خودکفایی ۹۰ درصدی در ۱۵ محصول اساسی با اجرای الگوی کشت
خودکفایی ۹۰ درصدی در ۱۵ محصول اساسی با اجرای الگوی کشت
اقتصادسبز آنلاین: معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: با اجرای طرح الگوی کشت تا ۹۰ درصد در ۱۵ محصول اساسی خودکفا خواهیم شد.

اقتصادسبز آنلاین: معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: با اجرای طرح الگوی کشت تا ۹۰ درصد در ۱۵ محصول اساسی خودکفا خواهیم شد.

مجتبی خیام ‌نکویی، رئیس سازمان‌تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اجرای طرح الگوی کشت را بسیار مهم دانست و گفت: با اجرای این طرح تا ۹۰ درصد در ۱۵ محصول اساسی خودکفا خواهیم شد.
به گفته او، با اجرای این طرح ۲.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی رخ خواهد داد و تولید محصولات آب‌بر کاهش یافته و به سمت محصولات اساسی سوق می‌یابد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: هم اکنون ضریب خودکفایی در کشور ۸۰ درصد است و برای آن ۲۰ درصد باقیمانده سالانه ۱۰ تا ۱۵میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود.
معاون وزیر جهاد گفت: طرحی که برای الگوی کشت تدوین شده، اکنون برای ۱۵ محصول اساسی است که در برخی از استان‌ها همه محصولات و در برخی ۱۰ تا ۱۲ نوع از این محصول کشت می‌شود.
او گفت: برای اجرای کامل این طرح نیاز به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که قرار است در قالب حمایت‌های تشویقی داده شود و اجرای کامل این طرح هم حداقل ۵ تا ۶ سال زمان خواهد برد و پیش شرط اولیه آن هم تامین اعتبار است.
معاون وزیر جهاد از تشکیل کمیته ارزان‌سازی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد و گفت: این اقدام را با دو روش افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها از طریق دلالی، ضایعات و پسماندها پیش می‌بریم.
به گفته او، با نفوذ علم و تکنولوژی به بخش تولید، بهره‌وری بیش‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد مفید کینوا در صنعت شیرینی‌پزی

خیام نکویی گفت: ۳۰ درصد ضایعات در بخش کشاورزی وجود دارد که با به حداقل رساندن آن، عرضه محصولات بیش‌تر و هزینه‌ها افت خواهد کرد که این‌موضوع هم‌در ارزان سازی بی تاثیر نیست.
او درباره سلامت محصولات کشاورزی گفت: بررسی‌هایی در مورد وجود سم آفلاتوکسین در محصولات پرمصرف مثل برنج انجام شده و از نظر باقیمانده سموم هم مورد بررسی قرار گرفته و این امیدواری را به مردم می‌دهیم که هیچ مشکلی از نظر سلامت وجود ندارد.
او گفت: احتمالا نوسان‌هایی در میزان مجاز باقی مانده سموم وجود داشته باشد، اما هیچ نگرانی برای سلامت ندارد.
رئیس سازمان تحقیقات از رونمایی ۷ دستاورد مهم در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این دستاوردها به کاهش هزینه‌های تولید و بهره‌ور شدن محصولات کمک خواهد کرد.
او گفت: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری برای دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی، تولید محصولات فناورانه را در اولویت قرار دادیم که باعث کاهش وابستگی خواهد شد و به‌طور متوسط یک میلیارد دلار تولید فناورانه در بخش امنیت غذایی برای کشور ایجاد شد.
خیام‌نکویی ادامه داد: واکسن‌هایی که سازمان تات تولید کرده ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزش افزوده داشته و همچنین تولید بذور فناورانه هم ۴۸۶ میلیون دلار برای کشور ایجاد ارزش افزوده کرده است.
او گفت: ۵۰ رقم سازگار و پرمحصول زراعی و باغی تولید شده و ۷هزارتن هسته‌های اولیه بذری تولید شده است و ۴۴۰ هزار تن انواع محصولات گواهی بذر دریافت کرده است.
رئیس سازمان تحقیقات از تدوین دستورالعمل برای تعیین میزان کوددهی خبر داد و گفت: پایش و کنترل ۲۶۰۰ شان فرمول کودی خبر داد و گفت: ۱۵۳ نشان کودی هم از چرخه مصرف خارج شده است.
به گفته او، با اقدامات صورت گرفته، صرفه‌جویی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در واردات خوراک دام و طیور با کاهش ضریب تبدیل صورت گرفته است.
خیام نکویی از تولید اولین بار برنج بدون استفاده از کود و سم در کشور خبر داد و گفت: تلاش ما این است که به آفت‌کش‌های شیمیایی تنوع ببخشیم و استفاده از مدیریت تلفیقی در آفات را جایگزین کنترل‌های شیمیایی کنیم.
معاون وزیر جهاد گفت: با انجام این دستورالعمل میزان کودی که در محصولات اساسی مانند گندم یا برنج انجام می‌شود، به درستی تعیین می‌شود. / باشگاه خبرنگاران جوان