«کرونا»، بلای جان بورس اقلام کشاورزی شد
«کرونا»، بلای جان بورس اقلام کشاورزی شد
اقتصاد سبز آنلاین: از ابتداي سال 2020 ميلادی بورس جهانی اقلام کشاورزي بيشترين نوسانات را طي يک‌سال گذشته به خود ديد و فراز و نشيب‌هايی که شاخص سهام اين اقلام تجربه کرد، سبب شد تا سرمايه‌داران تا اندازه‌ای از اين بازار فاصله گرفته و فعاليت‌های خود را محدود کنند.

اقتصاد سبز آنلاین: از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی بورس جهانی اقلام کشاورزی بیشترین نوسانات را طی یک‌سال گذشته به خود دید و فراز و نشیب‌هایی که شاخص سهام این اقلام تجربه کرد، سبب شد تا سرمایه‌داران تا اندازه‌ای از این بازار فاصله گرفته و فعالیت‌های خود را محدود کنند.

از ابتدای ماه فوریه قیمت‌ها دائما با روند صعودی و نزولی نسبی مواجه شد و با همین نوسانات بورس جهانی اقلام کشاورزی وارد ماه مارس شد. اما چندی نگذشت که شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح جهان، تأثیر مستقیم خود را بر حجم خرید و فروش شاخص سهام این اقلام گذاشت و میزان معاملات را تا بیش از ۷۰ درصد کاهش داد. با وجود آنکه قیمت بیش از ۷۵ درصد از اقلام کشاورزی در هفته نخست ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یافت، اما این روند صعودی بسیار ناچیز بوده و نتوانست تاثیری بر حضور پررنگ دلالان و سرمایه‌داران این حوزه داشته باشد. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند بخش عمده این ساکن بودن بورس تنها مربوط به اقلام کشاورزی نیست و کلیه اقلام بورس جهانی به دلیل شیوع جدی و خطرناک ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفتند. از این رو در حال حاضر نمی توان در زمینه حجم خرید و فروش اقلام کشاورزی و همچنین چشم انداز آینده این بازار پیش‌بینی مشخصی داشت.

در زیر جدول قیمت سهام محصولات کشاورزی و نوسانات آنها در هفته نخست ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی آمده است که قابل مشاهده خواهد بود:

USd/bu : بوشل یک واحد اندازه گیری در امریکاست که معادل ۴ پک یا گالون می باشد.

USD/cwt: برابر با ۲ هزار پوند می باشد.

USD/T.: واحد آن Tether است که یک توکن و دارایی ارز دیجیتال در امریکاست.

USd/lb.: معادل یک پوند است که هر پوند دقیقاً برابر با ۰٫۴۵۳۵۹۲۳۷ کیلوگرم می باشد. .

CAD/MT: معادل ۱۰ هزار بوشل امریکا می باشد.

USD/MT: معادل یک تن است.

USD/1000 board feet: معادل ۲ هزار لیتر است.

JPY/kg: معادل ۰٫۰۰۹۲۸۳ کیلوگرم است.