«کیفیت» خط قرمز گروه «فراز آسمان» است
«کیفیت» خط قرمز گروه «فراز آسمان» است
اقتصادسبز آنلاین: شرکت مزرعه فراز آسمان، یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت نهاده‌های کشاورزی ایران به‌شمار می‌رود که بیش از یک دهه از فعالیت مؤثر خود را پشت‌سر گذاشته است...

اقتصادسبز آنلاین: شرکت مزرعه فراز آسمان، یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت نهاده‌های کشاورزی ایران به‌شمار می‌رود که بیش از یک دهه از فعالیت مؤثر خود را پشت‌سر گذاشته است و تلاش می‌کند تا با اتکا بر تجربیات و سوابق مدیران و نیز با بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص در جهت ارتقای سطح کیفی محصولات کشاورزی گامی مؤثر بردارد و از این‌رو به‌طور رسمی گروه فراز آسمان متشکل از شرکت‌های مزرعه فراز آسمان، کیمیا سبزینه پویا و تجارت نهاده آرمه را تأسیس کرد تا با خلق فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های نوین به جامعه کشاورزی خدمت‌رسانی کند.
در آستانه دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران پای صحبت‌های دکتر عطااله اشرفی اصفهانی، بنیانگذار و رئیس هیأت مدیره گروه فراز آسمان نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

در طول یکسال گذشته چالش‌های بسیاری در راه تأمین نهاده‌های کشاورزی به‌وجود آمد. از مشکلات تخصیص ارز گرفته تا ترخیص گمرک، در این خصوص چه نظری دارید؟

نهاده‌های کشاورزی یکی از پارامترهای اصلی تولید به‌شمار می‌رود و از این‌رو کیفیتش بسیار حائز اهمیت بوده و در ارتقای بهره‌وری، امنیت غذایی و سلامت مصرف‌کننده حائز اهمیت است. به‌خصوص در زمینه کودهای شیمیایی حرکت‌های مطلوبی در طول چند سال گذشته رخ داد، اما متأسفانه سازوکار و نظارت برای مرحله پس از واردات وجود ندارد و در اختیار مؤسسه آب و خاک نیست و یا شاید امکانات و بودجه کافی برای رصد این مرحله را در اختیار ندارند.
این موارد باعث شده که محصولات بی‌کیفیت در سطح بازار زیاد شود و قطعاً تأثیر آن در تولید و عملکرد محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، چرا که نظارت پس از تأمین، بسیار مهم است، اما در کشور پس از ثبت مواد کودی به نوعی هیچ‌گونه رصدی در کشور انجام نمی‌شود.
برای شرکت‌هایی نظیر«فراز آسمان» کیفیت خط قرمز ما است و همواره تلاش می‌کنیم تا از برندهای معتبر نیاز کشور را تأمین کنیم.
در بازار فعلی دچار رقابت نابرابر با محصولاتی که درصدهای ماده مؤثره و قیمت پایین‌تری دارند قرار گرفته‌ایم که باعث می‌شود تا بازار هم دچار سردرگمی شود.
امروز یکی دیگر از معضلات ما صدور مجوز برای شرکت‌های متعدد در این حوزه است که اصلاً معلوم نیست با چه نیتی اتفاق می‌افتد.
اعتقاد دارم با اختصاص یارانه به هر بخش، زمینه‌های فساد فراهم می‌شود.
امروز شرکتی با یارانه، کیسه‌ای 35 هزار تومان اوره را تأمین می‌کند، این در حالی است که هم‌اکنون کیسه‌ای 150 هزار تومان به فروش می‌رسد و اخیراً همان شرکت درخواست کرده قیمت به کیسه‌ای 195 هزار تومان افزایش یابد.
این شرایط در حالی رقم می‌خورد که در بازار آزاد تا کیسه‌ای 600 هزار تومان هم عرضه می‌شود. طبیعی است که در چنین فضایی شاهد بروز چه اتفاقاتی باشیم.
شرکت خدمات حمایتی سالانه حدود 60 هزار میلیارد تومان یارانه در این خصوص می‌گیرد، اما باید در نظر داشت تا وقتی که بخش خصوصی منافع کشاورز را لحاظ کند هر دو طرف پیروز هستند، البته به شرطی که با اختصاص یارانه، زمینه‌های ایجاد رانت فراهم نشود.

امسال شاهد برگزاری دو نمایشگاه همزمان نهاده‌های کشاورزی هستیم، دلیل این تفرق چیست و چه پیشنهاداتی دارید؟

بنده از مخالفان سرسخت این رویه برگزاری نمایشگاه هستم و اعتقاد دارم رویه فعلی اشتباهی استراتژیک برای این صنف به‌شمار می‌رود. فضای فعلی ناشی از همین تفکر است که منافع بهره‌بردار، قربانی لجبازی شخصی شده است.
امسال حداقل ویژگی مثبت، برگزاری تقریباً همزمان این دو نمایشگاه است که دردسرهای کمتری برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.
در این میان نه واردات و نه تولید نهاده‌های کشاورزی نباید زیر سؤال برود و باید هر دو طرف همزیستی مسالمت‌آمیزی با هم داشته باشند.
ما باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که مصرف‌کننده نهایی بتواند به‌خوبی تصمیم‌گیری کند. امروز ما در کشور تولیدکننده فوق‌العاده کیفی نهاده‌های کشاورزی داریم، تولیدکننده بی‌کیفیت هم داریم، همانطور که در بخش واردات نیز وارد کننده نهاده با کیفیت و کم کیفیت وجود دارد.
این در حالی است که شرکت‌های بسیاری امروز هم تولیدکننده هستند و هم واردکننده هستند.

برای کاهش اثر نهاده‌های کشاورزی بی‌کیفیت (تقلبی) در بازار چه پیشنهادی دارید؟

اعتقاد دارم سازمان حفظ نباتات به‌دلیل کمبود بودجه نتوانسته نظارت مطلوبی بر بازار داشته باشد و درصورتی‌که این سازمان بتواند در پروسه پس از واردات نیز نظارت بر کیفیت عرضه داشته باشد بسیاری از مشکلات فعلی مرتفع خواهد شد.
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا