ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان خوزستان در سایه نفت و گاز مغفول مانده است
ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان خوزستان در سایه نفت و گاز مغفول مانده است
اقتصادسبز آنلاین: مجید نبی‌پور، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه تفاوت و تنوع اقلیمی یکی از ارکان اصلی تولید است گفت: امکان ۳ نوبت کشت در سال در استان وجود دارد با برخورداری از پتانسیل‌های استان خوزستان می‌توان پشتوانه خوبی از امنیت غذایی برای کشور ایجاد کرد.

اقتصادسبز آنلاین: مجید نبی‌پور، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه تفاوت و تنوع اقلیمی یکی از ارکان اصلی تولید است گفت: امکان ۳ نوبت کشت در سال در استان وجود دارد با برخورداری از پتانسیل‌های استان خوزستان می‌توان پشتوانه خوبی از امنیت غذایی برای کشور ایجاد کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان خوزستان در سایه نفت و گاز مغفول مانده است: مساحت خوزستان حدود ۶ و نیم میلیون هکتار است که ۹۸۰ هزار هکتار آن را جنگل و بیشه زار و ۲ و ۴ دهم میلیون هکتار آن را مراتع تشکیل می‌دهد همچنین مساحت نواحی بیابانی این استان به یک و ۳ دهم میلیون هکتار می‌رسد.
مجید نبی پور افزود: کل تولیدات مواد غذایی استان نیز ۱۷ و ۸ دهم میلیون تن است که ۲۰ درصد غذای کشور راتأمین می‌کند. وی با بیان اینکه تعداد تولید کنندگان استان ۲۲۰ هزار نفر است اضافه کرد: خوزستان رتبه اول گندم کشور را داراست و با اجرای مدیریت به نژادی ارقام متنوع گندم وارد استان شد که با ارتقاء عملکرد توسط این ارقام خوزستان پتانسیل تولید ۶ میلیون تن گندم در سال را خواهد داشت و این در حالیست که در حال حاضر نیاز کشور به گندم حدود ۱۲ میلیون تن است.
نبی پور با اشاره به اینکه خوزستان در بخش دانه‌های روغنی نیز جزو رتبه‌های برتر کشور است تصریح کرد: تنها استانی که در آن نیشکر کشت می‌شود استان خوزستان است و در این زمینه نیز در کشور دارای رتبه اول است. وی با بیان اینکه خوزستان در تولید ذرت دانه ای و صادرات خرما، گل نرگس، سبزی و صیفی نیز دارای رتبه‌های برتر کشوری است اظهار داشت: خوزستان از اواسط آبان تا اواسط فروردین ماه از هوای مطبوعی برخوردار است و در حالیکه در برخی نقاط کشور هوا سرد و دمای هوا بسیار پایین است می‌شود از خوزستان بعنوان گلخانه ای طبیعی استفاده کرد و این موضوع به صادرات محصولات سبزی و صیفی کمک شایانی خواهد کرد.
نبی پور با بیان اینکه در استعدادهای کشاورزی تفاوت و تنوع اقلیمی یکی از ارکان اصلی تولید است اذعان داشت: امکان ۳ نوبت کشت در سال در استان وجود دارد و اگر برنامه ریزی مناسبی برای برخورداری از پتانسیل‌های استان خوزستان داشته باشیم می‌توان پشتوانه خوبی از امنیت غذایی برای کشور ایجاد کرد.
وی با اشاره به وجود ۵ رودخانه دائمی بزرگ در استان افزود: به واسطه این رودخانه‌ها حدود ۲۳ تا ۲۸ میلیارد مترمکعب آب در سدهای این استان ذخیره می‌شود. نبی پور با اشاره به وجود ۷ اقلیم در استان تصریح کرد:تالاب شادگان ۵۶۰هزار هکتار وسعت دارد که گنجینه بزرگی از تنوع زیستی آبزیان، جانوران، گیاهان و مشاغل متعدد است. رییس سازمان با بیان اینکه دریاچه‌های متعدد، شبکه‌های آبیاری، مجتمع‌های بزرگ تولید و پرورش آبزیان، خوزستان را دارای پتانسیل بزرگی از آبزیان کرده افزود: وجود بنادر و اسکله‌هادر استان صادرات سبزی و صیفی در حجم وسیع را فراهم می‌سازد.
مجید نبی پور اضافه کرد: برنامه ریزی‌های ما در راستای افزایش سهم بخش کشاورزی در تراز تجاری کشور، افزایش میزان بهره وری پایداری منابع تولید کشاورزی، ارتقاء نقش مراتع و کاهش وابستگی به بخش زراعت در تأمین علوفه است. وی عمده مشکلات بخش کشاورزی استان را کاهش راندمان و بهره وری مصرف آب، عدم تکمیل زنجیره‌های ارزش، کمبود صنایع تبدیلی عنوان و افزود: طرح جدیدی که در استان به اجرا درخواهد آمد طرح زراعت چوب است که نزدیک به ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی استان را در خود جای می‌دهد.
نبی پور با بیان اینکه این طرح طی ۴ سال باید اجرا شود تصریح کرد: در همین راستا ۱۳۰ نهالستان در استان ایجاد شده و تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت و در این نهالستان‌ها حدود ۸۰ میلیون اصله نهال اکالیپتوس کاشته می‌شود.
وی اذعان داشت: با بهره‌گیری از این طرح، تولید چوب، عصاره‌های دارویی و اشتغال در استان رونق خواهد گرفت.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا