دیپلماسی عمومی کشاورزی در کرونا
دیپلماسی عمومی کشاورزی در کرونا

* رامین امینی زارع دیپلماسی عمومی به اجرای برنامه‌های دولت اشاره دارد که هدف از آن‌ اطلاع‌رسانی یا همراه کردن افکار عمومی است. بخش کشاورزی ۱۹ درصد اشتغال کشور معادل چهار میلیون فرصت شغلی رافراهم می‌کند و ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور نیز مربوط به بخش کشاورزی است. درشرایط کنونی ابتلای جهان به کوید ۱۹، […]

* رامین امینی زارع
دیپلماسی عمومی به اجرای برنامه‌های دولت اشاره دارد که هدف از آن‌ اطلاع‌رسانی یا همراه کردن افکار عمومی است.
بخش کشاورزی ۱۹ درصد اشتغال کشور معادل چهار میلیون فرصت شغلی رافراهم می‌کند و ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور نیز مربوط به بخش کشاورزی است.
درشرایط کنونی ابتلای جهان به کوید ۱۹، بیش از پیش گفت‌وگوی بخش کشاورزی با مردم احساس می شود. در شرایط این بیماری،بسیاری از معادلات تغییر می کند وباید مقتضیات آن را به خوبی درک و تصمیم‌گیری کرد از جمله:
۱-ممکن است میزان تولید محصولات کشاورزی به دلیل میزان حضور نیروی کارومیزان دستمزدتغییر یابد.
۲-به دلیل مساِئل قرنطینه ای شرایط صادراتی بازارهای هدف محصولات کشاورزی که بسیاری از آنان کشورهای منطقه وهمسایه هستند ممکن است تغییر یابد،این درحالیست که فقط ایران بامشکل تحریم‌های گوناگون روبروست وکشورهای دیگر امکان جایگزینی دارند.
۳-خدمات مورد نیاز بخش کشاورزی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد،آن چنان که سهم بخش خدمات در اقتصاد کشور۵۴ درصد است که ۴۰درصد از آن مربوط به حمل ونقل،عمده وخرده فروشی وهمچنین خدمات مربوط به تامین غذاست.
۴-نقش دوسامانه اقتصادی مستقر ودیرپای بانک کشاورزی و بیمه کشاورزی در حمایت ،تنسیق ومدیریت بخشی از ریسک‌های مالی در شرایط هم زمانی تغییر اقلیم وکرونا بسیار موثر وسودمند است.
شرح مساِئل خاص بخش کشاورزی در شرایط کرونا مجال دیگری می طلبد اما آن چه روشن است ضرورت تفاهم ،همراهی ،گفت‌وگو و تعامل بیشتر است.
اینک که دکتر کاظم خاوازی وزیر جهادکشاورزی ،سکان داری بخش مهمی از امنیت غذایی کشوررا برعهده دارند می طلبد همه ارکان دولتی وخصوصی کشاورزی کشور باتفاهم بیشتری برای تحقق اهداف بلند پیش روی بیاندیشند وبکوشند ،درعین حال نگارنده که به جامعه روابط عمومی تعلق دارد، بسیاری از موضوعات رابا دیپلماسی عمومی(Public Diplomacy) قابل حل می داند.
*‌ مدرس مدیریت ریسک وبیمه
  • نویسنده : رامین امینی زارع