کرونا روند رشد اقتصادی آسیا را متوقف کرد
کرونا روند رشد اقتصادی آسیا را متوقف کرد
اقتصادسبز آنلاین: پایگاه خبری استرالیایی اعلام کرد، شیوع بیماری کرونا سبب شده است روند رشد و توسعه پایدار در مناطق مختلف آسیا معکوس شود.

اقتصادسبز آنلاین: پایگاه خبری استرالیایی اعلام کرد، شیوع بیماری کرونا سبب شده است روند رشد و توسعه پایدار در مناطق مختلف آسیا معکوس شود.

به گزارش خبرنگار ما، از پایگاه خبری «اسکوپ» استرالیا، سازمان ملل متحد اعلام کرد چنانچه سرمایه گذاری‌های هوشمندانه در زمینه‌های اقتصادی‌، اجتماعی و اقلیمی صورت گیرد که تضمین کننده رشد پایدار اقتصاد جهانی است، می‌توان تأثیرات مخرب اقتصادی-اجتماعی بیماری کرونا را در سال های آینده کاهش داد.
این رسانه می افزاید: گزارش چشم انداز رشد اقتصادی جهان نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰، اقتصاد جهان با کاهش ۴.۳ درصدی روبرو شده که این رقم در مقایسه با بحران ۲۰۰۹ میلادی دست‌کم دو و نیم برابر بیشتر است.
بر پایه این گزارش، اگرچه پیش بینی شده است اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ با رشد ۴.۷ درصدی روبرو شود، اما این رقم کمتر از آن است که بتواند تاثیرات مخرب بحران اقتصادی ۲۰۲۰ را جبران کند.
اسکوپ افزود: میزان رشد تولید ناخالص داخلی در آسیای شرقی در سال ۲۰۲۰ با کاهش یک درصدی روبرو شده است. این مساله سبب شد میزان گسترش و توسعه این منطقه در این مدت به کمترین میزان خود از زمان بحران مالی آسیا در دهه ۹۰ میلادی برسد.

بیشتر بخوانید:  رونمایی از نخستین تراکتور 2021 با چهار برابر سرعت معمول

دنبال شیوع بیماری کرونا، اعمال محدودیت های ناشی از قرنطینه سراسری سبب کاهش سرمایه گذاری و افزایش قابل توجه هزینه‌های خانوارها شده است.
از دیگر سو، اخلال در زنجیره تامین و همچنین کاهش میزان صادرات سبب شده است میزان تولید ناخالص داخلی در جنوب آسیا با کاهش ۹.۹ درصدی در سال ۲۰۲۰ روبرو شود.
بر اساس این گزارش، هند در میان کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۰ درصدی رشد اقتصادی روبرو شد که بزرگترین افت اقتصادی این کشور در طول تاریخ به شمار می‌آید.
«آنتونیو گوترش»‌ دبیرکل سازمان ملل می‌گوید: «ما با بدترین بحران اقتصادی در ۹۰ سال گذشته روبرو هستیم. همانطور که از تعداد فزاینده مرگ و میرها سوگواریم، باید به یاد داشته باشیم که انتخاب‌هایی که در حال حاضر انجام می‌دهیم، آینده جمعی ما را تعیین می‌کند.»
با نگاهی به آینده، پیش‌بینی شده است در صورت مهار بیماری کرونا و واکسیناسیون سراسری در جهان، میزان رشد اقتصادی آسیا در سال های ۲۰۲۲-۲۰۲۱ به ترتیب با رشد ۶.۴ درصد و ۵.۲ درصدی روبرو خواهد شد. / ایرنا