نکاتی در باب تغییر و تحولات وزارت جهادکشاورزی
نکاتی در باب تغییر و تحولات وزارت جهادکشاورزی

مهندس محمدرضا جمشیدی دامنه عزل و نصب‌های وزارت جهادکشاورزی کماکان در حال افزایش است و دکتر خاوازی پس از چند هفته مطالعه و بررسی جوانب دست به‌کار شد و به سرعت ترکیب تیمی را که قرار است به همراه او سکان بخش کشاورزی را هدایت کنند مطابق با سلیقه‌اش تغییر داد. پیرامون این رویکرد البته […]

مهندس محمدرضا جمشیدی

دامنه عزل و نصب‌های وزارت جهادکشاورزی کماکان در حال افزایش است و دکتر خاوازی پس از چند هفته مطالعه و بررسی جوانب دست به‌کار شد و به سرعت ترکیب تیمی را که قرار است به همراه او سکان بخش کشاورزی را هدایت کنند مطابق با سلیقه‌اش تغییر داد.
پیرامون این رویکرد البته چند نظریه متفاوت وجود دارد. این‌که در مدت باقی‌مانده تا پایان عمر دولت در عمل این تغییر و تحولات قطعاً یکی دو ماه کارها را معطل باقی می‌گذارد و یا این‌که حق طبیعی وزیر جهادکشاورزی است که تیمی همسو و همفکر با خود را برگزیند تا روند اجرایی امور تسریع یابد.
فارغ از این‌گونه تفسیرها پیرامون جابه‌جایی‌های مرحله دوم وزارت جهادکشاورزی چند نکته نهفته است که پرداختن به آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.
یکی از مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین تغییرات در وزارت جهادکشاورزی بی‌شک تغییر در رأس سازمان مرکزی تعاون روستایی بود، چرا که ماه‌ها به خصوص در رسانه‌ها انتقادهایی به این سازمان وارد شده بود.
نیم‌ نگاهی به عملکرد دو ساله حسین شیرزاد در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران که با دستاوردهایی نظیر افزایش سرمایه و خروج از فهرست خصوصی‌سازی، افزایش حجم خریدهای توافقی، مستندسازی الکترونیک پرونده‌های حقوقی 20 سال اخیر، بستن 47 پرونده بازرگانی در سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار و تعیین تکلیف دارایی‌های مشترک شبکه تعاون روستایی و سازمان، افزایش 464 درصد حجم خریدهای حمایتی در استان‌ها، تأسیس بیش از 10 اتحادیه و صنف تخصصی محصولی و… همراه است، اندکی هجمه‌های وارده به این سازمان را با علامت سؤوال روبه‌رو می‌کند، از سوی دیگر غیبت دکتر خاوازی، وزیر جهادکشاورزی در مراسم تودیع و معارفه او را هم سؤوال برانگیز کرده است، چرا که خاوازی در تمام عزل و نصب‌هایش شخصاً حاضر بوده جز این مراسم؟! که البته تفسیر آن در این مقال نمی‌گنجد، اما به هرحال هم‌اکنون سکاندار سازمان مرکزی تعاون روستایی فردی است که او هم کارنامه روشنی دارد و در مناصب گذشته‌اش همواره منشأ تحولات بسیار بوه است.
غنی‌زاده که مدیرعاملی مجتمع اقتصادی هلدینگ توسعه کشاورزی و دامپروری کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، نمایندگی دوره پنجم مجلس شورای اسلامی از حوزه ارومیه، مدیرعاملی شرکت «داتک» و شرکت «زربال» را در کارنامه‌اش دارد، قطعاً امروز در حالی پای به سازمان مرکزی تعاون روستایی گذاشته که از ساختمان ورودی‌اش گرفته تا کلیه زیربناهای موردنیاز مدیریتی تغییرات بسیاری با دو سال گذشته داشته و با توجه به توانمندی مدیریتی که از او سراغ داریم به نظر می‌رسد، آینده درخشانی پیش‌روی سازمان تعاون روستایی قرار داشته باشد.
یکی دیگر از احکام صادر شده توسط وزیر جهادکشاورزی، انتصاب دکتر امید گیلانپور به سمت معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی به‌جای مهدی کاظم‌نژاد سرپرست این معاونت است.
گیلانپور دارای دکترای اقتصاد کشاورزی با گرایش سیاستگزاری و توسعه است و انتصاب او با کوله‌باری از تجربه در سمت‌های مختلف از استادیاری دانشگاه گرفته تا مذاکره کننده ارشد کشاورزی در مذاکرات تجاری ایران و اتحادیه اروپا، عضو هیأت رییسه انجمن اقتصاددانان کشاورزی ایران، مسؤولیت کمیته‌های تخصصی الحاق بخش کشاورزی به W.T.O ، نمایندگی کشاورزی ایران در اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت و همچنین ارتباط نزدیک با تشکل‌های کشاورزی و صنایع غذایی به واسطه حضور پررنگ مشاوره‌ای در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی در عمل بارقه‌های امید بسیاری را روشن کرده است.

  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی