رویش گیاهان در خاکِ ماه
رویش گیاهان در خاکِ ماه
اقتصاد‌سبز آنلاین: دانشمندان گیاهانی را در خاکِ ماه پرورش داده‌اند که برای نخستین‌بار در تاریخ بشر و نقطه عطفی در اکتشاف ماه و فضا محسوب می‌شود.

اقتصاد‌سبز آنلاین: دانشمندان گیاهانی را در خاکِ ماه پرورش داده اند که برای نخستین‌بار در تاریخ بشر و نقطه عطفی در اکتشاف ماه و فضا محسوب می‌شود.

در مقاله جدیدی که در مجله Communications Biology منتشر شد، محققان دانشگاه فلوریدا نشان دادند که گیاهان می‌توانند با موفقیت در خاک ماه جوانه بزنند و رشد کنند. مطالعه آن‌ها همچنین بررسی کرد که گیاهان چگونه از نظر بیولوژیکی به خاک ماه، که به‌عنوان سنگ قمری نیز شناخته می‌شود، که به‌طور اساسی با خاک موجود در زمین متفاوت است، واکنش نشان می‌دهند. این‌کار نخستین قدم برای رشد یک‌روزه گیاهان برای غذا و اکسیژن در ماه یا در طول ماموریت‌های فضایی است. بلافاصله، این تحقیق زمانی انجام می‌شود که برنامه آرتمیس قصد دارد انسان‌ها را به ماه بازگرداند، درحالی‌که آرتمیس به درک بهتری از نحوه رشد گیاهان در فضا نیاز دارد. در واقع می‌توان گفت که حتی در روزهای اولیه اکتشاف ماه، گیاهان نقش مهمی داشتند؛ گیاهان کمک کردند تا مشخص شود که نمونه‌های خاکی که از ماه بازگردانده شده‌‌اند، حاوی پاتوژن‌ها یا سایر اجزای ناشناخته‌‌ای نیستند که به حیات زمینی آسیب می‌‌رسانند، اما این گیاهان فقط با ‌سنگ قمری غبارآلود شده‌‌اند و هرگز در آن رشد نکرده‌‌اند. دانشمندان برای ماموریت‌های فضایی طولانی ‌تر، ممکن است از ماه به ‌عنوان یک مرکز یا سکوی پرتاب استفاده کنند و منطقی است که بخواهند از خاکی که قبلاً آنجاست برای رشد گیاهان بهره‌مند شوند.