رشد تولید و صادرات خرما زیرسایه کمبود نقدینگی
رشد تولید و صادرات خرما زیرسایه کمبود نقدینگی
اقتصادسبز آنلاین: سمیه غلامشاهی، مدیرعامل شرکت «خرمای سمیه» دارای مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی است که پس از سال‌ها فعالیت در نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نقشه‌برداری باغات و منابع طبیعی، در صندوق بیمه محصولات کشاورزی مشغول به‌کار شد.

اقتصادسبز آنلاین: سمیه غلامشاهی، مدیرعامل شرکت «خرمای سمیه» دارای مدرک کارشناسی ارشد کشاورزی است که پس از سال‌ها فعالیت در نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نقشه‌برداری باغات و منابع طبیعی، در صندوق بیمه محصولات کشاورزی مشغول به‌کار شد. در بازدید از باغ‌ها به‌منظور تعیین خسارت نخلستان‌ها در استان کرمان متوجه دغدغه اصلی خرماکاران یعنی «فروش محصولات»‌ شد و از این‌رو به مقوله بازاریابی و صادرات محصول خرما جهت رفع این معضل ورود کرد. در حاشیه نمایشگاه «ایران اگروفود» فرصتی دست داد تا پای صحبت‌های این مدیر تحصیلکرده بنشینیم که ماحصل آن را می‌خوانید.

به عنوان نخستین پرسش بفرمایید چگونه وارد مقوله صادرات خرما شدید؟
پس از لمس دغدغه نخلداران خرما در رابطه با معضلات فروش محصولاتشان، کار بازاریابی خرما با کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان، ترکیه و روسیه را آغاز کردم.
در این راه خرمای کشاورزان را خریداری و بسته‌بندی کرده و به کشورهای همسایه صادر می‌کردم.
البته بیش‌ترین حجم صادرات خرمای کشور هندوستان است و بخش کمی هم به اروپا صادر می‌شود، از این‌رو برای توسعه صادرات برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

دلیل مقبولیت جایگاه شما در میان کشاورزان چیست؟
به‌دلیل خرید نقدی خرمای کشاورزان، عموماً رضایت بیشتری برای آنها حاصل می‌شود و اگر بتوان ساز و برگی را اتخاذ کرد و در مقاطع مناسبی خرمای کشاورزان صادر شود با استقبال بیشتر کشاورزان مواجه می‌شویم.

برای توسعه صادرات خرما چه پیشنهاداتی دارید؟
در این خصوص نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت‌های دولت هستیم تا با ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه، زمینه‌های توسعه صادرات خرمای ایران، فراهم شود.

در مجموعه چه میزان اشتغالزایی شده است؟
به‌طور نسبی در هر سالن بسته‌بندی خرما 20 تا 30 همکار خانم و 10 مرد فعالت می‌کنند که ممکن است بسته‌بندی روزانه در 2 تا 3 سالن بسته‌بندی صورت پذیرد.

در راه تولید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟
بی‌شک کمبود نقدینگی یکی از مهمترین موانع رشد تولید و صادرات به‌شمار می‌رود و درصورت تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی امکان ارتقای کمی و کیفی تولیدات وجود دارد، چرا که دیگر نیازی به فروش محصولات به شرکت‌های بزرگ صادراتی نیست و با این رویکرد از حالت واسطه فاصله می‌گیریم.
به عنوان نمونه هم‌اکنون نیازمند واردات ماشین‌آلات مدرن بسته‌بندی خرما هستیم، چرا که درصورت ارتقای بسته‌بندی و سرمایه‌گذاری افزون‌تر رشد صادرات، ارزآوری و اشتغالزایی محقق خواهد شد.
با وجود آنکه در راه تولید تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی دریافت نکرده‌ام، اما هم‌اکنون برای توسعه فعالیت‌ها نیاز به تسهیلات کارآفرینی دارم که اگر محقق شود اشتغالزایی و ارزآوری مجموعه افزایش خواهد یافت.
ناگفته نماند که نوسان نرخ دلار لطمه و زیان بسیاری به این بخش وارد کرده است، چرا که به‌عنوان نمونه وقتی با دلار 49 هزار تومانی با کشاورزان قرارداد بسته می‌شود با کاهش یا افزایش بهای دلار کشاورزان قراردادها را فسخ می‌کنند.
تورم موجود در کشور منجر به آن شده که در هر فصل زراعی قیمت کارتن و سایر ملزومات بسته‌بندی افزایش یابد و از این‌رو دچار مشکلات بسیاری شده‌ایم.