صنعت شیرینی و شکلات 40 درصد کوچکتر شد
صنعت شیرینی و شکلات 40 درصد کوچکتر شد
اقتصادسبز آنلاین: صنعت شیرینی و شکلات، ارزش افزوده بالایی داشته و گردش مالی آن هزاران میلیارد تومان در سال است.

مجموع چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان از جمله کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات بر سر راه صادرات منجر به کوچک شدن 30 تا 40 درصدی این صنعت شده است

اقتصادسبز آنلاین: صنعت شیرینی و شکلات، ارزش افزوده بالایی داشته و گردش مالی آن هزاران میلیارد تومان در سال است.

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی بیسکویت، شیرینی و شکلات با اشاره به آمار گمرک تأکید کردکه صادرات شیرینی و شکلات ایرانی در هشت‌ماهه (۱۴۰۲) به ۱۸۵ میلیون دلار رسیده است.
وی افزود: صنعت شیرینی و شکلات از قدیمی‌ترین صنایع غذایی کشور بوده و بعد از لبنیات دومین صنعت صادرکننده و ارزآور مواد غذایی کشور است.
آمار گمرک حاکی از آن است که در 8 ماهه نخست امسال مجموع صادرات شیرینی و شکلات کشور ۱۷۴ هزار تن به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار بوده است، از این میزان سهم کاکائو و فرآورده‌های آن ۱۲ هزار و ۳۸۳ تن به ارزش ۲۷ میلیون و ۳۳۸ هزار دلار و سهم انواع شیرینی ۱۶۱ هزار و ۲۶۳ تن به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار بوده است.
مغازه‌ای تأکید کرد: صنعت شیرینی و شکلات کشور در بازارهای رقابتی بین‌المللی خوش درخشیده است و آنچه باعث زنده نگه داشتن این صنعت در کشور شده، صادرات است. وی ادامه داد: صنعت شیرینی و شکلات، ارزش افزوده بالایی داشته و گردش مالی آن بین هزاران میلیارد تومان در سال است. هر کیلوگرم شکلات به طور متوسط سه دلار قیمت دارد. تراز تجاری این صنعت همیشه مثبت بوده و واردات آن نصف صادرات است، روند نزولی صادرات محصولات شیرینی و شکلات ایران طی سال‌های اخیر به دلیل برخی سیاست‌های اقتصادی دولت اشاره کرد و یادآور شد که صادرات شیرینی و شکلات ایران از یک میلیارد دلار که در سال 97 به ثبت رسید به 185 میلیون دلار در سال جاری کاهش یافته‌است.
بنابراین لازم است که مسئولان چنین صنعت بزرگی را مورد توجه بیشتر قرار داده و از آن حمایت کنند.
مغازه‌ای در ادامه به مصرف سرانه شیرنی و شکلات در کشور اشاره و افزود‌: در گذشته سرانه مصرف 19 کیلو‌گرم بود و 90 تا 95 درصد نیاز بازار از تولیدات داخلی تأمین می‌شود‌.
وی با بیان این‌که محصولات شیرینی و شکلات ایرانی به 66 کشور جهان صادر می‌شود افزود‌: افغانستان،کشور‌های سی ای اس،کشور‌های اروپای شرقی، آمریکا، ژاپن، استرالیا و… ازمقاصد صادراتی شیرینی و شکلات ایران هستند.
«مغازه‌ای» سرمایه در گردش را یکی دیگر از مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکننده‌ها با توجه به شرایط تورمی افزایش یافته است. این در حالی است که صنایع با مشکل جدی کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند.
دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران ادامه داد: مجموع چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان‌ منجر شده که این صنعت ۳۰ تا ۴۰ درصد کوچک‌تر شود. از سوی دیگر با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، شیرینی و شکلات به عنوان کالای لوکس تلقی می‌شود. همچنین مشکلات تولید منجر به کاهش شدید صادرات شده است و کشورهایی مانند ترکیه در حال تصاحب بازارهای صادراتی ایران هستند. باید توجه داشت که احیای مجدد بازارها کار بسیار دشواری است.
«مغازه‌ای» درخصوص قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: دو، سه سال است که این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری خارج شده است و مشمول قیمت‌گذاری نیستیم. به بیان دیگر، قیمت‌گذاری به‌عهده خود تولیدکننده و براساس عرضه ‌و ‌تقاضاست. البته حتما باید مستندات کامل و قیمت تمام‌ شده را داشته باشیم و سود حاشیه‌ای را لحاظ کنیم. در حقیقت قیمت‌گذاری صنعت شیرینی و شکلات به نوعی قیمت‌گذاری پسینی است؛ یعنی اگر انحراف یا مشکلی باشد می‌توانیم مستندات ارائه کنیم و بگوییم بر چه اساسی قیمت‌گذاری کرده‌ایم.
دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در پایان تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری برای هر صنعتی بازدارنده است و قیمت‌ها در بازار و براساس عرضه‌و‌تقاضا تعیین می‌شود.

ارزآوری 2.5 میلیون دلاری سوهان و گز
وی ادامه داد‌: بر اساس آمارها، ارزش صادراتی سوهان و گز ایرانی سالانه 2.5 میلیون دلار است و بازارهای پرطرفدار آن شامل عراق، افغانستان، کانادا، استرالیا، آلمان، امارات، مالزی، بحرین، قطر و سوئد هستند.

استان آذربایجان شرقی قطب صادراتی شیرینی و شکلات کشور
مغازه‌ای افزود: 55 درصد صادرات و گردش نقدینگی صنعت شیرینی و شکلات کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی به‌خصوص شهر تبریز است. بیش از ده‌ها واحد تولیدی صاحب نام صنعت شیرینی و شکلات در تبریز وجود دارد و توان صادراتی این صنعت با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در کشور وجود دارد، قابل افزایش است.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا