فاینانس یک میلیارد دلاری چین برای دو طرح ملی بخش کشاورزی
فاینانس یک میلیارد دلاری چین برای دو طرح ملی بخش کشاورزی
اقتصادسبز آنلاین: چین یک میلیارد دلار برای دو طرح ملی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام و طرح تأمین آب شمال غرب کشور فاینانس می‌کند.

اقتصادسبز آنلاین: چین یک میلیارد دلار برای دو طرح ملی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام و طرح تأمین آب شمال غرب کشور فاینانس می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی امروز در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: به این ترتیب با اختصاص این اعتبار و همچنین فروش 20 درصد از سهام شرکت توسعه نیشکر که در بودجه سال‌جاری مقرر شده که حدود 20 هزار میلیارد تومان می‌شود، فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام کلید خواهد خورد.
وی با بیان این‌که در مجموع 120 هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام نیاز است، تأکید کرد: فاز نخست این طرح در سطح 300 هزار هکتار انجام و به بهره‌برداران تحویل داده شد و فاز دوم نیز با تأمین اعتبار در سال‌جاری آغاز خواهد شد.
نیازی با بیان این‌که اگر ارزش سالانه کل محصولات کشاورزی 1500 همت در نظر گرفته شود، انتظار این است که 5 درصد یعنی سالانه حدود 75 هزار میلیارد تومان در بخش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود، تصریح کرد: این در حالی است که مجموع اعتبارات بخش آب و خاک وزارت جهادکشاورزی به 5 هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد.
وی در ادامه صحبت‌هایش اقلیم، کمبود بارش‌ها، پراکنش نامناسب بارندگی‌ها، گرم‌شدن زمین و تبدیل بارش‌ها از برف به باران را 5 چالش امروز آب و خاک در بخش کشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: برای جبران عوارض خشکسالی‌ها و تکمیل سامانه‌های نوین آبیاری به 1250 همت اعتبار نیاز است.
معاون وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار «اقتصادسبز آنلاین» پیرامون میزان تبخیر بالای‌ آب در کانال‌های آبرسانی پروژه 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام اظهار داشت: سالانه 5/3 تا 5 میلیارد مترمکعب آب از فراز سدهای کشور تبخیر می‌شود و در مواردی برای انتقال آب ناگزیر به تحمل تبخیر است، به‌علاوه آنکه در همه مسیرهای آبرسانی که 34 هزار کیلومتر می‌شود، امکان انتقال آب با لوله میسر نیست.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در طرح پروژه آب‌های شمال کشور به‌دنبال ممانعت از ورود 7 تا 8 میلیون مترمکعب آب به دریای خزر هستیم.
نیازی اظهار داشت: شبکه آبیاری غرب و شمال غرب که مقرر شد، تا در سطح 227 هزار هکتار انجام شود، تاکنون در سطح 127 هزار هکتار اجرایی شده و مابقی نیز امسال اجرایی خواهد شد.
وی با تأکید بر این‌که وزارت نیرو مدعی مصرف 82 میلیارد مترمکعبی بخش کشاورزی از منابع آبی است، گفت: با توجه به این‌که اعتقاد است این میزان مصرف در بخش کشاورزی صورت نمی‌گیرد، از این‌رو جهادکشاورزی به‌دنبال دریافت حجمی آب از وزارت نیرو است.