سیل در ۲۸۰ هزار هکتار مناطق بحرانی کنترل شد
سیل در ۲۸۰ هزار هکتار مناطق بحرانی کنترل شد
اقتصادسبز آنلاین: مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح ضربتی و بهره برداری ۲۸۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و کنترل سیل در مدت ۶ ماهه نخست امسال در مناطق بحرانی ۱۰ استان خبر داد.

اقتصادسبز آنلاین: مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح ضربتی و بهره برداری ۲۸۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و کنترل سیل در مدت ۶ ماهه نخست امسال در مناطق بحرانی ۱۰ استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، « ابوالقاسم حسین‌پور»، مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: عملیات آبخیزداری و کنترل سیل امسال در ۲۴ حوزه بحرانی آبخیز و در ۱۰ استان کشور اجرا و قبل از بارش‌های مهر و آبان‌ماه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور این اقدام را با اعتباری بالغ بر ۲۶۵ میلیارد تومان و با رویکرد نیاز فوری این مناطق به پیشگیری ازسیل انجام داد.
وی اضافه کرد: اعتبار یاد شده علاوه بر سهم استانی گلستان، لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان رضوی از اعتبار ملی آبخیزداری و آبخوانداری برخوردار است.
حسین پور، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۷۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های آبخیزداری تمام استان‌های کشور را از دیگر اقدام‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ظرف یکسال اخیر نام برد.
وی توضیح داد: علاوه بر این، از محل مصوبه‌های امسال در ۶۰۰ حوزه آبخیزداری کشور، فعالیت‌های اجرایی آبخیزداری و آبخوانداری در حال اجرا است که در بیش از ۶۱۸ هزار هکتار عملیات مکانیکی و در ۱۸۲ هزار هکتار عملیات بیولوژیک انجام شده است.
مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: اکنون در حوزه‌های باقیمانده نیز تا سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اقدام‌های حفاظتی و مدیریتی در حال انجام است که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی نشان می دهد.
وی گفت: مجموع اقدام‌های انجام شده در این سه فاز، در چارچوب اهداف پیشگیرانه از سیل، ایمن سازی مناطق، بهره برداری از ظرفیت سیلاب برای مقابله با کم آبی و خشکسالی، احیای عرصه‌های منابع طبیعی، تقویت و استمرار مشاغل کشاورزی و بهبود سکونت روستاییان انجام شده است.
حسین پور گفت: تاکنون ۶۱ سازه آبخیزداری و کنترل سیل در قالب بند سرشاخگی مشبک برای کاهش سرعت و غلظت سیل و ایمن سازی در شمال کشور انجام شده که ۱۲ مورد آن در یکسال گذشته عملیاتی شد و هزینه اجرای ۱۲ سازه آبخیزداری و کنترل سیل در شمال کشور را ۳۰ میلیارد تومان ذکر کرد.
این مقام مسوول افزود: ۲۶ پروژه دیگر برای حوزه‌های آبخیز شمال کشور در برنامه‌های آتی در حال مطالعه و طراحی است که انتظار می رود در فاز بعد با تخصیص اعتبارات عملیاتی شوند.
وی با اشاره به این که اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارات ناشی از سیلاب اخیر در کشور تاثیر محسوسی داشته اند، تصریح کرد: امروز در استان بوشهر در مناطقی که فعالیت آبخیزداری انجام شده، مانند دشتستان و برازجان از خسارات سیل پیشگیری شد و برخی از سازه‌ها مانند سازه آبخیزداری در منطقه شاه پسر مرد در شهرستان بوشهر با بارندگی‌های شدید در آذرماه برای نخستین بار آبگیری شد.
حسین پور توضیح داد: در پایین دست این سازه چند روستا قرار داشت که با بارش بیش از ۱۱۴ میلیمتری درچند ساعت هیچگونه خسارتی به آنها وارد نشد.
به گزارش ایرنا، آبخیزداری ویژگی‌های یک حوضه آبخیز و فرایند بررسی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با هدف توزیع پایدار منابع حوضه آبخیز و تضمین پایداری کارکردهای آن باتوجه‌به تاثیری است که بر جوامع گیاهی و جانوری و انسانی آن حوضه دارد.
طبق آمارها ۳۸۲ سایت آبخوان‌داری و پخش سیلاب شامل ۳۴۵ سایت اجرایی پخش سیلاب به وسعت ۱۴۳ هزار هکتار و ۳۷ ایستگاه آبخوان‌داری در زمره سایت‌های پژوهشی به مساحت ۶۳ هزار هکتار در کشور اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.
براساس گزارش‌های موجود، طی دو سال اخیر از محل منابع اعتباری صندوق توسعه ملی دو هزار و ۸۳۵ رشته قنات در ۶۱۳ حوزه آبخیز کشور تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است.
امسال تعداد یک‌هزار و ۹۱۳ رشته قنات در ۴۰۸ حوزه آبخیز با اختصاص ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار در برنامه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری مصوب شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است. / ایرنا