حکم پرحاشیه و ضرورت حمایت از خاوازی
حکم پرحاشیه و ضرورت حمایت از خاوازی

مهندس محمدرضا جمشیدی دکتر کاظم خاوازی کلیددار جدید وزارت جهادکشاورزی که با رأی قاطع نمایندگان مجلس به‌عنوان وزیر، پای به ساختمان وزارت جهادکشاورزی گذاشته، پس از چند هفته مطالعه و بررسی به ناگاه و با سرعت دست به چند تغییر و تحول و انتصاب جدید زد تا نشان دهد هم به اهمیت تشکیل تیم همسو […]

مهندس محمدرضا جمشیدی

دکتر کاظم خاوازی کلیددار جدید وزارت جهادکشاورزی که با رأی قاطع نمایندگان مجلس به‌عنوان وزیر، پای به ساختمان وزارت جهادکشاورزی گذاشته، پس از چند هفته مطالعه و بررسی به ناگاه و با سرعت دست به چند تغییر و تحول و انتصاب جدید زد تا نشان دهد هم به اهمیت تشکیل تیم همسو واقف است و هم این‌که شرایط خاص اقتصادی، سیاسی و کشاورزی کشور را کاملاً رصد کرده که قصد از دست دادن زمان در مدت کوتاه باقی‌مانده از عمر دولت را ندارد.
اگرچه معمولاً در هر عزل و نصبی تفسیرهای گوناگونی نهفته است و معمولاً توسط افکار عمومی قضاوت‌های خاصی نیز صورت می‌گیرد، اما در میان همه این تغییر و تحولات به نظر می‌رسد دو تغییر جای بحث و تفسیر دارد.
یکی بر سر تعیین معاون زراعت و جابه‌جایی فرد معرفی شده بود که حداقل در ظاهر برای افکار عمومی شائبه برانگیز شد، چرا که در حالی‌که همه اخبار حکایت از صدور حکم معاون زراعت برای چنگلوایی، رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان داشت، به ناگاه در روز اعطای حکم نام وفابخش سرپرست همین معاونت و از مدیران مورد وثوق عباس کشاورز به‌عنوان معاون زراعت جهادکشاورزی اعلام شد.
در واقع از آنجایی که چنگلوایی هم استانی و مورد وثوق دکتر بخشنده است این شائبه‌ها پررنگ‌تر مطرح شد و البته صدور حکم ریاست سازمان حفظ نباتات برای چنگلوایی که اتفاقاً از مدیران خوشنام و کاربلد وزارت جهادکشاورزی نیز به‌شمار می‌رود، اندکی شائبه کدخدامنشی را به ذهن برخی‌ها انداخت که شاید در یک نگاه تدبیر چندان نامعقولی هم نباشد.
از سوی دیگر کارنامه قابل دفاع دکتر رفیعی‌پور در سازمان دامپزشکی و جابه‌جایی او با دکتر ماکنعلی که البته از نظر فنی و علمی مورد تائید همه اهالی سازمان دامپزشکی است هم به نوبه خود قابل تامل بود.
اگر این پیش‌فرض را قابل احترام بدانیم که هر تغییر و تحولی و اصولاً صدور هرگونه حکمی ممکن است حاوی برداشت‌های متفاوت مخاطبان باشد و قاعدتاً در اینگونه موارد باید در نگاه نخست به‌نظر صادرکننده حکم احترام گذاشت، اما در این بین مهمترین مسأله‌ای که حایز اهمیت است حفظ اقتدار وزیر جهادکشاورزی است که انصافاً‌ تاکنون مدیری بی‌حاشیه بوده و از همه مهمتر توجه به شرایط خاص مدیریتی او در روزها و ماه‌های آتی است.
روزهایی که به‌طور حتم با حذف ارز 4200 تومانی برای تامین یکسری مواداولیه مورد نیاز صنعت، خوراک دام و طیور، نهاده‌های کشاورزی و… چندان اوقات کم دردسری را به تصویر نمی‌کشد.
از سویی بحران ایجاد شده در حواشی صنعت طیور و شائبه افزایش قیمت گوشت مرغ در ماه‌های آتی و متعاقب آن افزایش بهای برنج به‌خصوص در نیمه دوم سال، کمبود روغن ابتدا برای مصارف صنعتی و سپس مصارف خانوار و… نشان می‌دهد هر ایرانی دلسوزی با شناخت از فضای خاص سیاسی و بین‌المللی کشور باید به‌جای پرداختن به حاشیه‌‌ها به فکر کمک به مجموعه مدیران اقتصادی کشور برای برون رفت از وضعیت فعلی باشد. بپذیریم که این روزها، روزهای سردادن فریاد وامصیبتا نیست و باید به‌خصوص در عزل و نصب‌ها فضای پرتنش و حاشیه‌سازی را برای وزیر جهادکشاورزی به تصویر نکشیم.

  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی