا به فکر راه چاره افتادند و تلاش کردند تا با به‌کارگیری استراتژی‌های مختلف مشتری بیشتری جذب کنند. از جمله این استراتژی‌ها می‌توان به منوی غذای کودک در مک دونالد و دادن هدیه ای کوچک به کودکان اشاره کرد و از طرف دیگر تغییر در منوهای غذایی و تهیه غذاهای پر طرفدار در گذشته را می‌توان به فهرست سیاست‌های اجرا شده توسط برندهای فست فودی اضافه کرد. اما به نظر می‌رسد این سیاست‌ها به تنهایی نتوانسته است این برندهای بزرگ را از خطر ورشکستگی و بحران مالی نجات بدهد و همچنان به فکر راه‌های تازه‌ای هستند.
طبق گزارش ارایه شده توسط سی ان بی سی دو برند مک دونالد و برگر کینگ برای به‌دست آوردن مشتری با هم رقابت تنگاتنگی را شروع کرده‌اند. رقابتی که به دلیل شرایط کرونایی در میان دو غول بزرگ فست فود در دنیا اتفاق افتاده است. در درجه اول این طور پیش بینی می‌شود که تقاضا برای فست فودها حداقل تا انتهای سال جاری در سطح پایینی قرار داشته باشد و برخی حتی انتظار تداوم این بحران تا انتهای سال بعد را دارند. اما سوال اصلی این است که برای بقا در این بازار راکد چه می‌توان کرد و از چه ابزاری می‌توان بهره برد؟ مک دونالد اعلام کرده است برای جذب مشتری بیشتر اقدام به کاهش قیمت ساندویچ‌های مرغ خود کرده است. این ساندویچ‌ها یکی از معروف ترین محصولات تولیدی شرکت مک دونالد است که در سال‌های گذشته با استقبال زیادی روبرو بود. شرکت مک دونالد شروع این جنگ قیمتی در بازار را به منظور جذب مشتری جدید ضروری می‌داند و بر این باور است در صورتیکه شرکت‌های دیگر هم در این مسیر جنگ قیمتی وارد شوند، احتمال کاهش بیشتر قیمت‌های غذاهای مک دونالد وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سفره‌ای که کوچک شد

اما برگر کینگ سیاست تازه ای در پیش گرفته است و در نظر دارد دو قیمت برای محصولات خود ارایه دهد و به مشتریان این امکان را دهد که ساندویچ بزرگتری را با قیمت قبلی خریداری کنند یا ساندویچ کوچکی را با قیمت پایین تر خریداری کنند. لارن سیلبرمن، تحلیل گر،
کردیت سوییس در این مورد گفت:«این دو شرکت رقابت سختی را برای جذب مشتری شروع کرده اند و با توجه به تداوم بحران اقتصادی ناشی از کرونا انتظار می‌رود این رقابت در سال 2021 هم ادامه داشته باشد و حتی گرم تر شود. در حال حاضر این برندهای مطرح فست فود برای جذب مشتری برای قدیمی ترین و محبوب ترین محصول خود با هم رقابت می‌کنند ولی انتظار می‌رود در سال آینده محصولات دیگری هم در این رقابت وارد شوند.»
او پیش بینی می‌کند با اجرای استراتژی کاهش قیمت ساندویچ‌های برگر مرغ مک دونالد، میزان فروش این برند فست فودی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد در حالیکه نرخ رشد فروش برگر کینگ در این سال به مرز ۶ درصد می‌رسد . البته با توجه به اینکه قیمت محصولات برگر کینگ بیشتر از مک دونالد است، ممکن است در سال جاری تقاضا برای غذاهای تولیدی مک دونالد بیشتر شود که این شرایط در صورت تداوم مشکلات اقتصادی در دنیا بسیار امکان پذیر است.