توسعه پایدار با رونق شرکت‌های دانش‌بنیان
توسعه پایدار با رونق شرکت‌های دانش‌بنیان
شرکت دانش‌بنیان شركت يا مؤسسه‌ای است كه به منظور هم‌افزايی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری سازی نتايج تحقيق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهای مربوط تشكيل می‌شود.

دکتر مهدی کریمی تفرشی *

شرکت دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه‌ای است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.
از جمله شاخص‌هایی که یک شرکت دانش بنیان باید داشته باشد اینست که حداقل نیمی از درآمد شرکت در یک‌سال مالی، ناشی از فروش فناوری، کالا و یا خدمات دانش‌بنیان باشد.
از دیگر شاخص‌ها اینست که این شرکت‌ باید تولیدکننده کالا یا کالاهای دانش بنیان مطابق «فهرست کالاهای دانش‌بنیان» باشد که در قالب کالاهای جدید یا ارتقاء یافته عرضه کرده و دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی، از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نهادینه و بومی‌سازی کرده باشد. همچنین یک شرکت دانش بنیان باید دارای عملکرد تحقیق و توسعه فعال، با هزینه‌کرد تحقیق و توسعه حداقل معادل7درصد فروش سالیانه شرکت باشد. سرمایه اصلی این شرکت‌ها نیروی انسانی و اطلاعات تولید شده توسط آنهاست. در شرکت‌های دانش بنیان عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد. بحث طرح‌های صنعتی و مالکیت معنوی محصولات، همیشه از دغدغه‌های اصلی شرکت محسوب می‌شود. بر اساس سند توسعه؛ ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به قطب علمی در منطقه تبدیل شود و ۵۰ درصد از تولیدات ناخالص ملی از طریق فعالیت‌های اقتصادی دانشگاهیان تأمین شود که این موضوع به‌خوبی نقش دانش و فناوری و آموزش عالی را در تحقق اهداف این سند نشان می‌دهد. حرکت به‌ سوی اقتصاد دانش‌بنیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی امری است که به نگاه ویژه‌ای از سوی همه ارکان بدنه اقتصاد و صنعت و آموزش عالی کشور نیاز دارد و مدیزیت همه جانبه و کارشناسانه‌ای را می‌طلبد. توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

*‌ رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو، ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیات مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران، رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و گروه صنعتی آل ام کا تی (MKT GROUP)، نائب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور، کارآفرین برتر جهان اسلام

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

  • نویسنده : مهدی کریمی تفرشی