سقوط آزاد قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی
سقوط آزاد قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی
اقتصادسبز آنلاین: آخرین روز کاری بازارهای جهانی در هفته جاری با کاهش گسترده محصولات اساسی همراه شد، نهاده دامی ذرت بیش از 32 دلار در یک روز کاهش داشت و فرصت خوبی را برای وارد‌کنندگان فراهم کرد.

اقتصادسبز آنلاین: آخرین روز کاری بازارهای جهانی در هفته جاری با کاهش گسترده محصولات اساسی همراه شد، نهاده دامی ذرت بیش از 32 دلار در یک روز کاهش داشت و فرصت خوبی را برای وارد‌کنندگان فراهم کرد.

آخرین روز کاری بازارهای جهانی در هفته جاری با کاهش گسترده محصولات اساسی همراه شد به طوری که قیمت ذرت، گندم، دانه‌های روغنی، انواع قهوه شکر و حتی دام با کاهش همراه شد.
قیمت محصولات اساسی که روند افزایشی خود را از زمان شیوع ویروس کرونا آغاز کرده پس از جنگ روسیه و اوکراین جهش بیشتری یافته بود که حتی نرخ برخی از این محصولات اساسی دو برابر شد اما مدتی است در برخی روزها قیمت محصولات اساسی کاهشی می شود و هفته کاهشی و یا بعضا ماه کاهشی را به پایان می برد.
بر اساس گزارشی که بلومبرگ نوشته است: « قیمت ذرت که عمدتا به عنوان خوراک دام استفاده می شود با 32.7 دلار کاهش نسبت به روز قبل معامله شد و هر بوشل از این محصول برای تحویل در ماه دسامبر به قیمت 588 دلار به فروش رفت. قیمت گندم هم که موثرترین محصول در سبد امنیت غذایی است کاهش 6.25 دلار را ثبت کرد و قیمت این محصول برای تحویل در ماه سپتامبر به قیمت 746.5 دلار معامله شد.»
بر اساس این گزارش، قیمت انواع دانه های روغنی هم کاهشی بود به طوری که قیمت دانه روغنی سویا 29.5 دلار و دانه روغنی کانولا 10 دلار با افت قیمت مواجه شد و شکر هم 68 سنت کاهش را ثبت کرد، در حوزه دام نیز دام زنده با 37 سنت کاهش همراه شد.
دو دلیل عمده در کاهش قیمت ها موثر است نخست اینکه آغاز فصل تابستان اغلب محصولات اساسی ازجمله گندم و ذرت در بسیاری کشورها برداشت می شود و در ایران نیز برداشت گندم از فروردین آغاز شده و بیش از 4 میلیون تن تاکنون از کشاورزان خریداری شده است، افزایش عرضه عاملی برای افت قیمت شده است.
دوم؛ تمدید ادامه صادرات از بندر دریای سیاه بین روسیه و اوکراین که با میانجیگری، ترکیه و نظارت سازمان ملل متحد انجام شده به خروج محصولات اساسی محبوس در اوکراین کمک می کند و طبق گزارش ها این کشور با تخفیف ویژه محصولات خود را صادر می‌کند به طوری که کشاورزان برخی کشورها به این وضع اعتراض کردند زیرا معتقدند بازار داخلی را به هم می‌ریزد.
به نظر می رسد بازار جهانی ارزان، فرصت مناسبی برای کشورهای وارد کننده است که انبارهای خود را با محصولات ارزان پر کنند که بعد به قیمت های گران برخورد نکنند، در این شرایط وارد کنندگان با اعتبار خودشان وارد می‌کنند و بعدا ارز از بانک مرکزی می‌گیرند که البته کار ریسک زیادی هم برای وارد کننده دارد و اگر نتوانند ارز بگیرند احتمالا محصولشان در انبارها می پوسد.

 

  • منبع خبر : فارس