چگونگی انتخاب وب‌سایت «نان آوران» به‌عنوان وب سایت برتر شرکت‌های بخش خصوصی
چگونگی انتخاب وب‌سایت «نان آوران» به‌عنوان وب سایت برتر شرکت‌های بخش خصوصی
اقتصادسبز آنلاین: انتخاب وب‌سایت «نان‌آوران» به‌عنوان وب سایت برگزیده شرکت‌های بخش‌های خصوصی طی دو سال پیاپی و از سوی دیگر ارتقای مصرف نان‌های صنعتی در سبد مصرفی خانوار به‌دلیل شیوع ویروس کرونا ...

اقتصادسبز آنلاین: انتخاب وب‌سایت «نان‌آوران» به‌عنوان وب سایت برگزیده شرکت‌های بخش‌های خصوصی طی دو سال پیاپی و از سوی دیگر ارتقای مصرف نان‌های صنعتی در سبد مصرفی خانوار به‌دلیل شیوع ویروس کرونا ما را بر آن داشت تا پای صحبت‌های مهندس حسین مروت‌پور، مدیر برندینگ و توسعه بازار «نان‌آوران» بنشینیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

مجموعه «نان‌آوران» در طول سال‌های گذشته موفقیت‌هایی در زمینه وب‌سایت در سطح کشور به‌دست آورده، ممکن است در این زمینه توضیح دهید.

حدود 3 سال است که در مجموعه «نان‌آوران» با برنامه‌ریزی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است. در این حوزه هم در زمینه وب‌سایت و هم شبکه‌های اجتماعی به تفکیک برنامه‌‌های جداگانه‌ای را طراحی و اجرا کردیم. از آنجایی‌‌که یکی از مشکلات موجود بر سر راه برندهای بزرگ کشور کمرنگ بودن ارتباط با مصرف‌کنندگان در گذشته بوده است، خوشبختانه امروز ابزارهای متعددی در اختیار مدیران برندها قرار دارد که به‌راحتی می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. در مجموعه «نان‌آوران» با وب سایت شروع کردیم. نکته جالب توجه این‌که هنگامی‌که آگهی استخدام برای جذب نیرو در این خصوص منتشر کردیم، از میان 30 رزومه ارایه شده یک پسر جوان متولد سال 1373 را استخدام کردیم که به‌رغم آنکه فاقد تحصیلات آکادمیک بود، اما با توجه به استعداد بی‌نظیری که داشت پس از حدود سه سال کار راه‌‌اندازی و به‌روزرسانی در سال 1397 و 1398 طی دو سال متوالی وب‌سایت «نان‌آوران» در میان وب‌سایت شرکت‌های خصوصی کشور به‌عنوان وب‌سایت برگزیده در جشنواره «وب و موبایل» انتخاب شد.

معیار انتخاب در این جشنواره چه بوده است؟

در این جشنواره سالانه معمولاً از طراحی سایت گرفته تا رابط کاربری، سرعت، محتوا، کلمات کلیدی و… مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت وب‌سایت‌های برگزیده در بخش‌‌های مختلف برگزیده می‌شوند.

به اعتقاد جنابعالی رعایت چه عواملی منجر به این موفقیت ارزشمند برای مجموعه «نان‌آوران» در میان خیل عظیم شرکت‌های بخش خصوصی شد؟

حلقه مفقوده‌ای به‌نام نظر شفاف و بی‌واسطه مصرف‌کنندگان همواره وجود دارد و دسترسی به این نظریات معمولاً برای شرکت‌های مختلف با دشواری‌هایی همراه بوده است. عموماً نظرسنجی‌هایی هم که انجام می‌گیرد مشخص نیست که با چه درصد خطا انجام می‌شود، از این‌رو و ایجاد یک شبکه اجتماعی ضرورت چشمگیری می‌یابد. با توجه به اعتقاد مجموعه «نان‌آوران» به نظریات مصرف‌کنندگان خوشبختانه این بخش در مجموعه گسترش یافت و کار به‌جایی رسید که امروز در مجموعه «نان‌آوران» محصول را براساس نظر مصرف‌کننده بازار تولید می‌کنیم.

در زمینه بازاریابی در این روزهایی کرونایی بفرمایید چه تفاوت‌هایی برای شرکت‌های صنایع غذایی ایجاد شده است؟

تفاوت‌های بسیاری بی‌شک ایجاد شده است، یک ماه پیش کمپانی «مکنزی» مقاله‌ای منتشر کرد که بر مبنای آن اعلام کرد که پس از طی دوران کرونایی که هم‌اکنون در آن به‌سر می‌بریم وارد عصر کرونا خواهیم شد. یعنی امروز «کرونا» بر روی یکسری مسایل ما تأثیر می‌گذارد که در عصر کرونا باید با این روابط جدید به‌گونه‌ای کنار بیاییم. در بخشی از مقاله آمده است که کرونا باعث شد سرعت گسترش فروش آنلاین در دنیا 10 سال به‌ جلو بیاید. امروز در بازار شاهد دگرگونی‌های بسیاری هستیم. بنابر پیش‌بینی‌های بازار مجموعه «نان‌آوران» و خط سیری که در گذشته ترسیم کرده بودیم، امروز با ظهور ویروس «کرونا» در همه زمینه‌ها با فراز و نشیب‌ بسیار مواجه شده‌ایم. در واقع شرکت‌ها با ضرورت بازنگری در تولیدات و نحوه توزیع مواجه شده‌اند. امروز ماه به ماه رفتارها و سلایق مردم به عنوان مصرف‌کننده در حال تغییر است.

اگر کرونا برای بسیاری از بخش‌های اقتصاد ضایعه جبران‌ناپذیر ایجاد کرد، اما برای برخی صنایع نظیر نان صنعتی و مواد بسته‌بندی صنایع غذایی فرصت بی‌نظیری را ایجاد کرد، به‌طوری که به نظر می‌رسد در همین وضعیت شاهد مصرف فزاینده نان‌های صنعتی و بسته‌بندی هستیم در این رابطه چه نظری دارید؟

کاملاً درست تحلیل می‌کنید. به‌عنوان نمونه در گذشته هیچ فردی در نانوایی به رفتار نانوایی که با همان دستی که پول می‌گیرد نان را جابه‌جا می‌کند دقت نمی‌کرد، اما امروز این مسأله به چالشی اساسی تبدیل شده است. در واقع اقبال مصرف‌کنندگان به نان‌های بسته‌بندی و صنعتی به‌دلیل همین نگاه و تغییر رویکرد حاصل شده است.

جهش فروش نان‌های بسته‌بندی چه میزان بوده است؟

در پیک اول ظهور کرونا 40 تا 50 درصد افزایش تقاضا در بازار مشاهده شد.
اما امروزه که رویکرد هیجانی فروکش کرده، باز هم شاهد اضافه شدن مصرف‌کنندگانی به صف مصرف‌کنندگان نان‌های بسته‌بندی هستیم که برای اولین‌بار و یا دومین‌بار است که مبادرت به خرید کرده‌اند. در واقع کرونا نان صنعتی را در سراسر کشور برای تولیدکنندگان سمپلینگ کرد.