قوانین گران ‌کننده محصولات صنایع غذایی
قوانین گران ‌کننده محصولات صنایع غذایی
اقتصادسبز آنلاین: «قیمت سیب‌زمینی در ده سال گذشته 15 برابر شده، سایر نیازهای تولید نیز به موازات آن رشد بالایی داشته است، به‌گونه‌ای که رشد قیمت در حال حاضر قابل کنترل نیست و متأسفانه در سال مهار تورم و رشد تولید هر روز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هستیم.

دولت به‌جای نظارت بر قیمت مواداولیه، روی محصول نهایی قیمت‌گذاری می‌کند!

اقتصادسبز آنلاین: «قیمت سیب‌زمینی در ده سال گذشته 15 برابر شده، سایر نیازهای تولید نیز به موازات آن رشد بالایی داشته است، به‌گونه‌ای که رشد قیمت در حال حاضر قابل کنترل نیست و متأسفانه در سال مهار تورم و رشد تولید هر روز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هستیم. تولیدکننده همواره در تلاش است که کالایی مناسب با کیفیتی بالا و با قیمت معقول به جامعه و مصرف‌کننده تحویل دهد که ساز و برگ این آرمان در حال حاضر فراهم نیست. امروزه در دنیا به خاطر مصرف تولیدات صنایع غذایی و رفع نیاز خوراک مردم سعی در افزایش تولید و رشد آن می‌باشد، تلاش می‌کنند محصول ارزان با کیفیت بالا به‌دست مصرف‌کننده برسانند بر همین اساس در کشورهای زیادی مالیات بر ارزش‌افزوده‌ نه تنها اخذ نمی‌شود، بلکه در جهت حمایت از صنایع غذایی و مصرف‌کننده همواره یارانه‌های مختلفی را در جهت رفاه مردم در نظر می‌گیرند، اما متأسفانه در کشور ما تولیدکننده صنعت غذا باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد. کشاورز ارزش افزوده‌ای پرداخت نمی‌کند.» آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های کاظم ذره‌بینی، مدیرعامل شرکت «پریس» است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

عکس‌ها: اقتصاد سبز- شکوفه خوش نثار

به عنوان نخستین پرسش، در سال مهار تورم و رشد تولید، مهمترین راهکارهای رشد تولید را تشریح کنید.

به اعتقاد بنده بی‌ثباتی و نوسان قیمت از مهمترین موانع پیش‌روی تولیدکنندگان به‌شمار می‌رود.
در بخش صنایع تبدیلی که یکی از مزیت‌های کشور در سبد صادرات غیرنفتی به‌شمار می‌رود، متأسفانه هیچ‌گونه حمایتی صورت نمی‌گیرد.
به عنوان نمونه مجموعه «پریس» که در اصفهان به عنوان قطب سوم تولید سیب‌زمینی کشور واقع شده و حدود 22 سال در حال تولید است، متأسفانه به‌دلیل مناسب نبودن بذور سیب‌زمینی تولیدی استان برای تولید صنعتی ناگزیر به تأمین مواد اولیه موردنیازمان از خارج استان هستیم.
طبیعی است درصورت داشتن الگوی کشت و تولید سیب‌زمینی با بذور مناسب برای تولید صنعتی، هم مواد اولیه ارزان‌تری برای صنایع تبدیلی استان تولید می‌شود و هم ارزش افزوده این پروسه نصیب کشاورزان اصفهانی خواهد شد که تاکنون چنین فرآیندی محقق نشده است.
نکته مهم بعدی این است که در اقتصاد ایران به‌خصوص در زمینه قانون مالیات بر ارزش افزوده، شاهد یک بام و دو هوا در مقوله اجرا هستیم.
از یکسو کشاورزان هنگام تحویل سیب‌زمینی خود به کارخانه‌ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، اما صنایع تبدیلی که روی همان محصول فعالیت می‌کند مشمول مالیات است.
به‌طور کلی اعتقاد دارم که در بخش کشاورزی باید از ثبات سیاست‌ها برخوردار باشیم، به عنوان نمونه در هنگام برداشت محصول سیب‌زمینی به ناگاه شرایط به‌گونه‌ای هموار می‌شود که محصول خام به‌جای فرآوری شده از کشور صادر می‌شود و بدین‌ترتیب ارزش افزوده کشاورزی کشور را نصیب مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی می‌کنیم.
نتیجه چنین رویکردی افزایش قیمت محصول کشاورزی و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده تولیدات صنایع تبدیلی است که بی‌گناه متهم به گرانفروشی می‌شود.
به‌راستی وقتی دولت هیچ نظارتی بر قیمت مواد اولیه موردنیاز صنعت غذا ندارد، با چه ادله‌ای برای این صنعت قیمت‌گذاری می‌کند و ما را متهم به گرانفروشی می‌کند.
هزینه‌های جانبی نظیر هزینه‌های انرژی در واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی این روزها تبدیل به بارمضاعفی برای تولیدکنندگان شده که متأسفانه در این بخش هم هیچ‌گونه حمایتی صورت نمی‌گیرد. در حقیقت اگر این‌گونه موارد در پروسه تولید صنایع تبدیلی بخش کشاورزی مدیریت شود و یا یارانه‌ای اختصاص داده شود، بی‌شک صنایع غذایی در سبد صادرات غیرنفتی چون نگینی به درخشش خواهد افتاد.

بخش‌کشاورزی به‌دلیل تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز در راستای تأمین نهاده‌های موردنیاز در عمل موفق نشده تا محصول کشاورزی ارزان در اختیار صنایع غذایی قرار دهد، از این‌رو برای کاهش قیمت تمام شده تولیدات صنایع غذایی چه پیشنهاداتی دارید؟

جدای از بخش کشاورزی در صنایع غذایی هم شاهد اجرای قوانینی هستیم که نقش پررنگی در افزایش قیمت تمام شده تولیدات ایفا می‌کنند، به عنوان نمونه در محصولی نظیر آرد سیب‌زمینی یکبار 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده روی این تولید محاسبه می‌شود و به خریدار می‌فروشیم، خریدار هم روی این ماده اولیه فرآوری می‌کند و انواع چیپس فرمی، سوسیس گیاهی، کیک و … تولید می‌کند و در نهایت او هم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده روی تولیدش محاسبه می‌کند و در نهایت با اخذ مالیات مضاعف عملاً تولید گران‌تری به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.
از این‌رو پیشنهاد دارم در اجرای چنین قوانینی بازنگری‌های لازم صورت پذیرد.

لطفاً درخصوص آخرین وضعیت مجموعه «پریس» میزان و تنوع تولیدات و صادرات توضیح دهید.

خوشبختانه در شرایط بحرانی فعلی مانند 21 سال گذشته تلاش کردیم تا «پریس» با ظرفیت کامل تولید کند.
در کشورهای همسایه هم از بازار صادراتی قابل توجهی برخوردار هستیم.
صادرات «پریس» در طول 3 سال گذشته روند رو به رشدی داشته و روند توسعه مجموعه هم در طول سال‌های اخیر بدون وقفه ادامه یافته و به‌رغم شرایط سخت تحریم، خطوط تولیدی جدیدی اخیراً در مجموعه در حال راه‌اندازی است و ان‌شاءاله از مهرماه محصولات آن وارد بازار خواهد شد.
برای نخستین بار انواع محصولات فرمی به سبد «پریس» افزوده خواهد شد که با طعم‌های مختلف جهت ذائقه‌های مصرف‌کنندگان وارد بازار خواهد شد.
سبزیجات منجمد هم به‌زودی در سبد تولیدات مجموعه قرار خواهد گرفت.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا