نگاهی بر فعالیت‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی در سال ۹۸
نگاهی بر فعالیت‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی در سال ۹۸
اقتصادسبز آنلاین: بخش كشاورزی می‌تواند بستر ساز توسعه اقتصادی - اجتماعی كشور باشد و بسیاری از شاخه‌های صنعتی را ‌راه‌اندازی و پشتیبانی نماید. 
اقتصادسبز آنلاین: بخش کشاورزی می‌تواند بستر ساز توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور باشد و بسیاری از شاخه‌های صنعتی را ‌راه‌اندازی و پشتیبانی نماید. 
با توجه به افزایش قیمت جهانی غذا، با فعال شدن ظرفیت‌های بالقوه و کشف نشده در بخش کشاورزی فرصت ایجاد اشتغال و رشد و توسعه بسیاری از صنایع وابسته فراهم می گردد  و کشاورزی و صنعت به‌عنوان مکمل یکدیگر می‌توانند همدیگر را پشتیبانی نمایند عدم توانمندی کشاورزان در زمینه سرمایه‌گذاری جهت استفاده از تکنولوژی‌های نوین، دانش فنی و روز آمد و توسعه مکانیزاسیون از یکطرف و مصرف نامناسب نهاده‌های کشاورزی به‌ویژه منابع آب زراعی و اجرای روش‌های سنتی و ناکارآمد و ضعف تکنسینی در کاشت و داشت و برداشت و…  واقعیت‌های تلخی است که عمدتاً بدلیل پایین بودن نرخ بازده سرمایه‌گذاری در این بخش است. بازده سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در خوشبینانه ترین حالت ۱۳ درصد ولی نرخ تورم ۲۵ درصد است بنابراین ‌سرمایه‌گذار هر‌ساله بخشی از دارایی خویش را برای جبران زیان ناشی از فاصله میان بهره و سود سرمایه گذاری خود از دست می‌دهد این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته سودآوری سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی حدود  سه برابر نرخ بهره می باشد و در این صورت است که ‌همواره سرمایه‌گذاران جدید‌الورود در بخش کشاورزی وجود خواهد داشت. ‌در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود قیمت محصولات کشاورزی نسبت به قیمت سایر محصولات و خدمات از رشد قیمتی بسیار کمی برخوردار بوده است که هم از طریق واردات و هم از طریق کنترل‌های دولتی افزایش نرخ چندانی در قیمت محصولات کشاورزی اتفاق نیفتاده است. بنابراین مشکلات کشاورزان روز به روز بیشتر شده و وضعیت مالی و اقتصادی کشاورزان هر روز ضعیف‌تر گردیده است.
آنچه خواندید بخش‌های از صحبت‌های مهندس امید وظیفه‌دان، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی بود که با کوله‌باری از سال‌ها تجربه حاصل از فعالیت در بخش کشاورزی پاسخگوی سؤالات خبرنگار ما بود که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:
شرکت چه خدماتی را برای کشاورزان داشته و چه میزان بانک کشاورزی از این خدمات حمایت کرده است؟ 
وظیفه اصلی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ارایه نهاده‌های موردنیاز کشاورزی در بخش زراعت و باغبانی در بهترین زمان و به مقدار موردنیاز است در بخش یارانه‌ای هم موظف هستیم برابر با سهمیه‌هایی که وزارت جهادکشاورزی تعیین کرده است به شهرستان‌های مختلف موارد مصرفی مورد نیاز را برسانیم. در اقصی‌‌نقاط استان بزرگ خراسان رضوی توسط کارگزار با هماهنگی شرکت خدمات حمایتی این نهادها را تحویل می‌گیرند و برابر با حواله‌هایی که مدیریت شهرستان و مراکز خدمات صادر می‌کنند نهاده‌ها را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.
در این میان نقش تعاون روستایی چیست؟
تعاون روستایی‌ها علاوه بر خدماتی که انجام می‌دهند، به‌عنوان کارگزار با ما در شهرستان‌ها همکاری می‌کنند.
چه خدماتی را در سال ۹۸ به کشاورزان ارایه کرده‌اید؟
سال ۹۸ سال بسیار خوبی برای نهاده‌های کشاورزی از نظر تأمین بوده است. بخش عمده سهمیه کود استان خراسان رضوی را کودهای ازته و اوره تشکیل می‌دهد که در حدود صد و نه هزار ۹۰۰ تن سهمیه استان بوده که تاکنون از آن مقدار حدود ۱۰۲ هزار تن یعنی بالغ بر ۸۴ درصد تا ۸۵ درصد تأمین شده و در اختیار شهرستان‌های استان‌ قرار گرفته است سهمیه کود فسفات نیز به‌همین شکل بوده است. میزان قابل توجهی از کود تأمین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته سهمیه کود پتاسه به میزان ۱۶ هزار تن می‌باشد که بیش از ۱۴ هزار تن تأمین شده در اختیار کشاورزان قرار گرفت. علاوه بر این شرکت خدمات حمایتی در کنار وظیفه توزیع کودهای یارانه‌ای شبکه‌ای را با تولیدکنندگان داخلی کودهای مختلف کشاورزی راه‌اندازی کرد که در حدود ۴۰۰ قلم کودهای مختلف که همگی استاندارد تولید داخل دارند از طریق شبکه توزیع کنند.
آیا اولویت توزیع کود کشاورزی تولیدات داخلی است؟ 
بله ۱۰۰ درصد. عمده کودهای تولیدی ما یعنی بیش از ۹۰ درصد تولید داخل است کود اوره ۱۰۰ درصد داخلی است حتی آن محصولاتی که گاهاً کشاورزان و کارگزارها احساس می‌کنند با کشتی حمل می‌شود هم تولیدات داخلی است که از پتروشیمی مثل عسلویه ارسال می‌شود کود پتاسه توزیع شده در سراسر کشور امسال ۱۰۰ درصد تولید داخل بوده است و کودهای فسفات هم قسمت عمده‌ای در داخل تولید شده است و روز‌به‌روز سهم بخش داخلی از تولید کود بیشتر می‌شود حمایتی که شرکت حمایت خدماتی از تولیدات داخلی انجام می‌دهد سبب شده تا تولیدکننده‌ها ترغیب و دلگرم شوند.
بسیاری از کشاورزان معتقد هستند که کودهای داخلی کیفیت لازم را ندارد نظر شما در این زمینه چیست؟
این ذهنیت را اول از همه باید خود تولیدکننده‌های داخلی به لحاظ تولید کیفی تغییر دهند شرکت خدمات حمایتی دارای یک مرکز تحقیقات بسیار گسترده‌ای است که کودها را در زمانی معین و سرزده می‌تواند در این مرکز آزمایش قرار دهد و نتایج را اعلام کند.
قابل ذکر است بنده مدیریت این مرکز را نیز به‌عهده داشته‌ام می‌توانم بگویم دقت کار در آن مرکز بسیار بالا و پراهمیت است و حتی مؤسسه آب و خاک این مرکز را کاملاً مورد تایید قرار داده است و کشاورزان به عنوان یک مرجع مورد اطمینان از این مرکز حمایت می‌کنند.
ما به‌صورت رندم وقتی کودها را مورد آزمایش قرار می‌دهیم که مطلقاً با ارایه نتیجه و بازدهی خوب کم‌کم این باورها تغییر می‌کند این باور که ما فکر می‌کنیم هر محصول خارجی بهتر از تولید داخل است را باید تغییر دهیم در حال حاضر بسیاری از کودهای ما صادر می‌شوند.
از نظر کیفیت این اطمینان را شرکت حمایت خدماتی به کشاورزان می‌دهد چرا که اگر از محصول بی‌کیفیتی استفاده کند برند خودش را زیر سؤال برده است.
درخصوص مکانیزاسیون حمایت‌های شرکت به چه شکل است؟ 
در بخش مکانیزاسیون نیز به‌همین صورت ما در استان خراسان رضوی بخش‌های تولیدی ماشین‌آلات قوی و منحصربه‌فردی داریم به‌خصوص در بخش خاک‌ورزی و مسائل سم‌پاش.
بزرگترین بخش کشاورزی استان خراسان رضوی اختصاص به کشت زعفران و زرشک دارد در این زمینه چه حمایت‌هایی دارید و انجام دادید؟
همه محصولات بخش زراعت و باغبانی نیاز به نهاده برای مصرف دارند چه از نظر کود چه از نظر سموم و میکرو المنت‌هایی که نیاز دارند ما نمی‌توانیم یک نوع محصول را خارج از محصولات دیگر ببینیم هر محصول با توجه به نوع اهمیتش از یک نهاده‌ها و کودهایی مختص خودش استفاده می‌کند و محصول زعفران هم جدا از بقیه نیست قاعدتاً نهاده‌های آن را از شرکت حمایت خدماتی و کارگزاران تأمین می‌کنند.
چه حمایت‌های جدید در سال ۹۹ از کشاورزان خواهید داشت؟
طبق برنامه‌ریزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بخش مکانیزاسیون فعالیت‌های در خور توجهی را پی‌ریزی کرده‌ایم. با بسیاری از تولیدکنندگان ماشین‌آلات به این توافق رسیدیم که برای عرضه محصولات خاص و تولیدات خاص ماشین‌آلات و مکانیزاسیون کمک کنیم.