میوه‌های خشک جایگزینی مناسب برای قندهای مصنوعی
میوه‌های خشک جایگزینی مناسب برای قندهای مصنوعی
اقتصادسبز آنلاین: مصرف ميوه در جوامع بشری همواره نقشی حياتي داشته است و در برهه‌هايی از زمان حتی ميوه جايگزين غذا نيز بوده است. در ساليان اخير مصرف ميوه در حالت‌های مختلفی صورت می‌گيرد و تبديل ميوه تازه به چيپس و حبه در سبد غذايی جوامع قرار گرفته است.

اقتصادسبز آنلاین: مصرف میوه در جوامع بشری همواره نقشی حیاتی داشته است و در برهه‌هایی از زمان حتی میوه جایگزین غذا نیز بوده است. در سالیان اخیر مصرف میوه در حالت‌های مختلفی صورت می‌گیرد و تبدیل میوه تازه به چیپس و حبه در سبد غذایی جوامع قرار گرفته است. میوه خشک شده از نظر ارزش غذایی بسیار غنی می‌باشد و از نظر انرژی و ویتامین تقریباً 4 برابر میوه تازه با ارزش است و از لحاظ مواد قندی نیز از میوه تازه با اهمیت‌تر است. در حال حاضر برخی از شرکت‌ها در تولید این نوع از محصولات قدم برداشته‌اند که برای اهمیت بیشتر مصرف میوه‌های خشک و نقش آنها در سلامت جوامع پای صحبت الیشا شعفی، مالک گروه تولیدی« رزدل» نشستیم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانیم:

لطفاً در رابطه با تولید چیپس و حبه میوه توضیح دهید.
برای تولید این نوع از محصولات در مرحله اول، تهیه میوه‌های تازه و سالم اهمیت دارد و محصول تولیدی از میوه‌جات تازه از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. میوه‌ها پس از شست‌وشو و ضدعفونی شدن، برش داده می‌شوند و توسط سینی در داخل دستگاه خشک کن قرار می‌گیرند و پس از مدت زمان معینی تبدیل به چیپس میوه می‌شوند. برای تهیه حبه‌های میوه نیز، پس از خشک کردن میوه آنها را آسیاب می‌کنند و سپس محصول خمیری شکل مجدداً وارد دستگاه خشک کن می‌شود و به مدت 8 الی 10 ساعت در آن قرار می‌گیرند.
برای تولید چیپس و حبه، زمان و درجه حرارت دستگاه بسیار حایز اهمیت است و مشخصاً این آیتم‌ها برای میوه‌های مختلف متفاوت است. به‌طور مثال میوه‌هایی که خاصیت اسیدی‌تری دارند همچون پرتقال و نارنگی مدت زمان بیشتری جهت خشک شدن نیاز دارند که حدود 14 الی 15 ساعت است و برای سایر میوه‌های غیر اسیدی این مدت زمان در حدود 8 الی 10 ساعت می‌باشد. به‌طور کلی می‌توان عنوان کرد که تولید در مدت زمان طولانی‌تر سبب ایجاد محصول با کیفیت‌تری می‌شود و در گاهی از مواقع تجربه لازم در راستای تولید سبب می‌شود تا دما و مدت زمان به‌صورت تجربی تعیین شود.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن Locavore

چه نوع محصولاتی تولید می‌کنید؟
فعالیت گروه تولیدی رزدل براساس تولید محصولاتی بر پایه میوه و سبزیجات قرار گرفته است ودر این مجموعه انوع چیپس میوه‌ها، حبه‌های میوه‌های مختلف و سبزیجات خشک معطر تولید می‌شود. کلیه این محصولات در بسته‌بندی‌های کاملاً بهداشتی و مطابق با استاندارد صورت می‌گیرد که در حال حاضر چیپس‌ها در بسته‌بندی شیشه‌ای 120 گرمی و حبه‌ها در بسته‌بندی شیشه‌ای 150 و 400 گرمی تولید می‌شوند و در کنار آن بسته‌بندی‌های پاکتی نیز برای چیپس‌ها و حبه‌ها نیز در اوزان 50، 100، 250، 500 و 1000 گرمی قابل عرضه به مصرف‌کنندگان می‌باشد. کلیه این محصولات با رعایت کلیه اصول نگهداری و بسته‌بندی و بدون اضافه کردن مواد افزودنی‌ تولید می‌شود و قابلیت نگهداری در بازده زمانی 6 الی 9 ماه را دارند.

هدف از تولید این نوع از محصولات توسط گروه تولیدی «رز دل» چیست؟
اولین و مهمترین هدف این مجموعه از تولید این چنین محصولاتی سلامتی جامعه است و این هدف همواره اصلی‌ترین اولویت بوده است.
این مجموعه در راستای تولید محصولاتی گام برداشته است که بتواند محصولاتی کاملاً طبیعی و بدون مواد افزودنی را جایگزین قند و شیرین‌کننده‌های غیرطبیعی کند و ما باور داریم که ارائه این محصولات می‌تواند نقش مؤثری در کاهش برخی از بیماری‌ها از جمله دیابت در جامعه داشته باشد.

گستره توزیع این محصولات چگونه است و اهداف بازاریابی خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر کلیه محصولات رزدل به‌صورت مویرگی در تهران و سایر کلانشهرها عرضه می‌شود و اهداف بلندمدت این مجموعه، جایگزین کردن چیپس و حبه میوه به‌جای پفک، چیپس سیب‌زمینی و سایر تنقلات است. این محصولات می‌توانند جایگزین مناسبی در میان وعده و پذیرایی در انواع مراسم‌ها باشند. رزدل در راستای بازارپسندی محصولات خود با توجه به تحقیقات میدانی و ذائقه‌پسندی مصرف‌کنندگان خود توانسته است محصولاتی را در بازار عرضه کند که با تست هر بسته آنها می‌توان طعم چندین میوه متفاوت را حس کرد و همین مسأله سبب شده است تا محصولی را با عنوان هفت مزه خوشمزه را تولید کنیم که متشکل از 7 نوع میوه مورد علاقه مردم است که باعث شده است تا این محصول پرفروش‌ترین محصول تولیدی رزدل باشد.

لطفاً در رابطه با تاریخچه گروه تولیدی رزدل و برنامه‌های آتی توضیح دهید.
گروه تولیدی رزدل در آغازین روزهای سال 1401 و پس از اخذ مجوزهای مربوطه از سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، وزارت جهادکشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تولید میوه‌های خشک به چرخه تولید کشور افزوده شد و توانستیم فعالیت خود را با تولید انواع چیپس و حبه میوه خشک شده آغاز و در مدت زمان کوتاهی در ویترین فروشگاه‌های کشور قرار بگیریم. در حال حاضر این شرکت بیش از 20 نوع از میوه‌های فصول مختلف سال از جمله نارنگی، طالبی، هندوانه، موز، آناناس، آلو و … را در قالب چیپس و حبه تولید می‌کند و در کنار آن تولید سبزیجات خشک را نیز در حیطه کاری خود دارد. رزدل درصدد است تا در آینده‌ای نزدیک محصولات دیگری از جمله لواشک، انواع پودر صیفی‌جات و مارمالاد را به سبد تولیدات خود افزوده کند تا بتواند بیش از گذشته در سفره رنگین خانوار حضور داشته باشد. این مجموعه همواره تلاش کرده است تا در راستای محصولات سلامت محور گام بردارد و بتواند نقش مثبتی در آینده سلامت جامعه داشته باشد. امیدواریم تا با رفع موانع و مشکلات تولید بتوانیم سیر صعودی خود را تسریع کنیم و در آینده نیم‌نگاهی هم به صادرات محصولات خود داشته باشیم.