رابطه شاخص بورس و نرخ دلار
رابطه شاخص بورس و نرخ دلار
بخش مهم و بزرگی از بازار بورس ایران را شرکت‌های صادرات محور تشکیل می‌دهند که سهام آنها دلاری است.

دکتر مهدی کریمی تفرشی *

بخش مهم و بزرگی از بازار بورس ایران را شرکت‌های صادرات محور تشکیل می‌دهند که سهام آنها دلاری است. این شرکت‌ها جزء نمادهای شاخص ساز محسوب می‌شوند و تبعا افزایش یا کاهش قیمت دلار بر میزان سرمایه آنها و ارزش سهام آنها تأثیرگذار است.
از طرفی جو روانی حاکم بر بازار سرمایه ایجاب می‌کند که بالا و پایین رفتن ارزش سهام این شرکت‌ها بر شاخص کل بورس اثر بگذارد.
بنابراین در زمان کاهش قیمت دلار بسیاری از شرکت‌های کوچک نیز متاثر از این قضیه دچار افت سرمایه می‌شوند.
از طرفی افزایش قیمت دلار باعث بالارفتن دلاری درآمدهای حاصل از فروش شرکت‌های صادرات محور می‌شود که خود بر شاخص کل بورس اثرگذار است.
با این‌حال این ادعا که قیمت سهام و دلار به هم وابستگی صد در صد دارند اشتباه کاملاً است چرا که عوامل متعدد بسیاری غیر از ارزش دلار می‌تواند بر قیمت سهام اثر بگذارد.
از جمله این عوامل می‌توان به عوامل درون شرکتی مانند میزان سودآوری شرکت، طرح‌های توسعه‌ای، ارزش دارایی‌ها، میزان سرمایه گذاری در آن صنعت اشاره کرد.
به علاوه تاثیر صنایع بر یکدیگر و رقابتی بودن یا انحصاری بودن صنعت را نمی‌توان نادیده گرفت.
میزان عرضه و تقاضا از دیگر عوامل مهم تعیین کننده بر شاخص بورس محسوب می‌شود.
از طرفی عوامل سیاسی و اقتصادی کلان و سیاست‌های تعیین کننده از موثرترین عوامل در تعیین سرنوشت بازار سرمایه است. جنگ‌ها و ناآرامی‌های جهانی، تورم و سیاست‌های پولی و ارزی و تنظیم بودجه کل کشور نیز قابلیت ایجاد تکانش‌های جدی در شاخص بورس را دارند.
گاهاً تاثیر روانی افزایش قیمت دلار بر قیمت‌ها در بازار بورس غیرمستقیم است. وقتی اخبار مربوط به افزایش قیمت دلار در بازار ایران به گوش می‌رسد اکثر افراد معمولاً به‌دنبال انتخاب یک روش سرمایه‌گذاری هستند که دارایی‌های آنها را بر اساس دلار حفظ نماید که یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این منظور بازار بورس ایران است.
در چنین مواقعی خرید دلار به صورت نقد در بازار آزاد با چالش‌های زیادی روبرو است و کاربران اکثراً با انتقال دارایی‌های خود به بازارهای مالی و سرمایه گذاری مانند بازار بورس به‌دنبال این هستند که ارزش دارایی‌های خود را حفظ کرده و یا حتی ارزش افزوده برای آنها ایجاد نمایند. این هجوم گسترده کاربران برای خرید سهم‌ها در بازار بورس باعث افزایش قابل توجه تقاضا در بازار برای سهم‌های مختلف شده و همین افزایش تقاضا افزایش قیمت‌ها در بازار بورس رقم می‌زند.

*رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو، ریاست هیأت مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران، رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و گروه صنعتی آل ام کا تی (MKT GROUP)، نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، ‌عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور‌، کارآفرین برتر جهان اسلام

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

 

  • نویسنده : مهدی کریمی تفرشی