تأثیر چای سبز در کاهش وزن
تأثیر چای سبز در کاهش وزن
اقتصادسبز آنلاین: گیاه چای به‌‌صورت بوته یا درختچه با نام علمی camellia یا Tea sinesis که از نظر خانواده چای Teaceace می‌باشد برگ چای اندام اصلی بوته چای می‌باشد و برگ‌های آن بیضوی، نیزه‌ای و نوک تیز، سفت وسخت است.

مهندس مریم دیلمی‌پور *

گیاه چای به‌‌صورت بوته یا درختچه با نام علمی camellia یا Tea sinesis که از نظر خانواده چای Teaceace می‌باشد برگ چای اندام اصلی بوته چای می‌باشد و برگ‌های آن بیضوی، نیزه‌ای و نوک تیز، سفت وسخت است.

فرآوری و انواع چای:

فرآوری و تولید چای سیاه از چای سبز شامل مراحل پلاس، مالش، غربال، اکسیداسیون یا تخمیر خشک کردن، درجه‌بندی و بسته‌بندی ‌می‌باشد.
انواع چای شامل چای تخمیر نشده (چای سبز)، چای نیمه تخمیر شده (اولانگ)، چای تخمیر شده (چای سیاه) می‌باشد. دومین نوشیدنی پر مصرف که یکی از انواع آن چای سبز است و در کشورهایی مانند چین، تایلند و ژاپن به‌عنوان گیاه داریی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

ترکیبات چای سبز:

چای سبز دارای ترکیبات شیمیایی نظیر: پلی فنول، کافئین، نیانین، آنتی‌اکسیدان، اسیدهای آمینه، مواد معدنی و آب است.

چای سبز حاوی 2 جز فعال می‌‌باشد:

1- پلی فنل کاتچین 2- کافئین

کاتچین‌ها عامل خصوصیات تلخی و گسی چای سبز بوده و محلول در آب و بی‌رنگ می‌‌باشد و حدود 40-25 % مواد جامد محلول در چای را تشکیل می‌‌دهد.
ترکیبات فعال موجود در چای که به نام کاتچین می‌‌باشد 4 نوع می‌ باشد که عبارتند از:
اپی کاتچین EC، اپی گالوکاتچین EGC، اپی کاتچین گالات ECGو اپی گالوکاتچین گالات EGCG. که موثرترین آن‌ها در کاهش وزن EGCG می‌ باشد و برای افرادی که دارای اضاف وزن بوده و از چاقی رنج می‌برند.
مصرف چای سبز همراه با یک رژیم غذایی متعادل به‌علت اینکه LDL و TG را کاهش می‌‌دهد و جذب چربی را کم می‌کند، پیشنهاد می‌‌گردد.
عدم تعادل بین مصرف و دریافت انرژی منجر به چاقی می‌‌شود و شیوع چاقی و اضاف وزن به طور هشداردهنده در حال افزایش است. چاقی و اضاف وزن از مهمترین عوامل خطر قابل اجتناب که موجب مرگ و میر می‌‌شود.

*‌ کارشناس ارشد، مهندسی علوم و صنایع غذایی

  • نویسنده : مهندس مریم دیلمی‌پور