تولید یک اَبَر گندم بالقوه برای خاک‌های شور
تولید یک اَبَر گندم بالقوه برای خاک‌های شور
اقتصاد‌سبز آنلاین: محققان دانشگاه گوتنبرگ آلمان چندین گونه جدید از گندم تولید کرده‌اند که خاک‌هایی با غلظت نمک بالاتر را تحمل می‌کند.

اقتصاد‌سبز آنلاین: محققان دانشگاه گوتنبرگ آلمان چندین گونه جدید از گندم تولید کرده‌اند که خاک‌هایی با غلظت نمک بالاتر را تحمل می‌کند. پس از جهش یافتن گونه‌‌ای گندم از بنگلادش، اکنون آن‌ها گندمی با دانه‌‌هایی دارند که وزن آن سه برابر بیشتر است و تقریبا دو برابر نوع اصلی جوانه می‌زند. گندمی که در مزارع نزدیک سواحل بنگلادش رشد می‌‌کند، تحمل خاصی نسبت به نمک در خاک دارد؛ این زمانی مهم است که زمین‌های کشاورزی بیشتر و بیشتری در سراسر جهان در معرض آب شور قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: رونمایی از جدیدترین فناوری پوشیدنی برای گیاهان

محققان دانشگاه گوتنبرگ با جهش در دانه‌های گندم این مزارع ساحلی توانستند تقریبا 2 هزار خط گندم تولید کنند. 35 لاینی که در آزمایش‌‌های مزرعه ‌ای و آزمایشگاهی مختلف بهترین جوانه‌‌زنی را داشتند، در گلخانه‌‌ای خودکار در استرالیا کاشته شدند، جایی که غلظت‌‌های مختلف نمک بر روی گیاهانی که سپس وزن شدند، اعمال شد. هر روز از آن‌ها عکس گرفته می‌شد تا زمانی که گندم خوشه‌های خود را تشکیل داد. آن‌ها خطوط گندمی را توسعه دادند که میانگین وزن دانه‌ها سه برابر بیشتر بود و بیشتر از گندم اصلی بنگلادش جوانه می‌‌زدند. تخمین زده شده که حدود پنج سال طول می‌کشد تا بتوان تولید تجاری گندم مقاوم به نمک را بسته به نحوه انجام آزمایشات مزرعه‌ای پیش برد و وارد بازار جهانی کرد.