قیمت هر کیلو دام به ۷۵ هزار تومان رسید
قیمت هر کیلو دام به ۷۵ هزار تومان رسید
اقتصاد سبز آنلاین :رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام گفت که با توجه به شرایط جوی نامناسب ۴ میلیون رأس دام مازاد سبک در کشور وجود دارد.

 منصور پوریان گفت: با توجه به مازاد جمعیت دام در بخش سبک و سنگین و شرایط آب و هوایی، دامداران با مشکلات زیادی روبرو هستند.

به گفته او، بنابر آمار اعلامی استان‌ها ۴ میلیون رأس دام سبک و ۳۰۰ هزار رأس دام سنگین مازاد داریم که امکان صادرات این میزان وجود ندارد و باید با خرید تضمینی به اقتصاد دامدار کمک کرد.

پوریان قیمت کنونی هر کیلو دام سبک بره نر چاق را ۷۵ هزار تومان و با وزن پایین ۶۸ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام گفت: در شرایط فعلی روزانه ده ها دامدار از صحنه تولید خارج می شوند که خرید تضمینی و صادرات راهکاری برای کاهش زیان دامداران است، اما اجرای این طرح ها نیازمند ابزار مدیریت است.

مسئولان اتحادیه و تشکل‌های تولیدی اذعان‌می کنند که با توجه به گرانی نهاده‌های دامی، دامداران توان نگهداری دام‌هایشان را ندارند و به همین خاطر مجبور به عرضه و کشتار دام با وزن پایین هستند که با استمرار این روند آینده خوبی پیش روی صنعت نیست.

۲ روز گذشته شیوه‌نامه صادرات دام زنده نهایی شده و وزیر جهاد کشاورزی به معاونت بازرگانی دستور داده تا آن را به گمرکات ابلاغ کند که امیدواریم هر چه سریع‌تر صادرات کلید بخورد./باشگاه خبرنگاران