در گلاسکو چه خبر است؟
در گلاسکو چه خبر است؟

فرشاد قوشچی * بیست وششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی (‌کاپ 26‌) که بزرگترین گردهمایی مقابله با تغییرات اقلیمی دنیاست از 9 تا 21 آبان ماه 1400 در گلاسکوی اسکاتلند برگزار می شود. در این کنفرانس که به میزبانی بریتانیا وتوسط سازمان ملل برگزار می شود، کشورهای جهان حول دو محور عمده مذاکره می‌کنند: 1- تصمیم گیری […]

فرشاد قوشچی *

بیست وششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی (‌کاپ 26‌) که بزرگترین گردهمایی مقابله با تغییرات اقلیمی دنیاست از 9 تا 21 آبان ماه 1400 در گلاسکوی اسکاتلند برگزار می شود. در این کنفرانس که به میزبانی بریتانیا وتوسط سازمان ملل برگزار می شود، کشورهای جهان حول دو محور عمده مذاکره می‌کنند: 1- تصمیم گیری به منظور کاهش گازهای گلخانه ای که در صدر آن‌ها دی اکسید کربن قرار دارد 2- یاری و کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقاوم سازی و استفاده از انرژی‌های پاک.

در این کنفرانس قرار است کشورها اعلام نمایند که می توانند چه مقدار در کاهش گازهای گلخانه ای نقش داشته باشند و همچنین به کشورهای دیگر برای این منظور چه میزان بودجه اختصاص دهند. اندکی پیش از این کنفرانس، ایتالیا میزبان اجلاس گروه 20 بود که دو موضوع مهم در آن بررسی شد: تغییرات اقلیمی و کرونا ، مطابق گزارش‌ها تعهدات سران کشورهای گروه 20 در ایتالیا جهت مقدمه ای بر آغاز اجلاس گلاسکو چندان امید آفرین نبوده است. آن‌ها توافقی کلی کرده اند که با اقدامات موثر به تلاش جهت محدود کردن و کنترل گرمایش جهانی بپردازند. اما عدم تعهدات لازم از جانب کشورهای ثروتمند ظاهراً فعالان محیط زیست دنیا را دچار ناامیدی کرده است.

بیشتر بخوانید: جشنواره طراحی و تبلیغات New Holland برگزار می‌شود

در افتتاحیه این کنفرانس امروز ( 9 آبان) بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفت که با اینکه همه از لزوم چاره جویی برای نجات محیط زیست گفتگو می کنند، اما گام‌هایی که حاضر هستند به سهم خود در این راه بردارند گام‌هایی لازم و کافی برای جلوگیری از گرمایش زمین نیست. از سویی در مرکز شهر گلاسکو در میان هزاران حامی محیط زیست ، گرتا تونبرگ دختر جوان سوئدی که از رهبران جنبش اقلیمی جوانان است سخنرانی کرد و گفت که سیاست مداران و دولتمردان به فکر آینده ی زمین نیستند و باید تغییر را از خیابان‌ها و در میان مردم رقم زد. در همین اثناء اعلام شده اسنادی به دست آمده که نشان می دهد برخی از کشور‌ها برای تغییر گزارش‌ها ی اقلیمی رایزنی کرده و سعی نموده اند که گزارش‌های علمی دانشمندان سازمان ملل متحد درباره راهکارهای مقابله با تغییرات اقلیمی را تغییر دهند. طبق این اسناد کشورهای استرالیا، عربستان و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که از سازمان ملل خواسته اند ضرورت حذف سریع سوخت‌های فسیلی را کم اهمیت تر جلوه دهد. از طرف بعضی کشورهای ثروتمند هم برای کمک به کشورهای فقیر در جهت حرکت به سمت فن آوری‌های نو و پاک دچار تردید می باشند. مجموع این تحولات و اتفاقات احتمال موفقیت کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی را با چالشی جدی مواجه کرده است.

*‌ روزنامه‌نگار و استادیار دانشگاه

 

  • نویسنده : فرشاد قوشچی