نستله چگونه نستله شد؟!
نستله چگونه نستله شد؟!
اقتصادسبز آنلاین: شرکت نستله در سال ۱۹۰۵ میلادی رسما متولد شد و دلیل این تولد هم ادغام دو شرکت تولید شیر انگلیسی -‌ سوییسی و شرکت فارین لاکتی یا همان شرکت شکلات‌سازی نستله بود.

اقتصادسبز آنلاین: شرکت نستله در سال ۱۹۰۵ میلادی رسما متولد شد و دلیل این تولد هم ادغام دو شرکت تولید شیر انگلیسی -‌ سوییسی و شرکت فارین لاکتی یا همان شرکت شکلات‌سازی نستله بود. شرکتی ‌که در آن زمان به تولید انواع شیرینی و شکلات مشغول بود. شرکت تولید شیر تغلیظ شده انگلیسی- سوییسی در سال ۱۸۶۶ یعنی ۱۵۴ سال قبل راه‌اندازی شده بود و شرکت فارین لاکتی هنری نستله در سال ۱۸۶۷ راه‌اندازی شده بود و ۱۱۵ سال قبل با ادغام این دو شرکت، شرکت نستله متولد شد. البته قبل از این ادغام، شرکت نستله با یک شرکت شکلات‌سازی دیگر هم ادغام شده بود که این اتفاق در سال ۱۸۷۹ افتاد.
بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد سرعت رشد این شرکت بعد از جنگ جهانی اول بیشتر شد. نیازهای دوره جنگ و تقاضا برای مواد‌غذایی که نیاز به نگهداری در محیط‌های خاص نداشته باشند باعث شد تا تقاضا برای محصولات نستله بیشتر شود. بعد از جنگ جهانی دوم این شرکت تولید محصولات غذایی نوزاد و کودک را در دستور کار قرار داد و به تدریج شیرهای تغلیظ شده و شیرهای خشک مناسب برای چای و قهوه را به مجموع محصولات تولیدی خود اضافه کرد.
این شرکت در طی سال‌ها با شرکت‌های زیادی ادغام شده است تا بتواند دامنه فعالیت خود را گسترش دهد.
شرکت نستله بزرگترین شرکت تولید کننده فرآورده‌های غذایی بر مبنای میزان درآمد و دامنه عرضه محصولات غذایی است که از آن به عنوان شرکت چند ملیتی فراوری انواع نوشیدنی‌ها و مواد‌غذایی نام برده شده است. دفتر اصلی این شرکت در کشور سوییس واقع شده است. در سال ۲۰۱۷ میلادی این شرکت در فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا از نظر میزان درآمد جایگاه ۶۴ را به‌خود اختصاص داد و در 2 هزار شرکت بزرگ معرفی شده توسط فوربس در سال ۲۰۱۸ جایگاه ۳۳ را به خود اختصاص داد.
این شرکت در تولید محصولات غذایی مختلفی فعالیت می‌کند که از جمله آنها می‌توان به غذای کودک، بطری آب معدنی، غلات صبحانه، چای و قهوه، انواع شیرینی و شکلات، فرآورده‌های لبنی، انواع بستنی، غذاهای یخ‌زده و انواع میان وعده‌ها اشاره کرد. شناخته‌شده‌ترین محصولات این شرکت را می‌توان نسکافه، کیت‌کت، اسمارتیس، نسکوییت و ویتل دانست که بیشترین میزان درآمد را برای شرکت به همراه می‌آورد.
در سال ۲۰۱۹ میلادی شرکت نستله بالغ بر ۴۴۷ شرکت تولیدی فعال در ۱۸۹ کشور دنیا داشت و برای ۳۳۹ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده بود. این شرکت بخش زیادی از سهام شرکت لورال فرانسه را نیز خریداری کرده است که این شرکت فرانسوی یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در دنیا است.

درآمد شرکت چقدر است

این شرکت یکی از پردرآمدترین شرکت‌های فعال در صنایع غذایی در دنیا است و در سال گذشته درآمد نستله برابر با 91.43 میلیارد فرانک سوییس اعلام شده است. این در حالیست که درامد اجرایی این شرکت در سال قبل برابر با 13.75 میلیارد فرانک سوییس و درآمد خالص این شرکت برابر با 10.46 میلیارد فرانک سوییس بود. ارزش سرمایه این شرکت در سال قبل برابر با 137.01 میلیارد فرانک و ارزش دارایی آن برابر با 58.40 میلیارد فرانک سوییس گزارش شده است.
این شرکت بزرگ فعال در تولید محصولات غذایی دنیا ‌که دامنه فعالیتش در تمامی کشورهای دنیا گسترده شده است در سال‌های اخیر با چالش‌هایی هم روبه‌رو بود. به عنوان مثال شکایات زیادی از این شرکت ‌به‌دلیل بازاریابی گسترده در مورد شیر خشک‌های کودک و دیگر فرآورده‌های غذایی نوزاد مطرح شده است.
در این شکایت‌ها این‌طور عنوان شد که نستله تلاش می‌کند تا محصولاتش را به‌عنوان جایگزینی مناسب برای شیر مادر معرفی کند و این بازاریابی در کشورهای در حال توسعه وسعت بیشتری نسبت به کشورهای صنعتی دارد.
شکایت‌های دیگری که از این شرکت شده است به استفاده از کودکان کار برای‌ تولید کاکائو و برداشت آن ارتباط دارد. کار کودکان در دنیا غیر‌قانونی است و مجامع بین‌المللی در مورد استفاده از این نیروهای کاری ارزان قیمت اعتراضات زیادی را مطرح کرده‌اند. از طرف دیگر انتقادهای زیادی از نستله برای تبلیغ در مورد استفاده از آب‌های بطری در دنیا مطرح شده است. این تبلیغات وسیع سبب شد تا در بسیاری از کشورهای دنیا مردم به‌جای استفاده از آب تصفیه شده شهری، اقدام به استفاده از آب‌های بطری بکنند که این مسأله از نظر سلامتی و علمی هنوز مورد تایید سازمان‌های بهداشتی قرار نگرفته است.

بنیانگذاری نستله کیست؟

هنری نستله را بنیانگذار شرکت غذایی نستله می‌دانند. او در روز ۱۰ اوت سال ۱۸۱۴ میلادی در فرانکفورت آلمان متولد شد در ابتدا کارش را به عنوان یک داروساز و ارایه دهنده فرمول‌های دارویی شروع کرد. همین تلاش او بود که سبب شد تا فرمول شیر خشک و غذای نوزاد را برای اولین‌بار ایجاد کند و انقلابی در صنعت غذای دنیا ایجاد کند. او یازدهمین فرزند از یک خانواده شانزده نفری بود.
هنری زمانی که بیست ساله شد یعنی در سال ۱۸۳۴ یک دوره کارآموزی چهار ساله را در کنار یک داروساز در فرانکفورت آلمان به پایان رسانیده بود و در همان زمان تصمیم گرفت تا از آلمان به سوییس مهاجرت کند. دلیل مهاجرت او مشخص نیست ولی طبق منابع تاریخی در سال ۱۸۳۹ او رسماً ساکن شهر لوزان سوییس شد و به آزمایش‌های شیمی‌ و ساخت داروهای مورد‌نیاز مردم مشغول شد. او در تولید دارو و فروش آن مهارت زیادی داشت و به سرعت در میان مردم اعتبار پیدا کرد.
در سال ۱۹۴۳‌ نستله اقدام به خرید یکی از مراکز تولید دانه‌های کلزا کرد و همزمان به تولید دانه‌های روغنی مختلف و استفاده از آن برای تولید انواع داروها و نوشیدنی‌ها پرداخت. او همزمان تولید ‌و فروش ‌آب معدنی و لیموناد را در سوییس شروع کرد که با استقبال زیادی روبه‌رو شد ولی در اواخر دهه ۱۸۴۰ که بحران غذایی در اروپا ایجاد شده بود، تولید آب معدنی متوقف شد. در سال ۱۸۵۷ نستله به تولید انواع کودهای مورد نیاز برای تولید محصولات کشاورزی روی آورد تا به اروپا کمک کند با افزایش حجم تولید محصولات کشاورزی از بحران غذایی عبور کند.

انقلاب نستله بعد از سرمایه‌گذاری روی فرمول غذای کودک

در کتاب تاریخ صنعت غذای اروپا از شروع تولید ‌غذای کودک توسط نستله به‌عنوان دوره‌ای مهم در تاریخ صنعت غذای دنیا نام برده می‌شود. با وجود این‌که به‌درستی مشخص نیست کار روی این پروژه از چه زمانی شروع شده است ولی در سال ۱۸۶۷ فرمول غذای نوزاد و کودک رسماً وارد بازار شد و نستله آن را یک شیر‌خشک با کیفیت و مناسب برای سلامت تمامی نوزادان معرفی کرد. در این کتاب در مورد دلیل اصلی سرمایه‌گذاری هنری نستله روی این طرح آمده است: « او هیچ‌گاه فرزندی نداشت ولی تمایل زیادی برای تولید فرمول غذای نوزاد داشت. یک دلیل آن هم نرخ بالای مرگ و میر نوزادان در آن دوران بود که دلیل آن سو تغذیه مادران و عدم امکان شیر‌دهی به نوزادان بود. هنری نستله رسماً اعلام کرده بود در‌صدد تولید محصولی است که امکان تغذیه مناسب نوزادان را فراهم کند و مانع از مرگ آنها شود. این تلاش در روزهایی انجام شد که مردم هر روز دسترسی به شیر تازه نداشتند و مشکلات تغذیه‌ای در اروپا بیداد می‌کرد.»
نستله برای تولید فرمول شیر‌خشک کودک با ژان بالتازار اشنتزر یکی از دانشمندان علوم تغذیه انسانی همکاری کرد و توانست فرمولی قابل اعتماد را وارد بازار کند در دهه ۱۸۷۰ میلادی غذای نوزاد نستله با قیمت 0.5 دلار امریکا و در تمامی کشورهای اروپایی به فروش می‌رسید.

مشارکتی که سودآوری داشت
پروسه تولید شیرهای خشک و تغلیظ شده نستله باعث شد دانیل پیتر، شکلات‌ساز معروف کشور سوییس فرمول شیر کاکائو را در سال ۱۸۷۵ معرفی کند. در همین زمان مذاکراتی برای ‌مشارکت وسیع‌تر این دو شروع شد و بالاخره در سال ۱۸۷۹ میلادی با مشارکت این دو شرکت نستله راه‌اندازی شد. در آن زمان این شرکت به تولید انواع شکلات و شیرینی مشغول بود و دیگر تولید محصولات دارویی در دستور کارش نبود. اما این تنها آغاز کار نستله بود و در این زمان در مورد موفقیت این شرکت تازه تأسیس آن اطمینانی وجود نداشت.
شرکت نستله‌ای که امروزه می‌شناسیم حاصل ادغام شرکت نستله راه‌اندازی شده توسط هنری نستله با یک شرکت فعال در زمینه تولید شیر بود. شرکتی که توسط دو برابر با نام‌های جورج و چارلز پیج کار می‌کرد و زمینه را برای تولید انواع شکلات‌ها و شیرینی‌های نستله فراهم کرد.