وقتی DNA عجیب گندم به پرورش محصولات مقاوم در برابر آب و هوا کمک می‌کند
وقتی DNA عجیب گندم به پرورش محصولات مقاوم در برابر آب و هوا کمک می‌کند
اقتصاد‌سبز آنلاین: گندم حاوی DNA عجیب و غریب از خویشاوندان وحشی در مقایسه با لاین‌های نخبه فاقد این ژن‌ها در هوای گرم تا 50 درصد بازده بیشتری دارد. پس از سالی که رکوردهای دما شکسته شده است ...

اقتصاد‌سبز آنلاین: گندم حاوی DNA عجیب و غریب از خویشاوندان وحشی در مقایسه با لاین‌های نخبه فاقد این ژن‌ها در هوای گرم تا 50 درصد بازده بیشتری دارد. پس از سالی که رکوردهای دما شکسته شده است، تحقیقات موسسه Earlham در نورویچ، با همکاری مرکز بین المللی بهبود ذرت و گندم (CIMMYT)، امید بسیار مورد نیاز را برای بهبود انعطاف‌پذیری محصول و امنیت غذایی در مواجهه با تغییرات آب و هوایی ارائه می‌دهد. آزمایش‌های میدانی در مکزیک همچنین بر اهمیت تنوع ژنتیکی در محصولات کلیدی تاکید می‌کند، جایی که دهه‌‌ها پرورش انتخابی توانایی آن‌ها را برای سازگاری با سیاره‌‌ای که به سرعت در حال گرم شدن است، کاهش داده است. عدم اطمینان در مورد توانایی محصولات عمده غذایی برای ادامه پاسخگویی به تقاضای جهانی با افزایش دما و شدیدتر شدن رویدادهای آب و هوایی وجود دارد. گندم بیش از هر محصول دیگری کالری جهانی را فراهم می‌کند، اما بیشتر گندم‌های کشت شده در سراسر جهان دارای تنوع ژنتیکی محدودی هستند که آن را در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیر می‌کند. پروفسور آنتونی‌هال، نویسنده مطالعه و سرپرست گروه در مؤسسه Earlham می‌گوید: «گندم مسئول حدود 20 درصد از کالری مصرفی در سطح جهان است و به‌طور گسترده در سراسر جهان رشد می‌کند. اما نمی دانیم محصولاتی که امروز می‌کاریم می توانند با هوای فردا کنار بیایند یا خیر.» برای بدتر شدن اوضاع، توسعه گونه‌های جدید می‌تواند یک دهه یا بیشتر طول بکشد، بنابراین اقدام سریع حیاتی است.

بیشتر بخوانید: «خرما» زیر سایه کامل نشدن زنجیره ارزش

با همکاری CIMMYT، محققان مؤسسه Earlham یک آزمایش میدانی دو ساله را در صحرای Sonora مکزیک راه‌اندازی کردند. آن‌ها 149 لاین گندم را مورد مطالعه قرار دادند، از لاین‌های نخبه پرکاربرد گرفته تا لاین‌های انتخابی که شامل DNA از اقوام وحشی و نژادهای بومی مکزیک و هند است.