بهبود عملکرد دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تحلیل و واکاوی داده‌های (دیتاماینینگ) مشتریان و بازار
بهبود عملکرد دیجیتال مارکتینگ با استفاده از تحلیل و واکاوی داده‌های (دیتاماینینگ) مشتریان و بازار

دکتر شاهرخ شجری * داده کاوی (Data Mining) به زبان ساده یک روش حل مسئله است که با تحلیل حجم زیادی از داده‌ها، الگوهای تکرارشونده ای را از آن‌ها استخراج می‌کند. سپس با پیداکردن ارتباطات بین اتفاقات مختلف و این الگوها، راه حل‌هایی برای چالش‌ها ارائه می‌دهد. بطور مثال، در سال‌های اخیر نتایج بعضی تحقیقات […]

دکتر شاهرخ شجری *

داده کاوی (Data Mining) به زبان ساده یک روش حل مسئله است که با تحلیل حجم زیادی از داده‌ها، الگوهای تکرارشونده ای را از آن‌ها استخراج می‌کند. سپس با پیداکردن ارتباطات بین اتفاقات مختلف و این الگوها، راه حل‌هایی برای چالش‌ها ارائه می‌دهد. بطور مثال، در سال‌های اخیر نتایج بعضی تحقیقات بازاریابی در فروشگاه‌های آمریکا نشان داده اند مشتریانی که برای خرید شیر به فروشگاه می‌‌‌آیند معمولا نان هم خریداری می‌کنند. مدیران بسیاری از فروشگاه‌ها پس از دسترسی به نتیجه این تحقیقات، تصمیم گرفتند نان و شیر را با فاصله از هم قرار داده و بین این دو، کالاهای کم مصرف را بگذارند. با این روش، میزان فروش این کالاها افزایش یافت و به رونق آن فروشگاه‌ها کمک زیادی کرد. داده اولیه در این تحقیقات نوع خریدهای مردم بوده و دانشی که این داده را قابل استفاده کرده، علم داده کاوی (Data Mining) است.
در یک سایت دیجیتال مارکتینگ، کار بازاریابان کمک به مصرف‌کنندگان برای خرید است؛ این امر با داشتن آگاهی درست از خواسته‌ها و نیازهای مشتریان امکان‌پذیر می‌باشد. ازاین‌رو، صاحبان فروشگاه‌­های دیجیتال مارکتینگ باید با طریقه‌ی تصمیم‌گیری مشتریان آگاه بوده و استمرار حضور آن‌ها را تقویت کنند. بنابراین، تحلیل داده‌های مشتریان و سلایق و ترجیحات آنها و همچنین تحلیل بازار می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بهبود عملکرد دیجیتال مارکتینگ استفاده شود تا به شرکت‌ها کمک کند تا به روش‌های بهتر و بازده بالاتر در این حوزه پرداخته و در نتیجه، فروش و سود خود را افزایش و کسب و کار خود را توسعه دهند.
داده کاوی در بازاریابی دیجیتال یا دیتاماینینگ موجب می‌شود سودآوری‌هایی که ناخواسته موردتوجه بازاریابان قرار نگرفته، به آنان اطلاع‌رسانی شود و درنتیجه با این داده کاویانی دیگر این‌گونه فراموشی، اشکالات بخش تولید، منافع شخصی و انواع سیاست‌گذاری‌های نا به‌جا در وب‌سایت فروشگاهی ما جایی نخواهند داشت و شاهد نتایج زیان‌بار نخواهیم بود.
با تحلیل داده‌ها، شما می‌توانید به راحتی بفهمید که چگونه مشتریان شما با وب سایت، صفحات اجتماعی و سایر کانال‌های دیجیتال شما در ارتباط هستند و همچنین آنها چگونه با محصولات و خدمات شما در ارتباط هستند.
برخلاف روش‌های سنتی تبلیغات، داده‌های دیجیتال قابل اندازه گیری و تحلیل است. با استفاده از این داده‌ها، شما می‌توانید به راحتی بفهمید کدام کانال‌های دیجیتال برای شما بسیار مؤثر است و بایستی برنامه‌های خود را روی آن متمرکز کنید و برای کدام یک از کانال‌ها نباید هزینه کنید.

علاوه بر این، تحلیل داده‌ها به شما کمک می‌کند تا به روش‌های بهتری برای ارتباط با مشتریان خود بپردازید. با تحلیل داده‌ها، شما می‌توانید به راحتی بفهمید کدام محصولات و خدمات شما برای مشتریان جذاب است و چگونه و به چه شکلی می‌توانید محصولات را عرضه کنید.
*نمایشگاه مجازی دایمی بین‌المللی‌ای-ویترین به عنوان ابزاری نوین در تحول دیجیتال، به توسعه، به هم رسانی و تسهیل مبادلات مالی و ارزی برای فضای کسب و کار فعالان اقتصادی، بازرگانان و صاحبان صنایع و خدمات و همچنین به ایجاد یک منبع اطلاعات و تکنولوژی برای شهر هوشمند در سراسر دنیا می‌اندیشد.

*‌ تحلیلگر مسائل اقتصادی، بازاریابی و بازرگانی خارجی

 

  • نویسنده : شاهرخ شجری