علیاصغر شاه حسینی *
عصر کنونی عصر دیجیتال نامگذاری شده و در این دوران بهرهمندی از فضای مجازی و رسانهها به فرهنگی مشارکتی تبدیل شده و هرکس میتواند با صدای خاص و متنوع صحبت کند. در این عرصه آگاهی، نقش اثرگذاری در جامعه دارد، نقشی که اعتماد و امید آفرین است.
مقام معظم رهبری بارها به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مستمر و انسجام بخش با رویکرد مبتنی بر مردم و امید آفرینی تاکید داشتند که میتوان آخرین آن را در هفته دولت سالجاری برشمرد. تاکیدات هوشمندانه معظم له بیانگر اهمیت موضوع اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای سرمایههای اجتماعی است، چرا که روابط عمومی مرز مشترک دستگاه با افکار عمومی است و نقش راهبردی و بی بدیلی در اعتماد سازی و مشارکت مردمی ایفا میکند، از طرفی رشد و توسعه فن آوری خصوصا فن آوریهای همگرا باعث شده چشمانداز، کارکردهای روابط عمومی نیز متوازن با رشد و توسعه فن آوری تغییر کند از طرفی سرمایه گذاری و تمرکز سایر کشورها بر روی این حوزه، کار روابط عمومی پیچیدهتر و مهندسیتر از گذشته میکند، یادمان باشد نگاه امروز به این حوزه باید کاملاً تخصصی و هوشمندانه باشد و دستیابی به سطح معقولی از مهارت و دانشی که بر پایه آن رابطه فعالتری در ارتباط با رسانهها و و بهکارگیری دانش سواد رسانه و ارتباطات یکپارچه و مرجعیت خبر بسیار اثرگذار است و بههمین دلیل است که اتمسفر روابط عمومی باید تخصصی واز نیروهای کارامد بهرهمند شود. بسیار دیده شده است تمام عملکرد برخی از روابط عمومیها بهرهگیری از یک کانال پیام رسان با محدودی از افراد است که بهطور مرتب تصاویر جلسات یا بازدیدها را نشر میدهند که این خود ناشی از عدم سواد رسانه و درک روشنی از این حوزه است، سواد رسانه ای (Media Literacy) یعنی به مرحلهای از توان و مهارت برسیم که تولید محتوا کنیم و نه تنها تولید محتوا، بلکه تشخیص، تحلیل و ارزش گذاری هم نقشآفرین است. یادمان باشد در زمانی بسر میبریم که جنگ شناختی در عرصه جهانی عامل برتر ساز است. جنگی که سلاح آن رسانه و مهمات آن تولید محتوا است. اگر تا دیروز رسانه فقط یک ابزار اطلاعرسانی و در شکل تکامل یافتهاش ابزاری برای سرگرمی بود امروزه تبدیل به ضرورت زندگی شده،رسانه با پدیداری علو م شناختی کارکرد ادراکسازی پیدا کرده و به تبع اهمیت یافتن افکار عمومی سهمی بزرگ در مدیریت افکار عمومی بهعهده گرفته است. سهم روابط عمومی در این حوزه عظیم بی تردید استراتژیک است. این در حالی است که جنگ شناختی cognitive warfare برای مردم محسوس نیست و عامه مردم بهطور غیرمستقیم در معرض اخبار نادرست و تحلیلهای غیر کارشناسی از سوی رسانههای دشمن قرار میگیرند، خط مقدم این جنگ باورها و شناخت انسانهاست، اکنون تمام تلاش دشمن و رسانههای آنها تصویرسازی سیاه، ناکارآمد و غیر کارشناسی از اقدامات، طرحها و برنامههاست. برای همین موضوع رییس جمهوری در روز خبرنگار از کلمات امید آفرینی و اعتمادسازی استفاده کردند. در چنین شرایطی وظیفه اصلی روابط عمومی تمرکز بر تولید محتوی راهبردی و نشرآن با رویکرد ارتباطات یکپارچه و بهرهمندی از تکنیکهای متوازن با مخاطب باشد. تولید محتوی علمی، هدفمند و برنامهریزی شده برای جامعه هدف و افکار عمومی برای طبقات مختلف سرمایههای اجتماعی خصوصا جامعه هدف بسیار راهگشاست آنچه روابط عمومی را از مسیر خود منحرف میکند تولید خبرهای گزاف است و به عبارتی دیگر عملکرد نخ نماست. امروزه بهرهوری در حوزه روابط عمومی بایستی به درستی تعریف شود و کارکردها و اهداف پیرامونی آن بصورت نقشه راه ترسیم گردد تا در مسیر راهبردی با چشم اندازی روشن و اهدافی تعریف شده بر مبنای رویکرد علمی و عملی گام برداشت. یادمان باشد مهر تایید عملکرد دستگاه و روابط عمومی زمانی اتفاق میافتد که مردم از نتایج عملکرد در میدان هم مطلع و رضایت داشته باشند. باید بدانیم زمان مصاحبههای متعدد مدیران بهسر آمده و روابط عمومیها با تکنیکهای متعدد و نوین نظام روابط عمومی این امر مهم را بایستی هدایت کنند.
برخی از اندیشمندان دیپلماسی عمومی را رکن روابط عمومی میدانند، چرا که روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی در عرصه ملی متولی و مجری دیپلماسی عمومی و قدرت نرم است (در آینده نزدیک در این خصوص مبسوط بیان میکنم )در عصر کنونی مخاطبان روابط عمومی محدود به یک قشر خاص نیستند، بلکه با گسترش رسانههای اجتماعی و رسانههای آنلاین دنیا مخاطب است اینجاست که روابط عمومی ارزشمندی خود را با تولید محتوی ارزشمند برای تلاشهای ارزشمند یک دستگاه ارزش آفرین رونمایی میکند.
* کارشناس روابط عمومی
اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا
- نویسنده : علیاصغر شاه حسینی