ضرورت افزایش سهم صید ایران از اقیانوس هند
ضرورت افزایش سهم صید ایران از اقیانوس هند
اقتصادسبز آنلاین: برخورداری از 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل درحوزه صیادی کشور، ظرفیت بی‌بدیلی است که با تلاش در زمینه ایجاد مؤلفه‌های اقتصادی دریامحور با اولویت شیلات می‌توان تأثیر شگرفی در افزایش ضرایب تبدیل امنیت غذایی به‌وجود آورد.

اقتصادسبز آنلاین: برخورداری از 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل درحوزه صیادی کشور، ظرفیت بی‌بدیلی است که با تلاش در زمینه ایجاد مؤلفه‌های اقتصادی دریامحور با اولویت شیلات می‌توان تأثیر شگرفی در افزایش ضرایب تبدیل امنیت غذایی به‌وجود آورد.

دکتر معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهی‌گیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته که 29 تا 2 آذر ماه برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به سخنان فوق به سؤالات تخصصی خبرنگاران در این حوزه نیز جواب داد.
وی گفت: امید است چالش‌های پیش‌روی بخش شیلات کشور در حوزه سرمایه‌گذاری و فرآوری محصولات شیلاتی با تدابیر وزیرجهاد کشاورزی و همت سازمان شیلات ایران مرتفع گردد.
سعیدی سپس در جواب به سؤال یکی از خبرنگاران در باره ارزیابی عملکرد پانزده ماهه دولت سیزدهم به ویژه شخص وزیرجهادکشاورزی، بیان کرد: سال زراعی 1401-1400 سالی کم‌نظیر به لحاظ افزایش محصولات استراتژیک بوده است که بخشی از آن به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و ایجاد شورای رقابتی قیمت‌گذاری برمی‌گردد که در واقع، نمایندگان جامعه کشاورزی نیز در آن حضور داشته و تلاش‌های وزیر و تأکیداتی که در حوزه خودکفایی محصولات کشاورزی داشته‌اند باعث تحقق این مهم شده است.
وی افزود: در حال حاضر ذخائر استراتژیک کشور از شرایط خوبی به نسبت سال‌های گذشته برخوردار است. در کنار این‌ها می‌توان اقدامات مؤثری در حوزه نباتات گرمسیری انجام داد.

بیشتر بخوانید: طراحی بسته‌های جدید زیست‌محیطی Ocado

سعیدی در همین رابطه افزود: ما دارای منطقه‌ای تحت عنوان سواحل مکران هستیم که اگر به حوزه توسعه باغات گرمسیری در آن جا توجه شود، تمام نیاز کشور به واردات این گونه محصولات مرتفع خواهد شد. درحوزه جامعه صیادی نیز دارای 5هزار و 800 کیلومتر ساحل هستیم که ظرفیت بی‌بدیلی محسوب می‌شود و اگر در زمینه مؤلفه‌های اقتصادی دریامحور با اولویت شیلات تلاش شود، تأثیر شگرفی در افزایش ضرایب تبدیل امنیت غذایی خواهد داشت.
دکتر سعیدی سپس در جواب به این سؤال که وجود 12 هزار صیاد غیرمجاز را تأیید می‌کند یا خیر؟ گفت: با احتساب کل پهنه جنوب، این رقم حتی به بیش از این‌ها می‌رسد، اما باید توجه داشت که ما در هر منطقه از کشور دارای یک سناریوی متفاوت هستیم که باید نسخه متفاوتی برای هر یک از آن‌ها پیچیده شود؛ مثلاً برای حوزه سواحل مکران، سالیان سال است که مجوزهای صید صادر نشده و هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در رابطه با افزایش ذخائر آبزیان صورت نگرفته بود که در این شرایط، محدودیت صید تنها پاک کردن صورت مسأله است. البته وزیر جهادکشاورزی در این رابطه برنامه‌های را مد نظر دارد که اگر خدا بخواهد در کنار مدرنیزه کردن روش‌های صید، فرصت‌هایی را برای کسانی که نسل اندر نسل صیاد بوده، به وجود آورده تا با ایجاد ایستگاه تکثیر آبزیان در بحث تعادل در ذخائر آبزیان هم بتوان مؤثر واقع شد.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی سپس تأکید کرد: افزایش سهم صید ما از اقیانوس هند از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود. امیدواریم با تدابیری که دکتر ساداتی‌نژاد و مهندس حسینی در این باره می‌اندیشند بتوان حق جامعه صیادی را ادا کرد، زیرا مهم‌ترین وظیفه شیلات، دفاع از حقوق جامعه صیادی است.
وی در ادامه در باره این سؤال که آیا تعدد شناورهای غیرمجاز در اسکله کلات باعث آسیب رساندن به صید قانونی و مجاز نمی‌شود، گفت: از این امر می‌توان به عنوان یک فرصت استفاده کرد. اگر تدابیری برای ذخائر آبزیان اندیشیده شود و یا ایجاد مراکز تکثیر به سرعت انجام شود، می‌توان این امر را سامان‌دهی کرد. باید تأکید کرد که ما صددرصد مخالف صید بی‌رویه هستیم. هم‌اکنون عزیزان ما در شیلات در حال کار روی روش‌های صید هستند و یک ارتباط خوب در حال شکل‌گیری است. متأسفانه پیش از این، اعتماد بین مردم و شیلات از بین رفته بود، اما هم‌اکنون با اقداماتی که در حال انجام است، امیدواریم این اعتماد مجدداً احیا شود.
او در انتها در جواب به این سؤال که ارزیابی او از صید ترال داخلی چیست، گفت: رویکرد ما در این زمینه، حفظ و استیفای حقوق جامعه صیادی در برابر کسانی است که در قالب صید ترال مخصوصاً ترال کف، باعث تلخکامی ذائقه مردم پس از توقف صید ترال چینی‌ها در کشور می‌شوند.