دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی متفاوت‌تر از همیشه
دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی متفاوت‌تر از همیشه
زنگ آغاز به‌کار دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی در حالی از دیروز به صدا درآمد که از نظر شکوه و کلاس برگزاری و برنامه‌های جانبی متفاوت‌تر و کامل‌تر از گذشته خود را نشان داد.

مهندس محمدرضا جمشیدی

زنگ آغاز به‌کار دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی در حالی از دیروز به صدا درآمد که از نظر شکوه و کلاس برگزاری و برنامه‌های جانبی متفاوت‌تر و کامل‌تر از گذشته خود را نشان داد.
امسال شاهد برگزاری دو بخش جدید پاویون مشاوران و استیج نمایشگاه هستیم که در طول 4 روز با بهره‌گیری از متخصصان پاسخگوی بازدیدکنندگان از نمایشگاه خواهد بود.
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران از یازدهم تا چهاردهم دی ماه در حالی در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی«ایران مال» با شعار محوری «کشاورزی نوین، آینده پایدار» در حال برگزاری است که تلاش‌های چند ماهه انجمن واردکنندگان سم و کود ایران برای برگزاری مشترک با نمایشگاه تولیدکنندگان به سرانجام نرسید.
تنها تفاوتی که امسال با سال گذشته رخ داده، همزمانی این دو نمایشگاه است که از سرگردانی بازدیدکنندگان شهرستانی که سال گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شده بودند، جلوگیری می‌کند و آن‌ها به‌راحتی می‌توانند بعد از بازدید صبحگاهی از نمایشگاه تولیدکنندگان، بعدازظهر‌ها با حضور در نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران‌، با سموم نسل جدید و مرغوب‌ترین کودهای دنیا و سایر نهاده‌ها آشنا شوند.
متأسفانه نبود حمیت جمعی و نگاه یکسویه منجر به آن شد تا کلیه تلاش‌ها نافرجام بماند و امسال هم شاهد برگزاری دو نمایشگاه مجزا از هم باشیم.
اما نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد و بارها نیز توسط مسئولان وزارت جهادکشاورزی مورد تأکید قرار گرفته، ضرورت ورود نهاده‌های باکیفیت و سموم با دوره کارنس کوتاه به مزارع و گلخانه‌هاست
چرا که سلامت مصرف‌کنندگان و ارتقای بهره‌وری مزارع نیاز امروز کشور است.
از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که ورود 25 درصدی سم و کود با کیفیت، نه تنها لطمه‌ای به بازار تولیدکنندگان داخلی نمی‌زند، بلکه شرایط و انگیزه‌های ارتقای کیفیت تولیدات داخل را در نهایت فراهم خواهد کرد، چرا که تجربه ادوار گذشته نشان می‌دهد که انحصار، نتیجه‌ای جز تنزل کیفیت تولیدات داخلی نخواهد داشت و رمز اعتلای کیفی تولیدات نهاده‌های داخل کشور، واردات نهاده‌های با کیفیت خارجی است.
به هر حال آن چیزی که غیر قابل کتمان است نقش مهم نهاده‌های با کیفیت و سموم نسل جدید با دوره کارنس کوتاه است که در بخش کشاورزی و به خصوص گلخانه‌ها نقش مهمی ایفا کرده و در امنیت غذایی، سلامت جامعه و توسعه صادرات موثر است.
بی‌شک چنین آوردگاه‌هایی بهترین مکان برای معرفی نهاده‌های با کیفیت به کشاورزان است.

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی