تولید محصولات لبنی با قیمت رقابتی برای گسترش بازار جهانی
تولید محصولات لبنی با قیمت رقابتی برای گسترش بازار جهانی
در صنعت لبنیات کارخانجات بسیار خوبی در سطح کشور ایجاد کرده که قابلیت صادرات انواع محصولات لبنی را به کشورهای مختلف دارا هستند.

یونس ژائله *

در صنعت لبنیات کارخانجات بسیار خوبی در سطح کشور ایجاد کرده که قابلیت صادرات انواع محصولات لبنی را به کشورهای مختلف دارا هستند. اما با توجه به فسادپذیری محصولات، لازم است که زنجیره‌های سرد مناسب کالا هم ایجاد شود که متأسفانه یکی از نقاط ضعف کشور در این صنعت در ایجاد زنجیره‌های سرد است تا بتواند کالای خود را به بازار هدف برساند.
این امر از طریق کانتینرهای یخچال‌دار کابین‌های یخچالدار انجام می‌شود که به‌صورت سریع کالا را از کارخانه به مقصد می‌رسانند که به‌دلیل فساد بالای لبنیات، مسأله مهمی در صنعت لبنیات است.
با این‌حال، اکثر واحدهای تولیدی هم چون کاله، میهن و… که بخش خصوصی هستند و توانستند جایگاه خوبی را در بازار لبنی پیدا کنند.
از سوی دیگر، یکی از چالش‌های مهم در عرصه صادرات محصولات لبنی، موضوع قیمت‌گذاری است. چنانچه قیمت‌گذاری کالا به نحوی باشد که محصول ایرانی با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار جهانی عرضه شود، در این‌صورت واحدهای فرآوری و تبدیلی شیر می‌توانند کالای خود را قیمت رقابتی وارد بازار جهانی کنند زیرا با توجه به افزایش قیمت و حذف یارانه‌ها، بسیای از محصولات لبنی از سبد خانوار ایرانی حذف شده و توان خرید کاهش پیدا کرده است.
بنابراین لازم است تا به صادرات توجه بیشتری داشته باشیم و با توسعه صنایع لبنی از این مسیر، کالا با قیمت بهتر و مناسب‌تری به‌دست مردم برسد.
همچنین یکی از راهکارها برای افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور، ارائه یارانه به شیر و نهاده‌های دامی است تا گاوداری‌ها با قیمت مناسب شیر تولید کنند.
این صنعت بیشتر در دست بخش خصوصی است و این بخش هم موفقیت‌های زیادی کسب کرده و اگر آزادی عمل داشته باشند موفق‌تر نیز خواهند بود. البته باید به سرمایه در گردش واحدها از طریق افزایش نقدینگی، ارائه تسهیلات و… کمک شود تا واحدها بتوانند شیر را به‌صورت نقد از گاوداری تهیه کنند و این روند به همین منوال ادامه پیدا کند تا میزان صادرات افزایش یابد.
با وجود این مشکلات اما صنعت لبنی در ایران در بحث انرژی، هزینه کمتری پرداخت می‌کند و در مقایسه با کشورهای دیگر هزینه کارگر کمتر است که این موارد مزیت‌های این صنعت به شمار می‌رود که با توجه به آن می‌توان استراتژی‌های درستی برای توسعه صنعت، افزایش مصرف لبنیات در داخل و گسترش بازارهای صادراتی را هدف‌گذاری کرد.

*‌ بنیانگذار گروه صنایع غذایی شیرین عسل

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

 

  • نویسنده : یونس ژائله