صنایع غذایی، پیشتاز صنایع صادراتی
صنایع غذایی، پیشتاز صنایع صادراتی

مهندس امین شاکری * بدون شک طی سالیان اخیر بخش کشاورزی به‌ویژه صنایع غذایی به‌عنوان یکی از صنایع صادراتی نقش‌ به‌سزایی را در رشد میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) – درآمد ارزی و افزایش اشتغالزایی داشته‌اند. محصولات صنایع غذایی کشور – توانسته جایگاه خود را در بازارهای مصرف کشورهای خارجی تثبیت کرده و ارتقا بخشند. […]

مهندس امین شاکری *

بدون شک طی سالیان اخیر بخش کشاورزی به‌ویژه صنایع غذایی به‌عنوان یکی از صنایع صادراتی نقش‌ به‌سزایی را در رشد میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) – درآمد ارزی و افزایش اشتغالزایی داشته‌اند. محصولات صنایع غذایی کشور – توانسته جایگاه خود را در بازارهای مصرف کشورهای خارجی تثبیت کرده و ارتقا بخشند. صنایع غذایی و صنایع تبدیلی در کشورهای در حال توسعه همواره مورد توجه و حمایت همه جانبه قرار می‌گیرند. ایجاد امنیت غذایی، بهینه‌سازی منابع و ایجاد اشتغال پایدار از جمله مزایای توسعه صنایع کشاورزی و صنایع غذایی است. لیکن توسعه کمی و کیفی این بخش، نیازمند شناخت دقیق از امکانات و پتانسیل‌های موجود همچنین نگاه ویژه مبتنی بر بازار مصرف و بازارهای صادراتی است.
به‌طور کلی عدم بسترسازی مناسب و عدم ایجاد سازوکارهای حمایتی کافی و وجود قوانین دست‌وپاگیر از جمله موانع توسعه صنایع غذایی بوده است. تکمیل کردن زنجیره ارزش در بخش کشاورزی موجب سودآوری بیشتر برای تولیدکنندگان و فعالان این حوزه است.
یکی از محصولات استراتژیک صنایع غذایی دهه کشورها، شیر و فرآورده‌های لبنی وابسته است.
در بسیاری از کشورهای جهان، بالاترین ظرفیت تولید صنایع به تولید شیر و فرآورده‌های آن اختصاص دارد. به‌دلیل اهمیت شیر و فرآورده‌های لبنی در تغذیه و ارتقای سلامت جامعه، تولید و مصرف این محصولات، مورد تأکید، سیاستگزاران و برنامه‌ریزان کشور قرار داشته است.
شیر و فرآورده‌های آن به یک عنوان یک غذای کامل و مغذی توصیه شده، اگرچه از دیرباز مورد در فرهنگ ملل مختلف بوده در حال حاضر مصرف سرانه آن در دنیای امروز در حال افزایش بوده و گرایش مردم به سمت این محصول و فرآورده‌های آن به صورت چشمگیر بر اهمیت این محصول افزوده است.
سرمایه‌گذاری در تبلیغات شیر و فرآورده‌های آن از سیاست‌هایی بود که در برنامه توسعه در راستای افزایش مصرف شیر مورد توجه قرار گرفت. متأسفانه طی چند هفته اخیر، اخبار نادرستی درخصوص وجود مواد مضر و خطرناک برای سلامتی در شیر و سایر محصولات غذایی نظیر نظیر کیک، موجی از نگرانی را در مردم جامعه ایجاد کرد. در شرایطی که کشور دارای مشکلات بسیاری است و تحریم‌های ظالمانه مشکلات اقتصادی بر روی معیشت و زندگی مردم، فشار وارد کرده ما نباید با سوءمدیریت و انتشار اخبار نادرس، دچار خودتحریمی شویم و این اقدامات علاوه بر تأثیر داخلی سبب از بین رفتن بازارهای صادراتی محصولات غذایی ایرانی می‌گردد.
آمار میزان اشتغال در صنایع غذایی کشور، آمار قابل توجهی است و این‌گونه کارها ممکن است کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی را دچار مشکل کرده و به‌دلیل کاهش فروش و میزان سودآوری این بنگاه‌های اقتصادی سبب بیکاری نیروی کار مشاغل این مجموعه‌ها گردد.
از رسانه‌ها و نهادهای خبری و اطلاع‌رسانی در این شرایط انتظار می‌رود، با رعایت اصول حرفه‌ای خبررسانی اقدامات لازم را درجهت تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی اطلاعاتی را داشته باشند و با اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار صحیح زمینه‌ساز ایجاد آرامش روانی در جامعه و بنگاه‌های اقتصادی گردند که این اقدامات بالتبع در توسعه اقتصادی کشور اثر مستقیم دارد.