ماجراهای گندم پر حاشیه! / کشاورزان با قیمت جدید مشکلی ندارند؟
ماجراهای گندم پر حاشیه! / کشاورزان با قیمت جدید مشکلی ندارند؟
اقتصادسبز آنلاین: گندم یکی از محصولاتی است که به دلیل اهمیت فراوان نسبت به دیگر محصولات کشاورزی همواره نیازمند توجه‌ ویژه‌ای بوده است...

اقتصادسبز آنلاین: گندم یکی از محصولاتی است که به دلیل اهمیت فراوان نسبت به دیگر محصولات کشاورزی همواره نیازمند توجه‌ ویژه ای بوده است به همین دلیل تعیین نرخ چهار هزار تومانی از سوی دولت برای خرید تضمینی آن سروصدای بسیاری به پا کرد تا اینکه در روز گذشته شاهد تغییر این قیمت و افزایش آن به پنج هزار تومان و تصویب این نرخ بودیم.

به گزارش خبرنگار ما، رییس جهاد کشاورزی استان قم در خصوص میزان ظرفیت گندم تولیدی استان بیان کرد: با توجه به اینکه نیاز گندم استان به ۱۰۰ هزار و حتی گاهی ۱۵۰ هزار تن می‌رسد، گندم تولیدی استان هیچوقت تأمین کننده این نیاز نبوده و مجبور به واردات گندم از استان‌های دیگر یا خارج از کشور هستیم.
وی افزود: با توجه به کاهش میزان بارندگی، دیم‌ها و کشتزارهای آبی از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی‌باشند بنابراین برآورد ما از گندم تولیدی استان بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تن می‌باشد که تلاش می‌کنیم حداقل ۱۵ هزار تن از این مقدار را خرید کنیم. این مقدار تأمین کننده گندم یک تا یک ماه و نیم استان است.

بیشتر بخوانید: امکان صادرات گوجه‌فرنگی به عراق فراهم شد+ سند

رییس جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به خرید تضمینی گندم با نرخ پنج هزار تومان اظهار کرد: خوشبختانه نرخ خرید تضمینی گندم به طوری که کشاورز نیز متحمل ضرر و زیانی نشود افزایش یافت اینگونه تولید داخل افزایش و واردات کاهش میابد.
وی اضافه کرد: اگر این امر صورت نمی‌گرفت می‌بایست شاهد تبعات بسیاری مانند تبدیل گندم به نهاده‌های دامی باشیم زیرا در حال حاضر قیمت جو بالای شش هزار تومان است و اگر برای گندم قیمت نامناسبی وضع می‌شد کشاورزان به دلیل متحمل شدن هزینه‌های زیاد تولید، به فروش گندم به دامداران با قیمت بیشتر روی می‌آوردند.
پورمیدانی در رابطه با اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از جایگزینی گندم با نهاده‌های دامی عنوان کرد: در این راستا همواره تلاش شده است گندم مورد نیاز دامداران نیز تأمین شود تا فشاری روی مزارع گندم وجود نداشته باشد با این وجود بالاخره همواره کمبودهایی وجود دارد.
پورمیدانی هزینه‌ یک هکتار مزرعه گندم را حداقل چهار میلیون تومان بیان کرد و گفت: علاوه بر این هزینه‌های جانبی و نیروی انسانی نیز در میان است. نرخ پیشنهادی کشاورزان برای فروش گندم شش هزار تومان بوده اما اگر بخواهیم دو طرف را در نظر بگیریم و قیمت منصفانه تعیین کنیم پنج هزار تومان مناسب بوده و جای بهانه‌ای باقی نمی‌گذارد.
وی ابراز کرد: امیدواریم امسال هم شاهد همکاری کشاورزان زحمت‌کش باشیم تا هم تولید داخل افزایش پیدا کرده و هم از واردات مقدار زیادی گندم و دیگر تبعات جلوگیری شود.
همچنین زارعی، رییس اتحادیه نانوایان، بیان کرد: قیمت نان تنها متأثر از قیمت آرد یا گندم نیست و اگر قرار باشد با گران شدن این دو افزایش یابد حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش نرخ خواهد داشت اما فعلا که ثابت است. / ایسنا