رشد تقاضا برای غذاهای یخ‌زده به‌دنبال همه‌گیری کرونا
رشد تقاضا برای غذاهای یخ‌زده به‌دنبال همه‌گیری کرونا
اقتصادسبز آنلاین:‌ همه‌گیری کرونا تاثیر زیادی روی عادات مصرفی مردم در دنیا داشت. مردم نمی‌توانستند از غذاهای رستورانی استفاده کنند و زمانی‌که در گذشته در محیط‌های عمومی صرف می‌کردند کاهش پیدا کرده است.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین:‌ همه‌گیری کرونا تاثیر زیادی روی عادات مصرفی مردم در دنیا داشت. مردم نمی‌توانستند از غذاهای رستورانی استفاده کنند و زمانی‌که در گذشته در محیط‌های عمومی صرف می‌کردند کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر دورکاری و تبدیل شدن خانه به محل کار و زندگی و تحصیل باعث شده است تا زمان کمتری برای آشپزی در اختیار داشته باشند. نشریه نشنال پست در این مورد نوشت: «‌هم‌اکنون افراد در داخل خانه هم باید وظایف کاری خود را انجام دهند، هم به امور فرزندان رسیدگی کنند و هم به فرزندانشان در تحصیل و تکالیف مدرسه کمک کنند. از طرف دیگر نگرانی‌های ناشی از شرایط جدید زندگی و خطراتی که برای افراد در‌صورت مواجهه با ویروس وجود دارد هم مسأله‌ای بسیار جدی است که سلامت روان افراد را به خطر انداخته است. در نتیجه افراد زیادی زمان زیادی برای تهیه غذا ندارند و از طرف دیگر به اهمیت مصرف غذاهای سالم به منظور تقویت سیستم ایمنی هم واقف هستند‌‌. به همین دلیل است که تقاضا برای غذاهای یخ زده در تمام دنیا در سال ۲۰۲۰ رشد کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال جدید هم ادامه داشته باشد یکی از کشورهایی که در سال گذشته چنین شرایطی را تجربه کرد، کشور امارات بود. طبق گزارشهای موجود در سال گذشته ارزش بازار غذاهای یخ زده در این کشور به 790.7 میلیون دلار رسید و انتظار می‌رود در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ میلادی ما شاهد افزایش 4.87 درصدی ارزش این بازار در هر سال باشیم و از طرف دیگر شرکت‌های تازه‌ای برای تأمین این نیاز روز افزون وارد بازار شوند. دلیل پیش‌بینی تداوم رشد در این بازار هم‌ احتمال تداوم نگرانی مردم در مورد احتمال انتقال ویروس حتی در‌صورت دریافت واکسن است و پیش‌بینی می‌شود رعایت اصول بهداشتی چند سال دیگر ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن Greenhouse

طبق گزارش ارایه شده توسط مرکز مطالعات تغذیه‌ای کشور امارات، دلیل افزایش استقبال از غذاهای یخ زده در این کشور و دیگر کشورهای دنیا این بود که مطالعات نشان داد مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در غذاهای یخ زده برای دوره بیشتری باقی می‌ماند و به‌همین دلیل افراد می‌توانند با خرید غذاهای یخ زده و نگهداری آن در خانه، تعداد دفعات لازم برای خروج از خانه و خرید مواد غذایی را کاهش دهند. به‌همین دلیل بازار مواد غذایی و غذاهای یخ زده در این سال رشد چشمگیری داشته است.
نشریه «فروزن فود اروپا» در گزارش خود نوشت:« همه گیری کرونا تغییرات زیادی را در زندگی ما ایجاد کرده است و عادات تغذیه‌ای و عادات مصرفی مواد غذایی از جمله این تغییرات بود. مردم زمان کمتری را در رستوران‌ها و محیط‌های خارج از خانه سپری می‌کنند و تمایل زیادتری برای مصرف مواد‌غذایی و غذاهای سالم دارند. به همین دلیل غذاهای یخ زده که به سرعت اماده می‌شود می‌تواند گزینه خوبی برای مردم باشد.»
در نتیجه این تغییر بزرگ در دنیا بود که شمار شرکتهای تولید کننده غذاهای یخ زده در دنیا به سرعت زیادی رشد کرده است و در کشور امارات هم افزایش ۳۰ درصدی شمار این شرکت‌ها مشاهده شده است.
نکته دیگر در مورد وضعیت بازار کشور امارات این است که در سال‌های اخیر سبک زندگی غربی در این کشور رواج زیادی پیدا کرده است و مردم به غذاهای کنسروی و بسته‌بندی شده روی آورده‌اند. جوانان اماراتی تمایل کمتری برای صرف وقت طولانی برای تهیه کردن غذا در داخل خانه دارند و این کشور تعداد زیادی مسافر و توریست دارد که هر یک می‌توانند به عنوان بخشی از غذای روزانه خود از غذاهای یخ زده استفاده کنند.