«مروارید نو» تنها تولید کننده سس بدون شکر و گلوتن در ایران
«مروارید نو» تنها تولید کننده سس بدون شکر و گلوتن در ایران
اقتصادسبز آنلاین: خواص کنجد برای سلامتی انسان از گذشته تا کنون در طب سنتی و پزشکی مدرن مورداستفاده قرار گرفته است. کنجد از جمله دانه‌های خوراکی است که به کاهش چربی و فشارخون کمک می‌کند و کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

اقتصادسبز آنلاین: خواص کنجد برای سلامتی انسان از گذشته تا کنون در طب سنتی و پزشکی مدرن مورداستفاده قرار گرفته است. کنجد از جمله دانه‌های خوراکی است که به کاهش چربی و فشارخون کمک می‌کند و کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. به‌این‌ترتیب می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند. کلسیم، منگنز، روی و فسفر موجود در کنجد استخوان‌ها را تقویت کرده و از پوکی ‌استخوان جلوگیری می‌کند. در همین رابطه گفت و گویی با مهندس مرتضی عندلیب مدیرعامل شرکت مروارید نو تولید کننده محصولات با برند پرواز و دارچلی داشته‌ایم که باهم ماحصل آن را می‌خوانیم‌:

از آنجایی که بخشی از کنجد مورداستفاده را از هند و پاکستان وارد می‌کنید، با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و افزایش قیمت ارز با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
همانگونه که مستحضر هستید با توجه به خرید ارز و تامین ارز در این یکسال گذشته قیمت کنجد به 2 برابر افزایش پیدا کرده است و از زمان ثبت سفارش تا زمان تخصیص بین یک تا 2 ماه کار طول می کشد، که این امر اختلال در فرایند اقتصادی شرکت‌ها ایجاد کرده و سرمایه در گردش کارخانه‌جات را بسیار بالا برده است، لازم به ذکر است بانک‌ها هم در این زمینه هیچگونه کمک و تسهیلات در اختیار قرار نمی دهند.

حلواشکری از جمله محصولاتی است که در رابطه با صادرات، ارزش افزوده بسیاری را به‌همراه دارد در این رابطه چه نظر و پیشنهاداتی دارید؟
باید در جهت استانداردسازی بارهای صادراتی کنترل بیشتری شود که بارهای ضعیف و بی کیفیت از ایران خارج نشوند و باعث تخریب وجهه ایران گردد.
در رابطه با تهیه مواد اولیه از جمله کنجد نمک، شکر و… با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
با توجه به نیاز کارخانه‌جات حلواشکری به مواد اولیه و با توجه به افزایش قیمت این محصولات تأمین سرمایه بسیار مشکل شده است.

جسته و گریخته خبرهایی مبنی بر مضر بودن مصرف کنجد خام برای بانوان شنیده می‌شود در این رابطه چه نظری دارید؟
تا‌کنون هیچ گزارش رسمی پیرامون مضررات کنجد برای خانم‌ها بیان نشده است ولی مصرف بیش از حد آن می‌تواند آلرژی آنافیلاکس در افراد ایجاد کند ولی به طور کلی مزیت‌های فراوان برای خانم‌ها دارد از جمله مصرف هر قاشق غذا خوری کنجد
14 درصد نیاز به کلسیم در خانم‌ها را برطرف کرده که سبب رشد مو و استحکام استخوان و ناخن‌ها شده، علاوه بر این کنجد منبع غنی از ویتامین E است که خواص ضد چروک و ضد لک دارد. هم چنین حاوی میزان بالای اسید‌های چرب ضروری (لینولئیک و لینولنیک‌) ضروری است که نقش اساسی در ساختار پوست دارد.

متأسفانه مشاهده می‌شود مراکز عرضه ارده سنتی بدون رعایت موازین بهداشتی اقدام به آسیاب کنجد، ارده‌گیری و روغن‌گیری با عنوان در حضور مشتری روغن‌گیری می‌کنند در این رابطه چه نظری دارید و تداوم این امر چه مشکلاتی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند؟
با توجه به این که کنجد یک دانه روغنی است و در فضای باز و در اثر عدم نگهداری صحیح پروکسید شده و باعث بیماری می گردد باید نظارت دقیق تر و بهتری بر تولید این محصولات و فروشگاه‌ها انجام شود و دیگر این‌که این محصولات استاندارد و ضوابط تدوین شده ای دارند،که باید میزان شکر وارده، اسانس و دیگر موارد به دقت کنترل شود و برای کنترل این موارد باید مسئول فنی و یا کارشناسان آموزش دیده در محل‌ها حضور داشته باشند و عدم حضور باعث سوء استفاده افراد سود‌جو می شود.

در رابطه با تهیه ماشین‌آلات تولید با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
ماشین‌آلات مشکل خاصی ندارد و صنعتگران ایران به‌طور کامل این ماشین‌آلات را پوشش می‌دهند.

در حال حاضر محصولات جانبی از کنجد نظیر انواع سس کنجد، روغن، ارده و غیره… در بازار مشاهده می‌شود نقش صنایع تبدیلی در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باید فرهنگ‌سازی شود و مردم به جای استفاده از چاشنی‌های چرب از مواد سلامت مثل سس ارده و کرم‌های کنجد بجای شکلات صبحانه استفاده کرد.

لطفاً کمی در مورد شرکت و برنامه آن درخصوص تولید محصولات جدید توضیح دهید.
شرکت «مرواریدنو» در سال 1373 فعالیت تولیدی خود را در زمینه تولید و بسته‌بندی انواع حبوبات، ادویه جات و چاشنی‌ها آغاز کرد. پس از رشد و توسعه در طی سال‌های متمادی و با توجه به نیاز بازار موفق به تاسیس اولین واحد تولید کنجد بهداشتی و با برند کیاست در اصفهان شد.
پس از این مهم در سال 1387 واحد تولید حلوا شکری با برند پرواز در این کارخانه احداث شد. که اولین واحد صنعتی تولید حلوا شکری در شهر اصفهان است. در سال 1392 با استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 و ISO 22000 را از شرکت TUV آلمان در راستای پیشرفت و توسعه فیزیکی تکنولوژی سیستم کنترل کیفیت و به‌روز‌رسانی انواع ماشین‌آلات و تجهیزات وارد مرحله جدید گردید، که با این برند محصولات این شرکت در گروه حلوا شکری حلوا ارده نرم، کنجد بار، ارده غنی شده با شیر، ارده و شکلات صبحانه بدون گلوتن در سراسر کشور عرضه می‌شود.
این شرکت در سال 1399 با ایجاد گروه تحقیق و توسعه در زمینه تحقیقات و تولید سس و چاتنی‌های (چاتنی: نوعی سس مخصوص کشورهای جنوب آسیا) سس سلامت محور به جهت نیاز کشوربه محصولات بدون گلوتن و بدون شکربا توجه به بیماران سلیاک و دیابت که هر روز در کشور افزایش می‌یابند ایجاد کرد و در سال 1401 تولید شده محصولات را جهت تحلیل بازار از طریق نمایشگاه‌ها معرفی کرد و تجاری سازی این محصول را پس از انجام تغییرات و ذائقه شناسی مشتری انجام داد و به بازار و فروشگاه‌های سلامت محور وارد شد، لازم به ذکر است کلیه تولیدات، تاییدیه‌های غذا و دارو و انجمن‌های سلیاک را نیز دریافت نموده است.
و در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگترین و تنها شرکت تولید کننده انواع محصولات بدون گلوتن و بدون شکردر زمینه سس در کشور است.

لطفا کمی در رابطه با خواص کنجد توضیح دهید.
دانه کنجد یکی از مغذی‌ترین دانه‌های روغنی بوده که سرشار از پروتئین Pr و کلسیم Ca است که کمک به جذب ویتامین‌های گروه B می کند و در نتیجه سبب کاهش استرس و اضطراب در افراد می‌شود. همچنین حاوی آنتی‌اکسیدها ‌سزامول و سزامولین است که فشار خون را کاهش داده و از بروز سرطان در افراد جلوگیری می‌کند.
دانه کنجد سرشار از فیبر است که مانع از جذب چربی در روده شده و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و سرشار از آهن، روی و منگنز و مس است.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا