2 ‌میلیارد دلار صادرات شیرینی و شکلات؟ دور نیست، دیر نیست، در دسترس اسـت!
2 ‌میلیارد دلار صادرات شیرینی و شکلات؟ دور نیست، دیر نیست، در دسترس اسـت!
اقتصادسبز آنلاین: اولین شگفتی‌ها از نمایشگاه از همان لحظه بدو ورود، از همان خیابانی که به پارکینگ منتهی می‌شود بنر «نظری» بود، کیک نظری، ویفر نظری، کلوچه نظری، اشترودل نظری، به‌زودی دریافتیم که این برند اسپانسر طلایی نمایشگاه امسال است...

عدیلی تولیدکننده ماشین‌های بسته‌بندی: افتخار ما این است که سازنده‌ای ایرانی هستیم!

گروه گزارش «اقتصاد سبز»: یحیی امیری

عکس‌ها: اقتصاد سبز- شکوفه خوش‌نثار

اقتصادسبز آنلاین: اولین شگفتی‌ها از نمایشگاه از همان لحظه بدو ورود، از همان خیابانی که به پارکینگ منتهی می‌شود بنر «نظری» بود، کیک نظری، ویفر نظری، کلوچه نظری، اشترودل نظری، به‌زودی دریافتیم که این برند اسپانسر طلایی نمایشگاه امسال است، اما چرا من و همکارانم تاکنون این نام را نشنیده بودیم، چرا در فروشگاه‌ها کسی نیامده یک کیک نظری بخواهد؟! نظری 30 سال است که در شمال غربی کشور و در شهرهای شبستر و تبریز، سهم عظیمی از بازار داخل و خارج کشور را در دست دارد با 6 واحد کارخانه و 900 دفتر نمایندگی فعال و با این شعار، Nazari یک رقابت شیرین قصه رفاقتی که از همه جا شنیده میشه…
آنچه در لحظه ورود توجه ما را گرفت تا وقت خروج از نمایشگاه ادامه داشت، هنوز ساعت 10 صبح شنبه نشده بود که این و آن را در حال حمل چرخ‌دستی خرید خانواده می‌دیدیم که روی جعبه کارتونی خیلی درشت آرم «نظری» جلب توجه می‌کرد، یعنی این کارتون و این چرخ‌دستی را برند نظری رایگان‌ می‌دهد به کسانی که در نمایشگاه بازدید می‌کنند؟

افرادی که این چرخ دستی خرید خانگی را هدیه گرفته بودند چهره شاد و بشاش داشتند، هدیه‌شان را با احترام روی زمین می‌کشیدند، فرصت نشد بپرسم داخل این جعبه چه محصولاتی هدیه داده شده، بعد یک حساب سرانگشتی کردیم که اگر بخواهد دست کم 10 محصول را در کارتن جا داده باشد، با قیمت چرخ‌دستی دست‌کم به رقم یک میلیون تومان می‌رسیم، آیا نظری با چنین رفتار سخاوتمندانه‌ای چه هدف را دنبال می‌کند؟
با آقای سبزواری که یک همراه فرانسوی به‌نام فیلیپ داشت و به گفته آقای سبزواری موسیو فیلیپ فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن هم بوده، نظری یا حجمه رسانه‌ای خواسته قلب نمایشگاه شیرینی و شکلات و نوشابه و آرد و نان را فتح کند، پرسیدم آیا با چنین برنامه‌ای موفق خواهد شد، موسیو فیلیپ گفت: در ایران چند تولیدکننده خیلی خوب چراغ خاموش حرکت می‌کنند، نمی‌دانم چرا، در دنیای صنعت همه تولیدکنندگان می‌کوشند که در رسانه‌‌های عمومی و مخصوصاً تخصصی در صف برترین‌ها باشند، اما در ایران با وجود این‌که این تولیدکنندگان شایستگی حضور در صف برترین‌ها را دارند اما باز ترجیح می‌دهند با چراغ خاموش حرکت کنند، نظری می‌تواند یکی از برندها باشد، شاید در یک محدوده‌ای از بازار مصرف شهرت لازم را داشته باشد. اما شهرت فراگیر فقط روی ریل رسانه‌ها انجام می‌گیرد، شاید نظری پس از چند سال یا حتی چند دهه حرکت با چراغ خاموش، حالا به این نتیجه رسیده که باید وارد حوزه تبلیغات بشود، این حضور پُررنگ می‌تواند جبران مافات سال‌ها سکوت باشد.
پروفسور فیلیپ ضمن صحبت‌هایش گفت، بعضی از برندها در کار تبلیغات و حضور رسانه‌ای شان دقیق و سنجیده عمل نمی‌کنند، نمی‌دانم دلیلشان چیست ولی می‌توانم بگویم از وقتی که در همین یکی دو سال اخیر برند 100 ساله‌ای مثل گلها، تحولی در طراحی‌های تبلیغاتی خود به‌وجود آورده، شاداب و با شکوه شده ما در بیزنس‌‌مان «ازمیر ترکیه» استقبال کردیم با روحیه خوب به همکاری پرداختیم.
وقت خروج از نمایشگاه کمی مانده به دقایق پایانی، در غرفه فضای باز نظری، صفی از چرخ‌دستی بگیرهای نظری توجهم را جلب کرد، به سرعت خودم را داخل صف رساندم‌، مهندس شگفت‌زده از من پرسید یعنی می‌خواهی اشانتیون بگیری؟ حرفی نزدم، با دقت دیدم که چند نفر کارتون‌ها را از حالت ورقه‌ای به جعبه‌ای درآورده و روی چرخ‌دستی سوار می‌کنند، داخل آن چیزی نیست، اما چرخ‌دستی خرید خانواده‌، او را خوشحال می‌کند، با آن در نمایشگاه می‌گردد، همه جا نظری به چشم می‌آید و راز این هدیه بر من آشکار می‌شود.
و حرف آقای سبزواری در گوشم می‌چرخد، نام برند خیلی مهم است، اسمی که انتخاب می‌شود باید با خود کالا یا حوزه تولیدش همخوانی داشته باشد. یکی از بهترین برندهایی که نام معنی‌دار و خوش‌آهنگ دارد نان‌آوران است. گردش در گوش انسان هم حالت خوشایندی دارد، نان‌آوران‌، کسی که نان به خانه می‌آورد، یا نان سحر یادآور آن روزهایی که پدر وقت اذان سحر می‌رفت نانوایی و نان داغ تازه از تنور درآمده می‌خرید و به خانه می‌آورد.

واتا، لیموناد هم زده

واتا را همه‌مان به عنوان آب‌معدنی چشمه‌های حوزه سبلان می‌شناسیم. بیزنس‌ من‌های این حوزه از نحوه توزیع و دم‌دست بودنش تا حتی در بعضی از روستاهای شمال تحسین کرده‌اند، و تا در طول دو سه دهه اخیر خوش درخشید. و تا به امروز همه این برند را فقط تولیدکننده آب‌معدنی می‌شناختند اما حالا دیگر واتا فقط یک آب‌معدنی نیست؛ تنوع محصولات داده تا دلت بخواهد برای کسانی که به نوشابه‌خوری بسته‌بندی شده عشق می‌ورزند.
از آقای امیرحسین نجاری مدیر و کارشناس فروش واتا می‌پرسم آیا شما هم مثل آبعلی دهه 30 که با آب معدنی آبعلی دوغ می‌ساخت با آب‌معدنی واتا نوشابه‌های انرژی‌زا تولید می‌کنید؟
می‌گوید: کارخانه‌ای که لیموناد و انواع دیگر نوشابه‌های انرژی‌زا گازدار و بدون قند تولید می‌کند از نظر جغرافیایی خیلی با کارگاه بسته‌بندی آب واتا فاصله دارد، نوشیدنی مالت بدون الکل، کلاسیک، لیمو، هلو، استوایی و اسپارکینگ و… با هدف صادراتی تولید می‌شود.
می‌پرسم: به‌نظر می‌رسد شما در صادرات آب‌معدنی واتا خیلی موفق بوده‌اید‌، این تنوع تولید محصولات به‌خاطر شهرت برند آب واتا بوده یا نوآوری‌هایی داشتید که توانستید در بازار جهانی عرضه کنید؟
می‌گوید: البته شهرت مثبت آب معدنی واتا به ما قدرت داده وارد حوزه دیگر نوشیدنی‌های سلامت محور بشویم، شرایط در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مهیاست، ما به بازار اروپا هم فکر می‌کنیم.

آنتی‌اکسیدان با انتقال الکترون

تا در رسته آب‌های بسته‌بندی هستیم به «لوکساب» هم اشاره‌ای داشته باشیم، غرفه لوکساب به خاطر رنگ خوش بنفش شیشه‌ها که حتی در غرفه نمایشگاه هم جذاب است و بی‌اختیار انسان را متوقف می‌کند توجه داشته باشیم. ابتکار لوکساب در رنگ‌بندی بسته‌های آب قلیایی بسیار موفق بوده، خانمی که کمی بعد می‌گوید در امارات بیزینس دارد از رنگ شیشه (شیشه که نه شیشه‌ای) تعریف می‌کند. غرفه‌دار می‌گوید: اگر می‌خواهید بدانید چرا آب قلیایی لوکساب سلامت‌آفرین است نکته اول این‌که آنتی‌اکسیدان با انتقال الکترون به رادیکال‌های آزاد باعث غیرفعال‌سازی آنها و جلوگیری از تخریب سلول سالم می‌شود. برند لوکساب آب‌هایی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد که غنی از املاح معدنی مورد نیاز بدن (کلسیم و منیزیوم) و آب درمانی و اکسیژن‌رسانی بیشتر به سلول‌های بدن، افزایش سوخت و ساز، سم‌زدایی، افزایش انرژی و تسریع در ریکاوری بدن، غنی شده، هیدروژن آنتی‌اکسیدانی قوای با ORP منفی، در واقع می‌شود گفت لوکساب نوشابه‌ای سلامت محور است. در نمایشگاه انتقادهایی داشتیم که لوکساب همه‌جا یافت نمی‌شود، دوستداران این نوشابه در هر فروشگاهی نمی‌توانند از آن ابتیاع کنند. برنامه‌هایی در دست اجرا داریم ، امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک، لوکساب را در همه مناطق شهر در دسترس داشته باشیم.

لالایی هم شد اسم؟

بله وجه بهتر که این اسم شکلات‌ها، کیک‌ها، نوشابه‌ها باشد، لالایی را همه‌‌ ما ایرانی‌ها به عنوان آهنگ و آواز خوش، دوران نوزادی و خواب‌آوری شناخته‌ایم. حالا یک تولید‌کننده با ذوق انواع کیک‌ها و تافی‌ها با این نام تولید می‌کند، به نظر می‌رسد هدف از این انتخاب اسم بیشتر آن حالت، انرژی‌زایی آرام‌بخشی و نوای مادرانه خوش‌آهنگ باشد. حالا آب میوه لالایی هم داریم!
فریمان در خراسان رضوی، مشهد، تولیدکننده خمیر مایه فوری و انواع بهبود دهنده، نان و شیرینی است. کاری که این برند را از دیگر رقبا متمایز می‌کند. طرز تهیه نانی است که با این خمیرمایه می‌شود ساخت، مثلاً درباره طرز تهیه نان همبرگری علاوه بر وزن‌های لازم خمیر مایه، نمک، شیر، روغن، آب و آرد، زمان را هم مدیریت شده اعلام می‌کنند. «مخلوط‌سازی 2 دقیقه با سرعت کند و بین 5 تا 7 دقیقه با سرعت تند با میکسر اسپیرال. »
غرفه‌دار می‌گوید: شرکت ایران ملاس درباره بهبود‌دهنده‌ها، مطالعات و پژوهش‌های گسترده‌ای انجام داده، بهبود دهنده به گروه بزرگی از مواد مکمل آرد اطلاق می‌گردد که به منظور بهبود برخی خواص خمیر و کیفیت نهایی نان به آرد و یا خمیر افزوده می‌شود.

آرد خبازی در متل قو!

متل قو برای خیلی از ایرانی‌ها، یادآور یک ساحل و متل و امکانات رفاهی و تفریحی فراوان حالت نوستالوژیک پیدا کرده، از آن متل قوی خاطره‌ساز قبل از انقلاب دیگر خبری نیست. خاطره‌بازها به فیلم‌هایی که در این محل ساخته شده و تماشای کنسرت‌های ضبط‌شده آن دوران بسنده می‌کنند، اما در این نمایشگاه ما درغرفه شرکت آرد ساحل قو، همه آن حالت‌های توریستی را کنار گذاشته و با آرد ساحل قو که در شهرک صنعتی سلمانشهر (نام اصلی این شهر به‌خاطر شهرت متل قو فراموش شده) آشنا می‌شویم. این شرکت در حال حاضر، با ظرفیت روزانه 400 تُن آرد گندم، انواع آرد خبازی، قنادی و صنعتی تولید می‌کند.
«شاواک» تولیدکننده انواع چای و دمنوش‌های گیاهی آماده به نمایشگاه آمده، همراه با مینیاتورهای خیامی تا تأکید کند این محصولات چون شعرهای خیام آرامش‌بخش است و می‌تواند چای سبز را بهتر از دیگران معرفی کند.
خانم عزیزه اسدی مدیر فروش «شاواک» درباره فواید و خواص چای سبز، همچون پزشکی آگاه، کوتاه و خلاصه چنین می‌گوید: از خواص شگفت‌انگیز چای سبز شاواک می‌توانم بگویم، خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، ضد التهاب است و ضد باکتری دفع سموم بدن، پیشگیری از سرطان، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، پیشگیری از ابتلا به دیابت، و کمک به افزایش طول عمر با کاهش کلسترول و فشارخون…

عکس امروز و بستنی میهن!

از قبل قصد نداریم درباره غرفه میهن چیزی بنویسیم، به‌طور کلی در گزارش‌های سالانه نمایشگاهی دوست داریم تازه رسیده‌ها و شگفتی‌آفرین‌ها را و آنهایی که در خلاقیت، چیزی کم نمی‌آورند. اما در غرفه میهن، خانمی به خانم غرفه‌دار می‌گوید آیا عکس آقای پایداری را دارید من ببینم؟ خانم غرفه‌دار هاچ و واج مانده، نمی‌داند این شخص کیست، من به خانم غرفه‌دار می‌گویم ایشان مدیر و بنیانگذار بستنی میهن هستند حالا بفرمایید عکس‌ آقای پایداری چه به درد شما می‌خورد؟ خانم که از قیافه‌اش چنین به‌نظر می‌رسد که بالای 60 سال باشد با خوشحالی از این‌که یک هم صحبت آگاه! در مورد بستنی پیدا کرده می‌گوید: بنده بستنی‌های سنتی آرتیزال میهن را خیلی دوست دارم. شوهرم بستنی خور قهاری است، ما با هم در بستنی گل و بلبل دروازه شمیران آشنا شدیم و این آشنایی به ازدواج انجامید، خودم زمانی که‌ خانه‌مان در آب منگل بود (دوران کودکی) مشتری مغازه اکبر مشدی بودیم آن سال‌ها بستنی فروشی فصلی بود، همین گل و بلبل بعد از تابستان آش و حلیم می‌فروخت، در مجموع بستنی‌ فروشی یک شغل فصلی بود، میهن بستنی خوری را چهارفصل کرد، حتی بستنی گل و بلبل لوس آنجلس که ایرانی‌های خاطره باز (از جمله خواهرم که مقیم آنجاست) در طول تمام سال‌ بستنی می‌خورند. البته قبل از میهن لبنیات پاک هم بستنی تولید زمستانی داشت، ولی مال میهن چیز دیگری است، تنوع بستنی‌ها یکی دو تا نیست حالا هم خامه مینارین قنادی تولید می‌کند. من چون شیرینی پز خانگی هستم از این خامه‌ها استفاده می‌کنم. در جایی خوانده بودم که آقای پایداری بستنی فروش دوره گرد بوده، عکس هم با چرخ دستی‌اش دارد، دوست داشتم قیافه امروزی‌اش را هم ببینم، حالا که مدیرکل برند بستنی چهارفصل میهن شده. (با خنده)

گردو مزه‌ای برای آبجو

«مهرگیاه» یک بسته دمنوش گیاهی لیمو را به بازدیدکننده غرفه‌اش هدیه می‌دهد، به اصطلاح بازار گرم اشانتیون بگیرها در این غرفه گرم است، به من هم یک بسته از این دمنوش‌ها می‌دهند. چند دقیقه بعد که در غرفه «نوگردکان» دکتر منوچهر کیا را هم می‌بینم بسته دمنوش را نشانش می‌دهم و به شوخی می‌گویم دکتر چه خوب می‌شد که «نوگردکان» هم که دنیای تازه‌ای برای گردوخورها ساخته، از جمله گردو مزه‌ای کنار نوشیدنی‌ها (در بروشورش بغل یک لیوان آبجو یا همان ماءالشعیر خودمان) گردو مزه‌ای گذاشته، گردو آسیاب شده (پودری) هم دارد، سخاوت داشته و به بازدیدکننده‌ها یک بسته می‌داد که خوشحالشان کند.
دکتر می‌گوید: دیده‌ام بعضی غرفه‌دارها به اشانتیون بگیرها متلک می‌گویند. ولی به نظر من اشانتیون دادن در نمایشگاه کار سودآوری است، ساده‌نگری است اگر فکر کنیم کسانی از روی فقر به این اشانتیون‌ها دلخوش کرده‌اند. اشانتیون دادن اصلاً کار ضررداری نیست، فرض کنیم در طول این 4 روز برندی 1000 بسته به بازدیدکننده‌ها هدیه داده باشد و از بابت آن مبلغی هزینه کرده باشد، اما فراموش نکنیم همین 1000 اشانتیون بگیر، 100 نفرشان کارشان حتی اگر مستخدم شرکت یا اداره‌ای باشند، نام این برند را به‌خاطر داشته باشند‌، وقتی همکاران برای صبحانه با ناهار در اداره‌شان پنیر یا خامه، یا آب میوه‌ سفارش بدهند، مستخدم می‌رود سوپرمارکت یا بقالی، خود به خود و به فرمان ناخودآگاه مغز خود از همان برندی که اشانتیون گرفته، خرید می‌کند.
پروفسور هلمز گزارش کاملی درباره این شیوه تبلیغ نوشته که دانشجویان بازاریابی خوانده‌اند یا می‌خوانند. او معتقد است اشانتیون دادن، بیشتر از هر روش دیگر نام برند را در حافظه ضبط می‌کند.

نوبل جایزه یک لب خندان

با دکتر کیا درباره برند «ناقلا» که تولید کننده انواع شیره خرما، رُب خرما، لواشک ترشک، و… در غرفه «نوبل» از تأثیر اصطلاحات متداول صحبت می‌کنیم. دکتر «ناقلا» را خیلی ناقلا می‌داند، ولی برند نوبل دیگر یک کار اساسی جامعه شناسانه کرده، شرکت صنایع غذایی «گل‌شهد» که در سال 1374 ژله‌سازی‌اش را راه انداخته، هوشمندانه از لغت نوبل استفاده کرده، نوبل غذایی!
یکی از مشهورترین جایزه‌های افتخارآفرین در زمینه علوم و ادبیات، نوبل ادبیات، برای کتاب‌خوان‌ها بسیار آشنا و اعتبارآور است، نوبل صلح و نوبل ریاضی، خلاصه آلفرد نوبل دانشمند پرآوازه با ابداع این جایزه تحولی در هنر و ادبیات و سیاست به‌وجود آورده، اما یک دست‌اندرکار صنایع غذایی، هوشمندانه از جایزه نوبل که شهرت جهانی دارد، استفاده کرده و برای انواع ژله‌هایی که تولید می‌کند، «جایزه‌ای برای یک لب خندان» پودینگ باغ وحش دارد، شینتا میکس بانکه خمره‌ای 15 گرمی، ژله اسکونر بانکه دو پهلو نوبل (صادراتی) ژله ورقه‌ای قلبی، نوبل پاپیونی فانتزی میکس بانکه دو پهلو… خلاصه از انگور، موز، لبو و پرتغال و گیلاس و آلبالو و توت‌فرنگی ژله‌هایی ساخته که به باور سازندگانش خوراکی‌های شادی‌آور است.
دکتر کیا می‌گوید: مدیران این برند علاوه بر تخصص در کار تولید موادغذایی، تخصصی در جامعه‌شناسی و روانشناسی عمومی جامعه هم دارند و با پُل زدن بین جایزه نوبل ادبیات، خرید و خوردن این مواد را خود به خود جایزه یک لب خندان عنوان کرده‌اند!

2 میلیارد دلار صادرات؟

در غرفه «زر فروکتوز» که با مدیریت عاشقانه حاج مرتضی سلطانی، حالا سلطان صنایع غذایی شده، و به نظر ما سلطان صادرات. این واقعیت که در بازار رقابتی صنایع غذایی جهان ایران با وجود جوان بودنش در امر صنایع‌ غذایی کمی بیش از 50 سال و مشکلات سیاسی، اعم از تحریم‌ها و جنگ سرد، توانسته در بازار جهانی همواره حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. به‌نظر کارشناسان بازار صادرات، اگر تحریم‌ها نبود، ایران می‌توانست در بازار رقابتی اروپا هم حضوری درخشان داشته باشد.
سید احمدرضا علایی طباطبایی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در بخشی از پیام نمایشگاه شیرینی و شکلات‌، یادآور شد که صنایع شیرینی و شکلات قابلیت صادرات 2 میلیارددلاری را دارند. جمشید مغازه‌ای برگزار کننده نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات درباره بیست و دومین دوره نمایشگاه، یادآور شد که امسال میزبان 350 شرکت داخلی و خارجی بوده‌ایم.
علیرضا مروت‌پور که با پررونق شدن کار برند «نان‌آوران» نانوایی را که در گذشته‌ای نه چندان دور، شغلی ضعیف و پرزحمت بوده، کار بازرگانی‌اش را در ردیف صنایع دیگر، مثل ماشین‌سازی، داروسازی، ماشین‌آلات و… بالا برده، صحبت از جهش نان‌آوران با راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحد مجموعه خود کرده است.
زر فروکتوز با تولید انواع شربت فروکتوز مُهر تاییدی بر جهشی شدن رونق تجارت جهانی زده، تولیدکننده انواع شیرینی و شکلات، شربت گلوکز، فروکتوز، اینورت، انواع نشاسته ذرت و روغن ذرت بازار جهانی‌اش را داغ است.

485 میلیون بسته آجیل ذرت

تیتری که از دل مصاحبه صمد رسولوی مدیرعامل شرکت درنا درآمده و در «اقتصاد نمایشگاه» چاپ شده چنین است «عشق به تولید و مردم ایران ما را ماندگار کرده است» این تیتر می‌تواند شعاری باشد و به اصطلاح رایج بازار شیپور تبلیغاتی، اما وقتی در غرفه «سورنا» بسته‌بندی‌های جذاب و چشم‌نواز ذرت آجیلی با طعم پیاز و جعفری، ذرت آجیلی با طعم فلفل سیاه، ذرت آجیلی با طعم کچاپ، ذرت آجیلی با طعم چدار، ذرت آجیلی با طعم کره، ذرت آجیلی با طعم باربیکیو و… را می‌بینیم هرچقدر دور از انصاف باشیم بازهم نمی‌تواند مهر تائید بر عشق آشکار نزنیم، عشق تجارت هم عشق است، عشق تولید هم عشق است.
خبر از عشق به تولید توأم با تجارت است. چه چیزی می‌تواند موجب تولید 45000 تُن در 485 میلیون بسته‌بندی آجیل ذرت موقعیت قوی خود را در بازار جهانی اثبات کند. دُرنا …
ذرت آجیلی «میک میگ» می‌گوید مزه‌ات رو انتخاب کن!
و این نوشته: «من برای سوغاتی به ایران ذرت آوردم، البته ذرت‌های من شبیه ذرت‌های دیگه نبود، اول در یک فرآیند پیچیده تولیدی ذرت‌ها را ترد و لذیذ کردم، سبد بهترین طعم دهنده‌هایی که از هر کشوری با خودم آوردم و بهشون اضافه کردم، در پایان تولید، هر کدوم رو داخل یه بسته شیک و جذاب آماده کردم و در نهایت، شهرها پر از میگ میگ شد. حالا در کنار هم می‌توانیم از جاده و مهمونی و خاطرات‌مون لذت ببریم.»

چای لاغری در شاواک

خانم عزیزه اسدی مدیر فروش «شاواک» تولیدکننده انواع چای و دمنوش‌های گیاهی می‌گوید: مجموعه شاواک به‌عنوان مجموعه‌ای تخصصی در زمینه تولید چای لاغری با کمک چندین متخصص و محقق در زمینه طب سنتی در سال 1396 اولین تولید خود یعنی چای لاغری را به عنوان «چای سبز با ادویه» با مجوز رسمی از سازمان غذا به بازار عرضه کرد. و بعد از روی بروشور شاواک که طراحی‌های مینیاتوری بسیار جذاب و رویایی دارد می‌خواند: چای سبز شاواک با استفاده از خواص گیاهی دارویی، مثلاً تخم کرفس، زنیان، ریتون، زیره سبز، به‌لیمو، لذت نوشیدن چای سبز را به تجربه‌ای شیرین از سلامتی تبدیل می‌کند. کارشناسان تغذیه بر این باورند که خوردن کیک با چای عالم دیگری دارد و کیک‌ها، اگر کیک تولد باشد، تولید کیک تولد با تیراژ بالا، به شمع نیاز دارد، شمع‌های تاجدار و اعداد جادویی، تولیدکننده شمع‌های فانتزی هم به نمایشگاه آمده بود. ذوق و ابتکار ایرانی در تولید شمع‌های فانتزی با این عناوین، شمع‌های شخصیت، شمع‌های میله‌ای اکلیلی و… لاو، لاویو، ماکارونی و طرح گل، شمع‌های کارتونی با بیش از 30 شخصیت اکلیلی و اکلیلاز، اوج خلاقیت و زیبایی در طراحی محصول، به‌گونه‌ای که در یک محصول دو کالا عرضه شده است و همه این ابتکار و خیال‌های شیرین از (CANDI COMPANY ، این برند نشانی خود را اینترنتی داده است، ما هم این نشانی را به رایگان در این گزارش می‌آوریم: Candil-CO-W.W.W-Candil.ir.
حلواهای سنتی و مدرن در خانه حلوا

غرفه خانه حلوا برای هرکسی می‌تواند تماشایی باشد، ما ایرانی‌ها، حلوا را فقط در مراسم مذهبی و شاید بیشتر در مراسم عزا می‌بینیم و وقتی تعارف می‌شود می‌خوریم. خانه حلوا، بر وزن خانه کتاب، با این شعار که کیفیت اتفاقی نیست:
«گروه صنعتی خانه حلوا، اولین تولیدکننده حلواهای سنتی و مدرن در ایران با بیش از 35 سال سابقه در تولید حلوا، ما فقط برای شناخت بیشتر از محصولاتمان در بیست‌ودومین نمایشگاه شیرینی و شکلات ایران شرکت نموده‌ایم تا در دسترس هموطنان عزیزمان باشیم… همیشه کامتان شیرین.»
آنچه خانه حلوا در شکل و شمایل حلواهای بسته‌بندی انجام داده، می‌توان گفت نوآوری و همان بحث خلاقیت است، سینی حلوای مراسم عزاداری‌ها را فراموش کنید، خانه حلوا که کارخانه‌اش در تبریز، شهرک صنعتی شهید سلیمانی قرار دارد آنچه تولید کرده، بوی مدرنیته می‌دهد که می‌شود گفت چشم‌ها را خیره می‌کند.
سینی حلوای مراسم عزاداری عبوس است، اما خانه حلوا همین حلوای عبوس را با شکل و شمایل مدرن، اشکال هندسی، طراحی‌های جعبه‌ای، جعبه‌های 49 عددی، 42 عددی، 56 عددی و 5-15-36 عددی، می‌خواهید بدانید چرا اعداد شسته رفته نیست، برای این‌که اشکال حلوا و رنگ‌بندی‌ها این اجازه را می‌دهد که متمایز باشد.

افتخارمان این است که سازنده‌ای ایرانی هستم

قهوه فوری که در دوران صفویه بین ایرانی‌ها برای خودش کلاسی داشت، در دوران قاجاریه جایش را به چای داد، چای خوری اگرچه به شدت رواج گرفت ولی همچنان در قهوه‌خانه‌ها سرو می‌شد.
اما به‌نظر می‌رسد مولتی کافه کلاسیک سعی دارد قهوه‌خوری سنتی را مدرن کند تا به قول خودشان «برای حرفه‌ای‌ها، مولتی‌کافه کافیست».
ماشین‌سازی عدیلی برای ما پا به سن گذاشته‌ها یک حالت نوستالژیک دارد، شاید به این دلیل که «ماشین‌سازی عدیلی» اولین طراح و سازنده دستگاه‌های بسته‌بندی پیلوپک بوده است.
صنایع غذایی بیش از هر صنعت دیگر به بسته‌بندی نیاز دارد و عدیلی در اصفهان، اولین پاسخگوی نیاز این صنعت بوده است.
اما آنچه در غرفه عدیلی جلب توجه‌مان را کرد، تأثیر فردوسی و ایران باستان و ناسیونالیسم ایرانی – چو ایران نباشد تن من مباد و از همه مهم‌تر، به اصطلاح بولد شده این قدیمی‌ترین (شروع به‌کار از سال 1356) کارخانه تولید ماشین‌های بسته‌بندی برای شیرینی‌جات و صیفی‌جات از قهرمانان این صنعت به چشم می‌خورد، این شعار است: افتخار ما این است که سازنده‌ای ایرانی هستیم. #

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا