عزل و نصب‌های پرشمار نقطه تاریک وزارت ساداتی‌نژاد
عزل و نصب‌های پرشمار نقطه تاریک وزارت ساداتی‌نژاد

مهندس محمدرضا جمشیدی یکی از مواردی که در بررسی کارنامه دکتر ساداتی‌نژاد، برجسته است، برنامهِ محور بودن و جسارت او در اجرای برنامه‌ها بود. اجرای الگوی کشت و برداشتن گام‌های اساسی در سنددارکردن زمین‌های کشاورزی، که هر دو از دغدغه‌های سال‌های دور بخش‌کشاورزی به‌شمار می‌رود، نشان می‌دهد که او در نظر داشت تا مشکلات ساختاری […]

مهندس محمدرضا جمشیدی

یکی از مواردی که در بررسی کارنامه دکتر ساداتی‌نژاد، برجسته است، برنامهِ محور بودن و جسارت او در اجرای برنامه‌ها بود.
اجرای الگوی کشت و برداشتن گام‌های اساسی در سنددارکردن زمین‌های کشاورزی، که هر دو از دغدغه‌های سال‌های دور بخش‌کشاورزی به‌شمار می‌رود، نشان می‌دهد که او در نظر داشت تا مشکلات ساختاری بخش را به سامان برساند؛ اما بدون تردید عزل و نصب‌های پی‌درپی، به‌خصوص در سطح معاونان از نکات تاریک کارنامه 5/1 ساله وزیر سابق جهادکشاورزیِ دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.
یکی از نخستین انتصابات ساداتی‌نژاد پس از اخذ رأی اعتماد، انتصاب «متکان» به عنوان معاون مالی و اداری وزارت جهادکشاورزی در شهریور سال 1400 بود؛ انتصابی که چون از مدیران خارج از بدنه وزارتخانه به‌شمار می‌رفت، از همان ابتدا، بی‌حاشیه نبود.
اگرچه ساداتی‌نژاد در اوایل وزارت از همه انتصاب‌هایش به شدت دفاع می‌کرد، اما در کمتر از یک سال، ناگزیر به انتصاب هوشنگ محمدی، مدیر امور استان‌های وزارتخانه، به عنوان معاون مالی و اداری‌اش شد که البته از مدیران کارآمد بخش کشاورزی و از نزدیکان به وزیر به‌شمار می‌رود. انتصاب دیگر که از مدیران خارج از وزارتخانه ساداتی‌نژاد بود، انتخاب قربانی به عنوان معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی بود که آن هم به فاصله یک‌سال و اندی، صندلی‌اش را به شاهپور علایی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات داد که اتفاقاً از منصوبان ساداتی‌نژاد بود و الحق والانصاف، کارنامه درخشانی از خود در این سازمان برجای گذاشته است تا بخش کشاورزی با تغییر دیگری در فاصله اندک مواجه شود و بدین ترتیب، دومین مدیر خارج از بخش کشاورزی ساداتی‌نژاد از گردونه خارج شد.
قادری‌فر، سومین مدیر و شاید پرحاشیه‌ترین معاون وزیر جهادکشاورزی دولت سیزدهم بود که او هم از وزارتخانه دیگری به بخش کشاورزی آمده بود و هرچند، حمایت سفت و سختِ ساداتی‌نژاد را به‌همراه داشت، اما به‌دلیل شدت هجمه‌ها درخصوص ناکارآمدی در ذخیره‌سازی میوه شب عید سال گذشته، کمتر از 10 ماه، ریاست سازمان تعاون روستایی را به نیکبخت سپرد.
سازمانی که یکی از پرتغییرترین بخش‌های وزارت جهادکشاورزی در طول 5 سال گذشته به‌شمار می‌رود.
علی اوسط هاشمی (سال 96)، حسین شیرزاد (سال 98)، غنی‌زاده (7 خرداد 99)، محمدعلی طهماسبی (7 مرداد سال 99) موسوی (15 تیر 1400)، قادری‌فر (30 شهریور 1400) و سرانجام نیکبخت (5 تیتر 1401) هفت مدیری هستند که طی 5 سال، سکاندار این بخش مهم شده‌اند.
معاونت آب و خاک، بخش دیگر وزارت جهادکشاورزی است که در طول 15 ماه، سه معاون را به خود دید.
علیمراد اکبری در سال 1400 بازنشسته شد و 23 فروردین 1401 فریبرز عباسی به عنوان سرپرست معاونت آب و خاک، حکم گرفت و سرانجام دقیقاً 9 ماه بعد یعنی در تاریخ 23 آذر 1401 صفدرنیازی شهرکی به‌عنوان معاون آب و خاک معرفی شد.
این بی‌ثباتی مدیریت در حدود یکسال و نیم دوران وزارت ساداتی‌نژاد، به نوعی تزلزل مدیریتی در بخش کشاورزی ایجاد کرده است
به‌عبارتی باید در نظر داشت که این تغییرهای پی‌درپی، مانع استفاده بهینه از ظرفیت‌های مدیریتی در راستای حصول برنامه‌هایی شد که ساداتی‌نژاد در روز رأی اعتماد به مجلسیان ارائه کرده بود.
به‌هرحال امروز چه دکتر آقامیری به مجلس جهت اخذ رأی اعتماد معرفی شود و چه هرگزینه دیگری با توجه به این‌که نیمی از عمر دولت سیزدهم گذشته است باید سریعاً تیم خود را به‌گونه‌ای برگزیند که در حدود 2 سال باقیمانده نیاز به عزل و نصب مجدد و از دست دادن زمان نباشد.

 

  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی