رصد تولید جهانی دام توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)
رصد تولید جهانی دام توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)
اقتصادسبز آنلاین: در دهه‌های گذشته تولید دام به عنوان بخشی اساسی از صنعت کشاورزی جهانی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

زهرا مازندرانی

سرویس بین الملل: در دهه‌های گذشته تولید دام به عنوان بخشی اساسی از صنعت کشاورزی جهانی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این صنعت علاوه بر تأثیر بزرگی که بر تأمین غذای جهانی دارد، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد، محیط زیست و توسعه پایدار نیز دارد. به منظور درک بهتر تولید دام در سطح جهانی و بررسی روندها و الگوهای آن، وزارت کشاوری ایالات متحده آمریکا در سال جاری یک گزارش جامع در این زمینه منتشر کرده است.

فروش هفتگی صادرات ایالات متحده برای گوشت گاو
فروش خالص6هزارو 200 تن برای سال 2023 نسبت به هفته دوم شهریور 1402، 48 درصد و نسبت به میانگین ماه مرداد1402 ، 56 درصد کاهش داشته است. افزایش فروش در درجه اول برای چین (2 هزارتن)، مکزیک (هزراو300 تن)، ژاپن
(600 تن)، هنگ کنگ (400 تن) و گواتمالا
(400 تن)و بریتانیا (100 تن) به ثبت رسید. کل صادرات 13هزارو 200 تن نسبت به هفته دوم شهریور 10 درصد و نسبت به ماه مرداد، 15 درصد کاهش داشته است که مقصدها عمدتاً به کره جنوبی (3هزارو 700 تن)، چین (2هزارو600 تن)، ژاپن (2هزارو100تن)، مکزیک (هزار تن) و هنگ کنگ (900 تن) بوده.

کاهش تولید و صادرات گوشت توسط وزارت کشاورزی آمریکا
وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پیش بینی تولید گوشت گاو خود را به میزان 40 میلیون پوند نسبت به ماه گذشته در بحبوحه کاهش بازاریابی در سه ماهه سوم سال 2023 تخمین زد. اکنون انتظار می‌رود تولید گوشت گاو 1.35 میلیارد پوند کاهش یابد . همچنین تخمین وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا در ارتباط با صادرات گوشت گاو در سال 2023 ، 160 میلیون پوند بود. برای سال 2024 وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا هیچ تغییری در پیش‌بینی تولید گوشت گاو ایجاد نکرد، پیش‌بینی می‌شود تولید گوشت گاو در سال آینده به 6.6 درصد برسد و صادرات احتمالاً 5.0 درصد دیگر کاهش یابد.

بازار گوشت گاو استرالیا
وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی می‌کند تولید گوشت گاو استرالیا در سال 2024 افزایش یابد و به بالاترین میزان تولید در تاریخ برسد. پیش‌بینی سال 2024 پس از یک نقطه عطف قابل توجه در سال 2023 است.همچنین پیش‌بینی می‌شود که صادرات گوشت گاو در سال 2024 به بالاترین میزان در سال 2024 برسد و رکورددار چهارم در این بخش باشد.

صنعت دامداری اوکراین
انتظار می‌رود موجودی گاو اوکراین در سال‌های 2023 و 2024 روند نزولی خود را حفظ کند. صادرات گاو زنده و گوشت گاو همچنان پرقدرت ادامه خواهد داشت زیرا درآمدهای قابل تصرف پایین‌تر منجر به کاهش تقاضای داخلی می‌شود. مقصد بازارهای اصلی برای دام و محصولات گوشت گاو اوکراین به همان شکل باقی خواهند ماند و کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه واردکننده گاو زنده و چین واردکنندگان اصلی گوشت گاو خواهند بود.

شکایت گروه‌های محیط زیستی از آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا به دلیل تنظیم عملیات تغذیه دام‌های بزرگ
سازمان‌های مختلف محیط‌زیست با طرح شکایتی در دادگاه تجدیدنظر ناحیه نهم در سانفرانسیسکو، با هدف وادار کردن آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا به افزایش نظارت بر عملیات تغذیه دام‌های بزرگ، به طور قانونی اقدام کردند. این دعوا زمانی آغاز شد که آژانس حفاظت محیط‌زیست ایالات متحده آمریکا دو دادخواست ارائه شده در سال 2017 با عنوان قراردادن مقررات سختگیرانه تر در مورد تغذیه گاو و مرغ در ایالات متحده را رد کرد. در پاسخ به درخواست‌های رد شده، آژانس حفاظت محیط‌زیست ایالات متحده آمریکا نشان داد که ارزیابی برنامه‌های موجود خود را که بر این عملیات حاکم است انجام می‌دهد و تعیین می‌کند که آیا بازنگری لازم است یا خیر. علاوه بر این، آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا متعهد شد که هیئتی متشکل از نمایندگانی از کشاورزان، گروه‌های محیط زیست و محققان برای بررسی بیشتر این موضوع طی 12 تا 18 ماه آینده ایجاد کند.

گزارش دام و محصولات سالانه هند
پست FAS نیودهلی پیش‌بینی می‌کند در سال 2024 (ژانویه تا دسامبر) تعداد گله ملی دام در هند به 307.6 میلیون سر افزایش می‌یابد، که با افزایش حدود 135 هزار سر نسبت به برآورد رسمی سال 2023 وزارت کشاورزی آمریکا که 307.5 میلیون سر بوده است، ارتباط دارد. این سازمان پیش‌بینی می‌کند که تولید گوشت هند در سال 2024 (یعنی گوشت شترمرغ) بر اساس وزن به معادل 4.55 میلیون تن خواهد بود که بیش از دو درصد نسبت به برآورد تولید رسمی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا سال 2023 که 4.44 میلیون تن بوده است، افزایش خواهد یافت. تمام داده‌های گزارش شده در اینجا بر اساس وزن حیوانات محاسبه شده است.
پست FAS نیودهلی پیش‌بینی می‌کند که صادرات گوشت شترمرغ هند در سال 2024 به مقدار 1.50 میلیون تن افزایش یافته و 2 درصد نسبت به برآورد رسمی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا در سال 2023 که 1.47 میلیون تن بوده است، افزایش خواهد یافت.
پـست FAS نیـودهــلی مخفف “Foreign Agricultural Service New Delhi” است که یک سازمان درون وزارت کشاورزی آمریکا است که مسؤولیت تحلیل و گزارش‌دهی درباره بازارهای کشاورزی و محصولات کشاورزی در سراسر جهان را دارد. این سازمان به عنوان یکی از ادارات FAS در جهان فعالیت می‌کند و به تحلیل‌ها، پیش‌بینی‌ها و گزارش‌های مرتبط با بازارهای کشاورزی هند می‌پردازد.

گزارش طیور و محصولات سالانه کره جنوبی
در ادامه این سازمان پیش‌بینی می‌کند که تولید مرغ در کره جنوبی برای سال 2024 افزایش خواهد داشت و چالش‌های عرضه در سال 2023 برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده مصرف‌کننده برای گوشت مرغ برطرف می شود. این سازمان پیش بینی تولید سال 2023 را به 930هزار تن کاهش داده و پیش‌بینی می‌کند تولید سال 2024 به 945هزار تن افزایش می یابد. از زمان لغو محدودیت‌های کووید19 در اواخر سال 2022، با از سرگیری فعالیت‌های اجتماعی و بازگشایی رستوران‌ها، تقاضای مرغ در کره افزایش یافته است. انتظار می رود در پایان سال 2023، کره با توجه به سیاست واردات اخیر خود مبنی بر افزایش سهمیه‌های تعرفه مرغ برای پر کردن کمبود عرضه مرغ و تثبیت قیمت مواد غذایی پایان دهد.

گزارش طیور و محصولات سالانه تایلند
همچنین این سازمان در بانکوک پیش بینی می کند که تولید گوشت مرغ تایلند در سال 2023 در بحبوحه افزایش صادرات، بهبود آهسته در بخش گردشگری و هزینه‌های بالای خوراک، به طور جزئی افزایش یابد. پس از پیش‌بینی‌ها، تولید گوشت مرغ در سال 2024 با کاهش بیشتری همراه با صادرات گوشت مرغ و بهبود آهسته مصرف داخلی کاهش خواهد یافت.

گزارش دام و محصولات سالانه ترکیه
پیش‌بینی می‌شود که موجودی گاو در ترکیه در سال 2024 برای چهارمین سال متوالی کاهش یابد، زیرا کشاورزان به فروش حیوانات کم‌وزن خود روی آورده‌اند تا ضرر و زیان ناشی از افزایش هزینه به‌ویژه خوراک را به حداقل برسانند.
پیش‌بینی می‌شود که تعداد کشتار بالا به‌دلیل تولید گوشت گاو در سال 2024، نزدیک به 1.7 میلیون تن برسد. با این حال، حتی با این افزایش، تقاضای گوشت گاو از تولید پیشی خواهد گرفت و فشار صعودی بر قیمت‌های خرده فروشان گوشت گاو وارد می‌کند.
این در حالی است که یک کیلوگرم گوشت چرخ کرده در ماه شهریور سال جاری به ازای هر کیلوگرم 300 لیر ترکیه (11.35 دلار به ازای هر کیلوگرم/یعنی 2.5 برابر بیشتر از سال گذشته) به فروش می‌‌رسد. برای کاهش قیمت بالای گوشت گاو دولت ترکیه به طور موقت واردات گاو و گوشت گاو را مجاز کرده است.
با این‌حال، این مداخلات هنوز تسکین معناداری را برای مصرف‌‌کنندگان فراهم نکرده است.
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا