لبنیات سنتی در بحث رقابت با صنعتی‌ها کیفیت را مدنظر قرار داده و از مواد درجه یک استفاده می‌کنند
لبنیات سنتی در بحث رقابت با صنعتی‌ها کیفیت را مدنظر قرار داده و از مواد درجه یک استفاده می‌کنند
اقتصادسبز آنلاین: گروه دامداری و لبنیات گلبانان (روستا) در سال 1392 با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و مجرب در زمینه تولید لبنیات شروع به خدمت‌رسانی در زمینه تغذیه سلامت هموطنان عزیز نمود.

اقتصادسبز آنلاین: گروه دامداری و لبنیات گلبانان (روستا) در سال 1392 با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و مجرب در زمینه تولید لبنیات شروع به خدمت‌رسانی در زمینه تغذیه سلامت هموطنان عزیز نمود. در این شماره از اقتصاد‌سبز گفت‌و‌گویی با مهندس « ‌اصغر عابد‌‌» مدیر تولید کارخانه لبنی «گلبانان» در‌خصوص ویژگی‌های محصولات لبنی سنتی و باورهای نادرست پیرامون آن داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چه مشخصاتی در محصولات لبنی سنتی، ضامن کیفیت این محصولات است؟

اولین ویژگی تازگی است، همانطور که می‌دانید، شیر ماده‌ای است که سرعت فساد بالایی دارد، به همین دلیل در مجموعه ما دپوی شیر به عنوان ماده اصلی در تولید محصولات لبنی صورت نمی‌گیرد؛ این شیر روزانه بر حسب نیاز شعبات درخواست و به همان میزان تولیدات، انجام می‌پذیرد. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که تولیدات مجموعه ما صد در صد تازه و به روز است و در حقیقیت تازگی محصولات لبنی مهم ترین عامل در کسب کیفیت است.
در درجه دوم بازرسی هفتگی از شعب عرضه کننده لبنیات سنتی، در کیفیت نقش مهمی دارد، بررسی کیفی محصولات توسط بازرسان وزارت بهداشت یکی از نکاتی است که تولید‌کنندگان را موظف به حفظ کیفیت می‌کند، بازرسان معمولا سرزده به شعب وکارخانه می‌روند و تمامی محصولات را نمونه گیری و بررسی می‌کنند.
از طرفی تمام فرآیندی که یک فرآورده لبنی صنعتی، طی می‌کند تا به دست مصرف کننده برسد، در مورد محصولات لبنی ‌سنتی هم به نوعی انجام می‌شود، یعنی فرآیند پاستوریزاسیون به همان شکل انجام می‌شود به گونه‌ای که شیر را به دمای بالا رسانده و سپس سرد می‌کنند با این‌کار بار میکروبی شیر کاملاً از بین می‌رود.
تنها تفاوت موجود به لحاظ کیفی، میان محصولات لبنی صنعتی و سنتی در مدت زمان ماندگاری محصولات است، به طور نمونه ماستی که به روش صنعتی تولید شده بعضا تا 20 روز در یخچال با طعم شیرین اولیه ماندگاری دارد، اما ماست سنتی ذات اصلی خود را بعد از 5 روز نشان داده و ترش می‌شود این موضوع به‌دلیل عدم استفاده از مواد نگهدارنده در محصولات لبنی سنتی اتفاق می‌افتد، که خود گویای میزان کیفیت در این محصولات است.

برخی از مصرف‌کنندگان بر این باور هستند که لبنیات سنتی به دلیل شرایط خاص تولید و استفاده از روش‌های قدیمی در تولید محصول، بهداشتی نیستند و ممکن است سلامت فرد را با خطر مواجه کنند، چه پاسخی برای این افراد دارید؟

این ذهنیتی اشتباه است، به این دلیل که به طور نمونه در کارخانه ما «گلبانان» همانند بیشتر فرآورده‌های معتبر سنتی، منابع انسانی هیچ دخل و تصرفی در تولید محصولات ندارند، پروسه تولید کاملا ًمکانیزه است به‌طوری‌که شیر از لوله‌های استیل وارد «مخازن استیل» شده و در این مخازن گرمادهی می‌شود و مجدد از طریق لوله‌های استیل به ظروف مورد نظر و مصارف خاص می‌رسد. تمام این مراحل باکمترین دخالت منابع انسانی است و بیشتر جنبه نظارتی دارد، چرا که کار یدی در این حجم بالای تولید زمان بر است و این اجازه را به ما نمی‌دهد.
در صورتی‌که نیازی به فعالیت نیروی انسانی در سایر قسمت‌ها داشته باشیم، به‌دلیل حساسیت مجموعه و نظارت وزارت بهداشت، هیچ‌گونه قصور از نظر رعایت بهداشت صورت نمی‌پذیرد، پرسنل با دستکش‌های مخصوص، کلاه‌، لباس‌های سفید رنگ و پاپوش‌های بهداشتی و ماسک وارد مجموعه تولید می‌شوند. تمامی پرسنل با شرکت در کلاس‌های آموزشی تعیین شده وزارت بهداشت وامتحان مربوطه ‌دارای گواهینامه بهداشت و کارت آزمایش‌های دوره‌ای از طرف وزارت بهداشت هستند‌. محیط کار تا حد امکان بهداشتی و استریل است و این ذهنیت که واحدهای تولید کننده محصولات سنتی فاقد بهداشت لازم هستند، اشتباه است. از طرفی دیگر به‌دلیل محدودیت فعالیت‌های واحدهای سنتی به نسبت صنعتی، امکان کنترل بیشتری وجود دارد، صحت این موضوع با نمونه‌برداری‌ها و بازرسی‌هایی که از سمت نمایندگان وزارت بهداشت صورت می گیرد قابل تأیید است.
با این وجود به‌نظر می‌رسد، ذهنیت مردم به‌دلیل تجربیاتی که از مصرف فرآورده‌های لبنی زیرپله‌ای که به روش سنتی تولید می‌شوند، کسب کرده‌اند، دید آنها را نسبت به کلیت این فرآورده‌ها منفی کرده است.

بیشتر بخوانید: نخستین بستنی ویتامینه «Yoo Gurt» برای کودکان

در هر صنفی احتمال خطا وجود دارد و نمی‌توان گفت صد درصد سنتی‌ها و یا بر عکس صنعتی‌ها بی‌کیفیت هستند؛ اما همان مغازه‌ای که در مقیاس کوچکتری فعالیت می‌کند هم از نظارت کارشناسان وزارت بهداشت دور نمی‌ماند و باید پروانه کسب داشته باشد؛ وزارت بهداشت از فعالیت‌های محدود هم با خبر است و بازرسی برای آنها هم صورت می‌پذیرد. به‌طور نمونه از شعبات ما به‌طور میانگین هر 15 روز یک بار بازدید می‌شود‌، در صورتی‌که کوچکترین خطا مشاهده شود، مجموعه پلمپ و جریمه‌های سنگینی اعمال می‌شود. متأسفانه مردم ذهنیت بدی در رابطه با سنتی‌ها دارند و گمان می‌کنند وقتی نام سنتی آورده می‌شود، بهداشت کمتر مورد توجه است و این اشتباه است. برخی به اشتباه گمان می‌کنند به‌عنوان نمونه شیر برای تولید محصولات سنتی پاستوریزه نمی‌شود و یا محیط تولید محیط نامناسبی است. این فرهنگ غلط وجود دارد، به این دلیل که این آگاهی وجود ندارد که در بحث سنتی هم تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. به طور نمونه ما نمی‌توانیم از ظروف مسی برای تولید استفاده کنیم و محصولات باید در ظروف تمام استیل و استاندارد‌، تولید شوند و لوله‌های انتقال باید حتما استیل و مناسب این‌کار باشند.

با توجه به این‌که می‌گویید محصولات لبنی سنتی در فرآیند تولید مشابه فرآورده‌های لبنی صنعتی به لحاظ شرایط پاستوریزاسیون هستند، این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

این تفاوت در کیفیت است، در تولید فرآورده‌های لبنی سنتی ازمواد افزودنی و مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود و این محصولات در مقیاسی کوچک و با کیفیتی بالا تولید می‌شوند، لبنیات سنتی در بحث رقابتی که با صنعتی‌ها برای حفظ بازارخود دارند، کیفیت را مد نظر قرار داده و از مواد درجه یک استفاده می‌کنند. به طور نمونه خامه‌ای که از شیر روزانه گرفته می‌شود، همان روز تبدیل به خامه صبحانه می‌شود و روز بعد در دسترس مصرف کننده قرار می‌گیرد، اما خامه صنعتی در بهترین حالت نمی‌تواند کمتر از چند روز از زمان تولید، در اختیار مصرف کننده باشد، این موضوع به دلیل استفاده از مواد نگهدارنده موجود در محصولات صنعتی است، اما محصول لبنی سنتی اگر تازه نباشد به‌دلیل عدم استفاده از مواد نگهدارنده، به سرعت فاسد می‌شود و زمان عرضه را از دست می‌دهد، بنابراین صد در صد تازه است.

این‌که می‌گویید محصولات سنتی ارگانیک هستند، بر چه اساسی تعیین می‌شود، محصولات لبنی باید حایز چه ویژگی‌هایی باشند تا بتوان گفت ارگانیک هستند؟

در مورد مجموعه «گلبانان» به دلیل اینکه یک دامداری مختص مجموعه داریم‌، شیر از دامداری مستقیم به‌وسیله تانکر‌های مخصوص حمل شیربه شعب ارسال می‌شود و صد درصد خالص و بدون هیچ نوع مواد نگهدارنده است، شیری که ذخیره می‌شود حتما باید حاوی مواد نگهدارنده باشد، تا بار میکروبی آن بالا نرود، اما به دلیل مصرف روزانه شیر و تهیه آن از دامداری شخصی خودمان نسبت به خلوص شیر اطمینان داریم و از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌کنیم چرا که نیازی به ذخیره شیر نداریم، در فرآیند تولید هیچ گونه مواد نگهدارنده وافزودنی استفاده نمی‌شود و حتی خامه مورد نیازتولید را روزانه از شیر دامداری استخراج و استفاده می‌کنیم. تمامی محصولات به همین صورت تولید می‌شوند و این موضوع، ارگانیک بودن محصولات را تأیید می‌کند.

رمز موفقیت مجموعه لبنیات «گلبانان» در چیست؟

ما به دلیل استقبال مشتریان از یک شعبه به بیست و یک شعبه رسمی رسیده‌ایم و همچنین تعدادی شعب غیر‌رسمی، این قضیه به‌دلیل توجه ما به کیفیت محصولات تولیدی مان بوده است. اگر محصولات ما فاقد کیفیت و تازگی بود، نمی‌‎توانستیم شعبات خود را گسترش بدهیم، بنابراین تازگی و کیفیت محصولات رمز موفقیت برای مجموعه «گلبانان» بوده است، استمرار فعالیت این مجموعه قطعاً با حمایت مصرف‌کنندگان محصولات ما میسر شده و موجب دلگرمی مجموعه کوچک «گلبانان» است.