گام توسعه‌ای در جهت تولید آرد کامل در استان لرستان
گام توسعه‌ای در جهت تولید آرد کامل در استان لرستان
اقتصادسبز آنلاین: کارخانه آرد اطمينان از جمله اولين کارخانه‌های آرد استان لرستان است و زمانی که مجوز احداث آن در سال 1329 صادر شد ‌زيرمجموعه استان خوزستان بوده است.

اقتصادسبز آنلاین: کارخانه آرد اطمینان از جمله اولین کارخانه‌های آرد استان لرستان است و زمانی که مجوز احداث آن در سال 1329 صادر شد ‌زیرمجموعه استان خوزستان بوده است. این کارخانه در سال 1334 با والس‌های روسی به بهره‌برداری رسید و از آن زمان تا‌کنون یکی از کارخانه‌های فعال و به‌عنوان یکی از قطب اصلی تولید انواع آرد مرغوب و با کیفیت در استان لرستان و کشور مطرح است.

آرد اطمینان ‌با بهره گیری از تکنولوژی مدرن، توانایی تولید انواع آرد اعم از نول، ستاره، سبوس گرفته و آرد کامل را دارد. این شرکت با ظرفیت تولید 150 تن در روز و توان ذخیره سازی 8 هزار تن گندم، ضمن تأمین نیازمندی‌ها و انتظارات مشتریان در بازار داخلی، در زمینه صادرات محصولات خود نیز، از طریق افزایش کیفیت و اخذ استانداردهای داخلی و بین المللی درحال اخذ مجوز‌های لازم است.
احمد قاضی، مدیرعامل این شرکت از جمله افرادی است که شغل آردسازی در خانواده‌اش موروثی است. وی ‌که از کودکی با صنعت آرد پا به عرصه بزرگسالی گذاشت، همواره با اقدامات مؤثر به فکر توسعه و پیشرفت این واحد صنعتی بوده که از جمله آن می‌توان به تجهیز و به‌روز‌رسانی تمامی ماشین‌آلات کارخانه به تکنولوژی روز دنیا و ایجاد فاز اول خط تولید آرد کامل برای اولین‌بار در استان لرستان اشاره کرد.
مدیرعامل آرد اطمینان الیگودرز ‌در‌خصوص ایجاد خط تولید آرد کامل گفت: در حال حاضر با آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های خوبی در رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی درخصوص اهمیت نان کامل و تأثیر آن بر سلامتی بدن وجود دارد که این موارد میزان آگاهی مردم را تا حد لازم ارتقا داده است و افراد به‌دنبال نان با کیفیت و کامل هستند و باتوجه به ورود بسیاری از استان‌ها و مناطق به این امر، ما نیز تولید آرد کامل را در دستور کار قرار داده‌ایم تا در جهت ارتقای سلامت مصرف‌کنندگان نان در استان لرستان گامی مؤثر برداریم.
احمد قاضی افزود: با توجه به این‌که نان قوت غالب مردم است و در سبد غذایی خانواده‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند همچنان شاهد پخت نان‌های سفید ‌و با درصد سبوس‌گیری بالا هستیم که این موضوع نیازمند اصلاح فرهنگ تغذیه‌ای در جامعه هست و امیدواریم ‌به زودی شاهد اصلاح فرهنگ تولید و مصرف نان در کشور باشیم و نان کامل جایگزین نان سفید فاقد ارزش غذایی در سفره‌های مردم شود.
وی تصریح کرد: به‌صورت داوطلبانه درصدد هستیم به مبحث تولید آرد کامل ورود کنیم، و ضروری است نهاد‌های ذیربط با واحد‌های آسیابانی ‌که ‌در تولید آرد کامل که داوطلبانه به این مسیر ورود می‌کنند همکاری وتعامل داشته باشند و مورد تفقد و حمایت بیشتری قرار دهند.
لازم به ذکر است، ظرفیت خط تولید جدید کارخانه، روزانه ١۵٠ تن آرد خواهد بود.که فاز اول آن افتتاح و فاز دوم آن در تابستان راه‌اندازی خواهد شد.

در فصل خرید استاندارد‌های گندم رعایت نمی‌شود

مدیر‌عامل آرد اطمینان الیگودرز با بیان این‌که در فصل خرید، گندم‌ها را با حساسیت و دقت نظر کافی از مزارع گندم انتخاب می‌کنند، گفت: یکی از معضلاتی که مدیران آردساز کشور با آن مواجه هستند، عدم رعایت استانداردهای گندم در فصل خرید است، متأسفانه با توجه به نبود قوانین کنترلی بر روند خرید، برخی افراد سودجو به منظور افزایش تناژ گندم‌ها اقدام به تخلف و افزودن ضایعات به گندم‌ها می‌کنند که در آخر کارخانه‌ها باید تاوان تخلف آنها را بدهند.
قاضی توضیح داد: با توجه به تجربیاتی که طی این سال‌ها به‌دست آوردیم، فهمیده‌ایم که کشاورز هیچگاه به‌دنبال آن نیست که محصولش را با خاک و خاشاک به دولت بفروشد. در واقع این واسطه گرها و دلالان هستند که به منظور افزایش وزن گندم از جدول پاکی سوءاستفاده می‌کنند و با افزودن ضایعات به گندم‌ها موجب بدبینی تولیدکنندگان به کشاورزان شده‌اند.
وی با اشاره به این‌که عدد گلوتن و ایندکس گندم استان لرستان روی کاغذ و آنالیزها عدد خوبی است، اظهار داشت: اما در مواقع استحصال آرد و وقتی پای عمل به میان می‌آید، مشخص می‌شود که گندم‌های استان به‌صورت کیفی چندان حرفی برای گفتن ندارد. ناگفته نماند اگر گندم‌های مناطق جنوبی را با گندم‌های مناطق شرقی و غربی استان لرستان اختلاط شده سپس به کارخانه‌های آرد استان حمل شود، مشکلی نخواهیم داشت.
مدیرعامل کارخانه آرد اطمینان الیگودرز با اشاره به این‌که در حال حاضر ارتقای تکنولوژی اولویت اول کارخانه آرد اطمینان است، گفت: سیاست‌های مدیریتی، انتخاب مواد اولیه مرغوب و مدیر تولید کارآمد، عواملی هستند که در کنار تکنولوژی می‌توانند در تولید یک محصول دلخواه مؤثر باشند که در کارخانه اطمینان، این موضوع به چشم میخورد و تمام سعی خود را کرده‌ایم که همواره بتوانیم رضایت مشتریان خود را جلب کنیم و آنچه ممکن است کیفیت آردها را دست خوش تغییر کند، نوسان مواد اولیه یا همان گندم است که این موضوع عمومی است و بیشتر کارخانه‌های آرد را درگیر کرده است.
وی مهم ترین معضل حال حاضر صنعت آردسازی کشور را عدم تغییر نرخ آسیابانی دانست و افزود: با توجه به افزایش سالیانه هزینه‌ها و به تبع آن نرخ تورم و عدم تغییر قیمت دستمزد آسیابانی، کارخانه‌های آسیابانی با کمبود نقدینگی مواجه گردیده‌اند و از توان تولید آنها کاسته شده است و درآمدها و هزینه‌های تبعی تولید با هم همخوانی ندارند و در صورت ادامه این روند، ‌آینده خوبی برای صنعت آرد پیش‌بینی نمی‌شود.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا