زنجیره تولید «از مزرعه تا سفره» حلقه مفقوده بخش کشاورزی
زنجیره تولید «از مزرعه تا سفره» حلقه مفقوده بخش کشاورزی
اقتصادسبز آنلاین: طرح «از مزرعه تا سفره» به عنوان يکی از سياست‌های مهم از ساليان پيش و بيش از چند دهه، مورد تأکيد وزارت جهادکشاورزی بوده و اين وزارتخانه به عنوان حلقه نهايی تکميل زنجيره توليد در بخش کشاورزی، دنبال اجرايی کردن آن بوده است.

مریم دریایی

اقتصادسبز آنلاین: طرح «از مزرعه تا سفره» به عنوان یکی از سیاست‌های مهم از سالیان پیش و بیش از چند دهه، مورد تأکید وزارت جهادکشاورزی بوده و این وزارتخانه به عنوان حلقه نهایی تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی، دنبال اجرایی کردن آن بوده است. این طرح برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان از خرید محصولات کشاورزی و همچنین عرضه بهتر و آسان‌تر محصولات به مصرف‌کننده اهمیت دارد، با وجود تأکید مسئولان وزارت جهادکشاورزی مانند بسیاری از طرح‌ها همچون الگوی کشت، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، ایجاد بازار فروش مناسب برای محصولات کشاورزی و…. راکد مانده و تاکنون به مرحله عمل نرسیده و تنها در حد حرف و سخن باقی‌مانده است. مسئولان این وزارتخانه از سالیان پیش در راستای تحقق شعار از مزرعه تا سفره اعلام کرده‌اند که اجرایی شدن آن باعث حمایت از تولید بخش کشاورزی و نیز تأمین کالاهای مورد نیاز مردم خواهد شد.
ایجاد زنجیره تولید از مزرعه تا سفره توسط تعاونی‌ها از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی درجهت رفع مشکلات نظام تولید و توزیع بخش کشاورزی به شمار می‌رود؛ به طوری که حجتی وزیر وقت جهادکشاورزی نیز در دوران وزارت خود بارها به این امر تأکید داشته و اعلام کرده بود تشکل‌ها و تعاونی‌های تولید باید در زمینه ایجاد و تقویت زنجیره‌های تولید از مرحله تأمین نهاده‌ها تا توزیع و بازاررسانی محصولات کشاورزی نقش مؤثری ایفا کنند.
به تازگی نیز خبری مبنی بر راه‌اندازی طرح از مزرعه تا سفره با هدف عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در استان فارس، توسط یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد. دراین خبر به نقل از استاندار فارس آمده بود: «از دهم آذر ماه 100 فروشگاه و بازارچه در نقاط مختلف استان فارس برای ارائه مستقیم محصولات کشاورزی با عنوان از مزرعه تا سفره راه‌اندازی می‌شود.» طبق این خبر 28 بازارچه شهرداری به صورت رایگان در اختیار اداره کل تعاون روستایی برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها قرار می‌گیرد.
استاندار فارس در این خبر همچنین اعلام کرده بود که همکاری دستگاه‌های مرتبط برای راه‌اندازی بازارچه‌های از مزرعه تا سفره ضرورری است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که عرضه محصولات مورد نیاز و ضروری مردم در این بازارچه‌ها در شهرستان‌های استان آغاز شود.

تعاونی‌ها مسئول ایجاد زنجیره تولید از مزرعه تا سفره

برای سامان‌دهی بخش کشاورزی، راهی به غیراز اجرایی کردن طرح از مزرعه تا سفره نیست و این امر در شکل‌گیری اهداف زنجیره تولید ضروری به نظر می‌رسد. در واقع نباید از بخش بعد از مزرعه غافل بود و زنجیره مزرعه تا سفره باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
از سوی دیگر، دغدغه خرید نهاده و فروش محصول، یکی از مسائل مهمی است که همواره فعالان بخش کشاورزی با آن مواجه‌اند و با راه‌اندازی و اجرایی شدن این طرح، دغدغه مذکور‌ رفع می‌گردد و در آن صورت کشاورز، تنها به تولید محصول با کیفیت خواهد پرداخت.
با تکمیل زنجیره تولید از مزرعه تا سفره می‌توان چالش‌های بخش کشاورزی و دامپروری کشور را به فرصت تبدیل کرد. در حال حاضر به گفته کارشناسان، حلقه مفقوده بخش کشاورزی، زنجیره تولید از مزرعه تا سفره است که با اجرایی شدن آن شاهد کاهش قیمت عرضه محصولات مورد نیاز مردم، سود بیشتر برای تولیدکننده و حذف واسطه‌ها خواهیم بود.
در کشورهای پیشرفته، تعاونی‌ها مسئول ایجاد زنجیره تولید تا توزیع محصولات کشاورزی هستند. در کشور ما نیز این تشکل‌ها باید در جهت ایجاد و تقویت زنجیره‌های تولید مورد حمایت وزارت جهادکشاورزی قرار گیرند.
برای کاهش فاصله قیمت تولید تا مصرف محصولات کشاورزی، تعاونی‌ها باید در تأمین و عرضه کالاهای کشاورزی مورد نیاز مردم در میادین میوه و تره بار نقش مؤثری ایفا کنند. درحقیقت، فاصله قیمت تولید تا مصرف محصولات کشاورزی، مشکلی است که باید از طریق تعاونی‌ها رفع شود و راه‌اندازی بازارچه‌هایی در راستای تحقق شعار از مزرعه تا سفره موجب حمایت از تولید بخش کشاورزی و تأمین کالاهای مورد نیاز مردم خواهد شد.