خاوازی ثابت می‌کند مدیری از جنس خلیلیان نیست؟! 
خاوازی ثابت می‌کند مدیری از جنس خلیلیان نیست؟! 

مهندس محمدرضا جمشیدی  بخش کشاورزی به واقع این روزها حال و روز خوشی ندارد، طولانی شدن وضعیت اعلام وزیر پیشنهادی به مجلس و نقش باختن امید عده‌ای که به وزارت عباس کشاورز مدیر استخوان خرد کرده که تمام مدارج مدیریت در بخش کشاورزی را با موفقیت سپری کرده بود و این‌‌که رییس جمهور در دقیقه […]

مهندس محمدرضا جمشیدی 
بخش کشاورزی به واقع این روزها حال و روز خوشی ندارد، طولانی شدن وضعیت اعلام وزیر پیشنهادی به مجلس و نقش باختن امید عده‌ای که به وزارت عباس کشاورز مدیر استخوان خرد کرده که تمام مدارج مدیریت در بخش کشاورزی را با موفقیت سپری کرده بود و این‌‌که رییس جمهور در دقیقه 90 تصمیم دیگری گرفت، همه و همه فضای سردرگمی را برای فعالان بخش ایجاد کرده است.
به‌طوری‌که اعلام دیرهنگام نام دکتر خاوازی، معاون دیگر محمودحجتی به‌عنوان گزینه پیشنهادی جهت معرفی به مجلس برای اخذ رأی اعتماد و تعطیلی پیش‌روی مجلس به‌واسطه شیوع بیماری کرونا درکشور کماکان این فضا را تغییری نداده است.
در طول سال‌های گذشته به‌خصوص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش کشاورزی توسعه کشت نشایی، کشت گلخانه‌ای و تولید و ترویج استفاده از بذور مقاوم به خشکی در اولویت بود و الحق والانصاف دستاوردهای بسیاری هم برای بخش به‌همراه داشته است.
رویکرد بازگشت به فرمول توسعه کشت کلزا جهت توسعه کشت دانه‌های روغنی در کنار توسعه کشت چغندر قند با افزایش سطح زیر کشت پاییزه و ترویج بذور مرغوب از جمله توفیقاتی بود که بخش کشاورزی در طول حدود 6 سال گذشته به‌دست آورد و درصورت آنکه این روند ادامه پیدا کند، نوید آن را می‌دهد تا در آینده، کشور در دو محصول روغن و شکر که نیاز وارداتی و ارزبری بسیاری هم دارد، به خودکفایی برسد.
پرورش ماهی در قفس و گسترش نژاد دام‌های سبک در کنار توجه به ارتقای بهره‌وری همه و همه نشان می‌دهد برخلاف تصویر عمومی که در 4 ماهه اخیر از بخش کشاورزی به‌دنبال از دست رفتن انتزاع و استعفای وزیر جهادکشاورزی و حرف و حدیث‌هایی که پیرامون برخی مدیران این وزارتخانه مطرح شده؛ بخش کشاورزی کماکان یکی از ظرفیت‌های قابل اعتنا در اقتصاد کشور به شمار می‌رود.
نکته مهم در این میان وجود ردپای عباس کشاورز در بسیاری از طرح‌ها و توفیق‌هایی است که شرح آن رفت و شاید به‌همین دلیل بود که بسیاری با سرپرستی او به آینده بخش کشاورزی امیدوار شده بودند.
اما به هردلیل که ذکر آن در این مقال نمی‌گنجد، رییس جمهور روحانی تصمیم می‌گیرد که معاون دیگر حجتی یعنی دکتر کاظم خاوازی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که اتفاقاً از نظر سبقه علمی و تحقیقاتی وضعیتی مشابه کارنامه درخشان اجرایی کشاورز دارد را جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.
خاوازی معاونت ترویج سازمان و سرپرستی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت آموزش و ترویج سازمان تات، ریاست مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، معاون تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات خاک و آب، ریاست بخش تحقیقات بیولوژی خاک و… را در کارنامه پربار علمی و تحقیقاتی خود جای داده است و درصورت اخذ رأی اعتماد اگر بتواند با نگاه ترویجی و تحقیقاتی خود معضل فقر دانش در اکثر مزارع کشاورزی کشور را مرتفع کند می‌تواند نام خود را در پهنه بخش کشاورزی جاودانه سازد.
اگرچه کاظم خاوازی نیز گزینه شایسته‌ای برای جانشینی محمود حجتی به حساب می‌آید، اما خاطره نه چندان خوش فعالان بخش کشاورزی از دوران صدارت خلیلیان بر مسند جهادکشاورزی که او هم از دانشگاه به وزارت رسیده بود، اندکی برای برخی‌ها شائبه‌های تردید را به‌وجود آورده است.
به‌هرحال به‌نظر می‌رسد بخش کشاورزی بیش از هرچیزی نیاز به سرعت عمل در انتخاب وزیر آینده خود دارد تا با بلاتکلیفی ایجاد شده فعلی بیش از پیش زمان را از دست ندهد.
از سوی دیگر به طور حتم درصورت انتخاب، خاوازی ثابت خواهد کرد که نحوه مدیریت او بر بخش کشاورزی با سلف پیشین او که از دانشگاه آمده بود تفاوت‌های اساسی خواهد داشت.
  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی