ردپای سوءتغذیه پنهان در افزایش ابتلا به ویروس نوظهور کرونا
ردپای سوءتغذیه پنهان در افزایش ابتلا به ویروس نوظهور کرونا
اقتصادسبز آنلاین: این روزها کل دنیا با پدیده نوظهور و مقاومی به اسم ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. سوغات چین برخلاف ادوار پیشین نه پارچه‌ها و کالاهای بازرگانان بود و نه انواع البسه و کالاهای ساخت چین بلکه صدور ویروس به بیش از 60 کشور دنیا این‌بار تحفه‌ای شد جان ستان. 
نوشین جمشیدی – کارشناس تغذیه و رژیم درمانی:
اقتصادسبز آنلاین: این روزها کل دنیا با پدیده نوظهور و مقاومی به اسم ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. سوغات چین برخلاف ادوار پیشین نه پارچه‌ها و کالاهای بازرگانان بود و نه انواع البسه و کالاهای ساخت چین بلکه صدور ویروس به بیش از ۶۰ کشور دنیا این‌بار تحفه‌ای شد جان ستان. 
با وجودی‌ که این ویروس تاکنون ۶ بار با اسامی و شکل‌های مختلف در دنیا اپیدمی شده بود اما با جهشی ناگهانی در ساختار دنیا را غافلگیر کرده است.
طوری که هنوز نه واکسن مشخص و نه داروی قطعی برای آن تعریف نشده است. اما آن‌چه که مسلم است و همگان را به تکاپو وا داشته بحث افزایش ایمنی در برابر ابتلاء بر بیماری کرونا است. جز این نبوده و نیست که براساس مقاومت در مقابل میلیاردها عامل بیماری‌زای عفونی و غیرعفونی تغذیه صحیح است.
۱۱ درصد از جمعیت جهان را گرسنگان تشکیل می‌‌دهند، در ایران ۴ میلیون نفر سوءتغذیه دارند و ۸۰ درصد مردم دچار سوءتغذیه ریزمغذی‌ها هستند.
نگاهی گذرا به‌همین آمار ذکر شده شاید به‌خوبی حلقه مفقوده تغذیه صحیح در افزایش ابتلا به بیماری‌ها را نمایان‌تر کند.
معمولاً این ویروس بر روی افرادی‌که از تغذیه متناسب و متعادل استفاده کرده‌اند کمتر تأثیر گذاشته و مخاطب خاص آن افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای متابولیک (دیابت یا بیماری‌های عفونی و مزمن) یا سالمندان و یا افرادی هستند که نتوانسته‌اند نیازهای سیستم دفاعی خود را تأمین کنند.
ویتامین D، شمشیر دو لبه      
دکتر مظهری استاد تغذیه و رژیم درمانی در ارتباط با مصرف ویتامین D به‌عنوان عامل پیشگیری کننده از نفوذ ویروس کرونا به بدن معتقد است: هرگونه مصرف این ویتامین به‌صورت مکمل نیاز به تشخیص اولیه آزمایشگاهی در مورد کمبودهای آن دارد.
وی اضافه کرد: سن، جنس، وضعیت فیزیولوژیک، نسبت کلسیم به فسفر در خون تعیین‌کننده مقادیر مناسب مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌باشد همانطور که کمبود ویتامین D برای سلامتی و سیستم دفاعی بدن خطرآفرین است مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آن نیز می‌تواند با ایجاد عوارض سمی و حتی کشندگی، ایجاد حالت تهوع و افزایش فشار جمجمه مخاطره‌آمیز باشد.
چه افرادی نیاز به مکمل ویتامین D دارند؟     
۱-‌ نوزادان: به‌دلیل ذخایر پایین دوران جنینی و ذخایر پایین ویتامین D شیرمادر، برای تمام نوزادان از ۳-۵ روزگی (با دوز ۴۰۰IU) مکمل ویتامین D (به‌همراه قطره ویتامین A) تا ۶ ماهگی تجویز می‌گردد.
۲-‌ بزرگسالان و سالمندان: افرادی که سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D را دارند، بایستی دوزهای روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ IU به مدت ۳ ماه طبق دستور متخصص دریافت نمایند تا ویتامین D سرمی به سطوح کافی برسد.
۳-‌ افرادی‌که سابقه بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های کلیوی، قلبی، ریوی، برخی اختلالات گوارشی و سوءجذب‌ها سطح این ویتامین بایستی پایش و درصورت نیاز مکمل یاری صورت گیرد. در بیماران کلیوی بایستی آنالوگ‌های فعال این ویتامین تجویز گردد.
در افراد چاق این ویتامین D در بافت چربی به دام می‌افتد، بنابراین نیاز آنها به ویتامین D تا چندین برابر افراد دارای وزن نرمال می‌رسد. بنابراین چنانچه افراد چاق سطوح ناکافی یا کمبود سطوح ویتامین D سرمی داشته باشند، بایستی روزانه ۴۰۰۰ IU ویتامین D دریافت کنند.
مصرف مکمل ویتامین D در افرادی که سطوح سرمی کافی این ویتامین را دارند، در دوز درمانی توصیه نمی‌گردد فقط مقادیری که برای نگهداری سطوح نرمال این ویتامین کفایت می‌کند. به‌دلیل این‌که مقادیر بالاتر از نیاز این ویتامین مسمومیت‌زا می‌باشد.
رژیم غذایی مناسب برای مقابله با کرونا      
مصرف مواد پروتئینی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با ویروس کرونا بسیار موثر و مفید است. عامل بیماری کرونا ویروس است از این رو برای مقابله با آن باید سیستم ایمنی بدن خود را به‌خوبی تقویت کنیم تا بتوان با این ویروس مقابله کرد.
یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از مواد پروتئینی است به منظور تأمین پروتئین بدن می‌توانیم از انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ استفاده کنیم. می‌‌توان با استفاده از منابع گیاهی همچون غلات و حبوبات نیز پروتئین مورد نیاز بدن برای تقویت سیستم ایمنی را تأمین کرد.
 به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز همچون ویتامین‌های گروه B برای بدن ضروری است. برای تأمین ویتامین B۶ نیز مصرف ماهی تُن، لوبیا چیتی، سینه مرغ و سینه بوقلمون توصیه می‌شود و برای تامین ویتامین B۱۲ نیز افراد می‌توانند از انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ، تخم غاز و برخی انواع پنیر استفاده کنند.
تغذیه، ویتامین A را برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است  این ویتامین به‌صورت طبیعی در انواع غذاهایی با منشأ حیوانی پیدا می‌شود و سبزیجات نیز مواد پیش‌ساز آن را در خود دارند.
ویتامین D نیز  برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است، ویتامین دی را می‌توان با مصرف گوشت ماهی‌های دریایی تخم مرغ، کره و شیر تامین کرد البته قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تأمین این ویتامین را تسریع می‌کند.
سلنیم: ماده مغذی موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن است که می‌توان با مصرف خوراکی‌هایی از جمله ماهی، تخمه آفتابگردان، سبوس برنج و جوانه گندم، قارچ، مرغ و تخم مرغ آن را تأمین کرد.
افراد برای تأمین روی نیز که نقش موثری در سلامت بدن دارد می‌توان از گوشت، تخم مرغ، سبوس گندم، قارچ، اسفناج، لوبیا قرمز، ماهی سالمون و شکلات تلخ استفاده کنند.
تأمین ویتامین C بدن با مصرف روزانه یک پرتقال      
مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C ‌مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل‌کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند. به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا ۲ عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج،  برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A  هستند.
پختن کامل غذاها، اصلی اساسی      
از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده  مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند خودداری شود.
از خوردن غذا و مایعات در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند، خوداری شود.
در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.
از جوانه‌های گندم ، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.
از میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت و … استفاده کنید.
روزانه از جوشانده آویشن و پونه کوهی برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.
این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی‌که علایمی چون تب و تنگی‌نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.
کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمن می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از ۳ درصد مبتلایان نیست.
از همین بیماری‌های تنفسی در جامعه ما وجود دارد و آنفلوآنزا مثال واضح آن است؛ ویروس‌هایی مثل RSV یا بیماری‌های باکتریایی که همچون کرونا قابلیت انتقال از طریق هوا را دارد، مدت‌هاست که در ایران کنترل می‌شود؛ بنابراین نباید با ترس و وحشت نسبت به کرونا نگاه شود.