سه روش افزایش بودجه بازاریابی
سه روش افزایش بودجه بازاریابی
اقتصادسبز آنلاین: تبلیغات و بازاریابی یک بخش مهم و تأثیرگذار در هر سازمان، نهاد و مجموعه‌های مختلف تجاری به‌شمار می‌رود که هر سازمان یا نهادی بودجه‌های متفاوتی را برای امر بازاریابی و تبلیغات خود در نظر می‌گیرد.
سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:
اقتصادسبز آنلاین: تبلیغات و بازاریابی یک بخش مهم و تأثیرگذار در هر سازمان، نهاد و مجموعه‌های مختلف تجاری به‌شمار می‌رود که هر سازمان یا نهادی بودجه‌های متفاوتی را برای امر بازاریابی و تبلیغات خود در نظر می‌گیرد.
یک تحقیق بین المللی در این زمینه می‌گوید که اگر هر مجموعه‌ای به طور میانگین حدود ۸ درصد از درآمد ناخالص خود را صرف امور بازاریابی خود کند، آنگاه می‌تواند سالانه تا میلیون دلار درآمد مضاعف داشته و به سود خالص بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دست پیدا کند. نکته جالب توجه اینجاست که طبق تحقیقاتی که سال گذشته میلادی در ایالات متحده امریکا از ۱۶۸ مدیر موفق ارشد بازاریابی شرکت‌های تجاری گرفته شد، این نتیجه حاصل آمد که بیش از نیمی از این شرکت‌ها تا بالای ۱۰ درصد از درآمد ناخالص خود را صرف بازاریابی کرده و حتی تعدادی از آنها ۴۰ درصد را صرف این امور کرده‌اند و با شکستن قوانین مربوطه توانستند موفقیت‌های چشمگیری را نیز کسب کنند.
این در حالی است که عمدتاً یک خطای مشترک مبتدی در این زمینه وجود دارد و آن این است که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها بخش عمده‌ای از بودجه بازاریابی خود را به تبلیغات رسانه‌ای پولی اختصاص می‌دهند که این‌کار به هیچ عنوان سودآوری بالایی ندارد. شرکت‌های تجاری به‌جای آنکه همه پیز را در معرض دید قرار دهند، بهتر است بخشی از بودجه را به سمت جذب مصرف‌کنندگانی که از قبل آگاهی نسبی نسبت به آنها دارند، درنظر بگیرند تا بتوانند درآمد خود را به حداکثر برسانند.
در واقع رسانه پولی فقط یک قطعه از معادله است؛ یک استراتژی بازاریابی یکپارچه شامل رسانه‌های وابسته، رسانه‌های درآمدمحور و رسانه‌های خدماتی است و وقتی هر سه حوزه ادغام شوند، دلار تبلیغاتی برای هر مجموعه‌ای بیشتر می‌شود. بنابراین در این گزارش به سه روش ترکیبی استراتژی‌های رسانه‌های وابسته، درآمد محور و خدماتی می‌پردازیم که رویکرد یکپارچه بازاریابی داشته و از تمرکز بر روی درآمد و بودجه یک مجموعه یا سازمان صرفنظر می‌کند.
به حداکثر رساندن ارزش برند
 از همان ابتدا برای این‌که تبلیغات خود را تا حد ممکن کارآمدتر کنید، قرار دادن مکان‌های رسانه‌ای قابل اعتماد مانند تبلیغات و جوایز تبلیغاتی را در ابتدای فعالیت خود فراموش نکنید. چند روش برای بازپس‌گیری رسانه‌های پیشین وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:
اقتدار بصری: اگر یک رسانه بزرگ از شما یا محصولتان نقل قول کرده است، این جایگذاری را در تبلیغات خود به نمایش گذاشته تا یک اعتماد به نفس بالایی بگیرید.
کلیپ‌های تلویزیونی: این موضوع را هرگز فراموش نکنید که حتی با وجود گسترش دنیای برنامه‌ها و تلفن‌های هوشمند، تلویزیون همچنان پرمصرف‌ترین شکل رسانه‌ای است و میهمانان در بخش‌ها دارای حقانیت خاصی هستند. بنابراین این بخش را نباید هرگز فراموش کرد.
تعداد مشتریان راضی: آیا شما حدود یک‌‌هزار بررسی پنج ستاره روی یک محصول یا مسیر فعالیت خود دارید؟ این نکته مهم هرگز نباید فراموش شود که در کنار تبلیغات، تخصص و رضایتمندی مشتری هم می‌تواند به‌عنوان یک رسانه درآمد قابل توجهی کسب کند.
استفاده از خبرنامه‌ها در بخش ایمیل مارکتینگ بسیار مهم و تاثیرگذار است، اما موضوعی که در این زمینه به‌راحتی مورد غفلت قرار می‌گیرد، ایمیل تاییدیه است که هنگام پیوستن به خبرنامه شما به ایمیل ارسال می‌شود. بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از این ایمیل‌ها در بخشی از تبلیغات قرار می‌گیرند که به بخش اصلی ایمیل نرفته و در سایر جعبه‌هایی که معمولاً دیده نمی‌شوند، می‌رود. بنابراین درصد خطا در این بخش بسیار بالا می‌رود و نمی‌توان نتیجه مطلوب را به دست آورد. از این رو باید به آن ۳۰ درصد استاندارد در زمینه ایمیل مارکتینگ و خبرنامه مرتبط با آن بسیار اهمیت داد و آن را از یاد نبرد.
در واقع با رعایت تمام این موارد است که می‌توانید از همان ابتدا به برند خود بها داده و ارزش و اعتبار آن را دوچندان افزایش دهید. زیرا هنگامیکه در تبلیغات این چنینی، برند ارزش پیدا می‌کند؛ آنگاه دیگر از ذهن پاک نمی‌شود و می‌تواند در طولانی مدت سودآوری بسیار بالایی را به‌دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است در گام نخست، در بخش خبرنامه و تیلیغات مشابه آن از اصول حق مالکیت برند خود و راه‌های کسب موفقیت در این رابطه، سخن بگویید تا در دیدگاه مخاطب خود به‌گونه‌ای بسیار متفاوت و خاص جلوه پیدا کنید.
اهمیت سرمایه‌گذاری در بازاریابی محتوا
طبق تحقیقات مؤسسه بین‌المللی بازاریابی محتوا، ۷۰ درصد از مصرف‌کنندگان و ۸۰ درصد از تصمیم گیرندگان مشاغل ترجیح می‌دهند اطلاعات مربوط به شرکت را در یک سری مقالات در مقابل یک آگهی دریافت کنند. بنابراین در ایجاد و تولید محتوای همیشه سبز، سرمایه‌گذاری کنید. پست‌های وبلاگ ‌فیلم‌ها، اینفوگرافیک‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و مطالب دیگری که چشم‌انداز شما را به نمایش در می‌آورد یا می‌تواند الهام‌بخش باشد، بسیار مهم بوده و قطعاً بارها و بارها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
یکی دیگر از مزیت‌های بازاریابی محتوا آن است که شما خواننده خود را قانع می‌کنید که هر نوع راه، مسیر یا استراتژی که پیش‌‌رو دارید، قطعاً همان ایده‌ای است که از خودِ آنها گرفته‌اید و این امر می‌تواند شما را به‌عنوان یک برند ایده‌آل و تأثیرگذار نمایان سازد.
یک قانون ایده‌آل و مناسب آن است که اگر بخش فروش شما متوجه می‌شود که زمان زیادی از تماس‌های خود را صرف آموزش روش استفاده از یک محصول و یا نوع کارکرد تولیدات آن مجموعه می‌کند، آنگاه در این اینجا بازاریابی محتوا می‌تواند تأثیرگذار عمل کند. چرا که با ایجاد محتواهای مختلف در این زمینه، تماس‌های بخش فروش آزاد می‌شود و آنها می‌توانند به فعالیت‌های اصلی خود بپردازند.
حال در این شرایط اگر نمی‌دانید که باید چه محتوایی را خلق کنید، می‌توانید به این چهار سوال و یا حتی یکی از آنها پاسخ داده و در نهایت محتوای خود را خلق کنید. این سؤوال‌ها عبارتند از:
– چرا باید اصلاً کاری انجام دهیم؟
– چرا باید این‌کار را بکنیم؟
– چرا باید این‌کار را با تجارت خود انجام دهیم؟
– چرا باید الان این‌کار را بکنیم؟
اگر در پاسخ به هرکدام از این پرسش‌ها درست عمل کردید، آنگاه به طور قطع به یک محتوای غنی دست می‌یابید که براساس آن می‌توانید هرچه سریع تر چشم اندازهای مجموعه را ترسیم کرده و در مسیرهای درستی گام بردارید.
توجه به بازاریابی «قطره چکانی»
هریک از مصرف‌کنندگان و مشتریان شیوه‌های متفاوتی برای خرید و یا جذب دارند که هر مجموعه یا شرکتی می‌بایست به تمام این شیوه‌ها توجه داشته و اهمیت ویژه‌ای به آنها دهد. برخی از مشتریان یا خریداران هستند که به برند شما اعتماد می‌کنند، اما هنوز از شما خرید نکرده‌اند. بنابراین اینجاست که باید از روش بازاریابی «قطره چکانی» استفاده کنید. این روش به این‌صورت است که خبرنامه‌های خود را به‌صورت هفتگی و خیلی آرام و نرم برای این مشتریان ارسال می‌کنید که هر‌کدام از این خبرنامه‌ها دارای یک داستان زیرپوستی تبلیغاتی هستند. به‌گونه‌‌ای که این مشتریان علاوه بر اطمینان، قانع می‌شوند که از محصول شما خریداری کنند و حتی در طولانی مدت نیز به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند. در واقع با تولید خبرنامه‌های غنی فرکانس‌های نقطه‌ای را به ذهن مخاطب ارسال می‌کنید و در هر هفته مباحث جلب اعتماد و ایجاد انگیزه خرید را به‌صورت قطره‌ای در فکر و ذهن آنها می‌چکانید. این در حالی است که با تکرار وبلاگ‌ها، فیلم‌ها یا خبرنامه‌های قبلی در این سکانس، می‌توانید این‌کار را برای خود کمی ساده‌تر هم کنید.